Tändståls egenskaper

Jag är en van användare av tändstål, det är i stort sett det enda tändverktyget jag använder till såväl kök som eld. Hursomhelst, det finns några saker som jag funderat över angående handhavandet.

Hittills har jag förvarat stålet i köket, en ganska fuktig miljö under vandringar. Då bildas någon slags grågrön avlagring, antagligen någon sorts oxid. Jag antar att denna inte är hälsosam, men är den direkt farlig? Det hamnar ju i kokkärlen, så jag kanske borde byta rutin?

Under vintern upplever jag att stålets prestanda försämras ansenligt om jag inte förvarar det inpå kroppen. Ska det vara så? Det, i kombination med att kökets metall kyler ned bensinen gör köket väldigt svårtänt. Jag har löst det genom att förvara kökets ljuddämpare och stålet i en ficka nära kroppen, men frågan kvarstår.

Tändstålets metall är en blandning av hög andel cerium (hör till klassen sällsynt jordartsmetall, men är inte så väldigt sällsynt då det finns en smula av det överallt - men malm med lönsamt brytbara mängder av dessa är dock väldigt sällsynt och därför kallas sällsynt...), magnesium och lite järn. Inget av detta har någon toxisk verkan i dom mängderna det handlar om här. Det du ser som beläggning efter fuktig förvaring är av samma natur som röken som bildas när du använder tändstålet.

tändstål har används i 'evighet' i engångständare mm. och cerium används som huvudämne i glödnät för gasollampor (förut med en viss inblandning av thorium) då dessa ämnen har en unik förmåga att stråla väldigt dåligt inom IR-området men väldigt mycket inom den synliga ljusspektrumet när det hålls varmt av tex. en låga med mycket större ljusutbyte än direkt låga från ljus eller fotogen-veke.

förut har man lite thorium för bättre ljusutbyta men då den är svagt radioaktivt (längre halveringstid än universums existens) så är det inte politiskt korrekt (med resultatet mindre effektiva glödnät) att ha sådan längre även om det rent hälsomässigt förmodligen inte har någon som helst betydelse även om man använde dylig ljuskälla dagligen hela livet.

---

Varför det fungerar sämre när det är kallt kan jag dock inte svara på men en förklaring är att använda bränslets flyktighet är mindre vid låga temperaturer och brännbar zon (lagom uppblandat med luft) är kanske inte riktig där du förväntar dig och gnistrengnet hamnar på fel ställe och tex. T-sprit slutar att ha brännbara halter av gas över sin vätskeytan när det går under en viss temperatur och måste ha veke (som blir lokalt varmare av tex. gnistrenget från tändstålet ) som hjälp, precis som fotogen där man med tändstickans låga värmer veken lokalt över 70 grader för att det skall gasa såpass med bränslegaser att det kan bibehålla en låga och i sig värmer veken för fortsatt låga när det väl är tänt.

att ha kopp nära kroppen tills användning gör att det finns värme att ta av för T-spriten så att det skapas brännbara gaser av tillräcklig hög halt i luften när du strax efter skall tända med tändstålets gnistrengn

är det riktigt kallt och inte värmt koppen så kanske du måste låta mycket av gnistrenget hamna på väldigt liten yta på veken (fuktad med T-sprit) så att den blir så varm att det skall slå eld på samma sätt som att tända veke med fotogen .

Edit: såg att det var bensin du använde - men resonemanget kvarstår att avgasning av brännbara gaser minskar med sänkt temperatur och kör man med heptan, heax och pentanblandning (colman/primus-bränsle) så finns nivåer av start kyla även där då det blir lite för lite brännbar gas eller vart fall närmare dess vätskeyta och man får börja tänka veke och att 'tända fotogenlampa' med lokal uppvärmning av veke innan det slår eld.

Det är bra att vårt thorium inte slösas bort i småportioner - det kommer att behövas mängder av det i framtidens thoriumreaktorer som både ska producera el/värme och kraftigt reducera halveringstiderna för de nuvarande teknikernas upparbetade högaktiva avfall...

Tack för info. Bra tips att försöka koncentrera gnistorna så mycket som möjligt. Jag bör dock kanske förtydliga att jag upplever att jag får få eller inga gnistor alls när det är kallt, särskilt om det samtidigt är fuktigt. Det är det som är mitt egentliga problem.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg