Ja Unstad är fint, men en återvändsgränd, och om ni vandrar så finns inte mycket till proviantering där.
Jag skulle inte gå leden från Unstad till Eggum med en fullpackad ryggsäck, men som dagstur är den fin (den är lite väl luftig och hal i regn för min smak).
Kvalviken är det många som tältar vid, det finns vatten i bäckarna och fina strandängar där. Det ligger inte så långt från Flakstad där det också finns surfare. Nusfjord är fint, Henningsvaer är lite som Visby med massor med sommarbutiker. Norr om Lofotenär Nyksund (Langöya) häftigt.
Det finns massor med fina ställen men jag skulle dra mig för att vandra mellan orter. Det är ofta mycket glest mellan ställen att köpa mat. Bussarna finns men går också glest. Det finns en liten bok med lämpliga turer att handla i turistinformationen i Svolvaer. De tider som anges i rutt-förslag är förstås enkel väg och ganska optimistiska, liksom att svårighetsgraden gäller för erfarna vandrare (när de skriver att det är lämpligt för barn och pensionärer så är det ganska jobbigt för en vanlig svensk motionär) även om de nyligen lagt ut en del spänger där det är blött på några leder.
Jag är väldigt glad att jag hade hyrt bil så att man kom till mer än en av öarna. Och att jag inte behövde bära packningen utan gjorde dagsturer, men det är förstås också jättefint om man är vältränad och van att klättra.
Lonly Planet har en bra översikt över området.