Tältundran

Tältundringar

Sitter och funderar en del på ett tältinköp till sommaren. Efter att ha lånat tält respektive free-ridat på andras tält känns det dags att ta steget och köpa sig sitt eget tält. De tält jag främst funderar på är följande:

1. Fjällräven Akka R/S light 3
2. Hilleberg Nammatj 3GT
3. Hilleberg Keron 3

Keron 3 känner jag till, använde Keron i lumpen och har även använt ett Keron 3 i fjällen en sommar, ett underbart tält.

Nammatj 3GT har jag aldrig använt, men det förefaller vara mycket bra det också. Läste någonstans på forumet att någon som var 188 cm tyckte det var lite kort. Själv är 186 cm. På hemsidan verkar längden väl tilltagen (inte på mig, på tältet). Någon som har erfarenhet?

Fjällräven har jag aldrig använt. Till skillnad från Hilleberg har de ju rätt begränsad info om sina tält. Har snokat runt här en del och fått svar på en del funderingar. Några frågor kvarstår dock som kanske någon Akka-användare kan svara på.
# Hur är det med rivstyrkan i Fjällrävens tält? Står de pall? En hund är med i bilden och jag vill inte ha en uppriven tältduk när den lutar sig mot tältduken...
# Regntåligt? I en broschyr stod det att man får räkna med läckande sömmar, det vare sig räknade jag med eller upplevde i Keron.
# Hur är det att separera inner- och yttertält? Är det något som går smidigt eller är det mög?
# Hur är uppsättning och nedtagning? Att Hilleberg är svårslaget vet jag, men hur smidigt är Akka?
# Kondensproblem/ventilation i Akka?
# Slutligen, hur vindstabilt är Akka?

"Nya" Akka med den nya väven är alltså det Akka jag talar om här. Såg att Skule fått rätt bra recension i Utemagasinet, Akka och Skule är väl i princip samma tält med en absid som skillnad, eller?

Som säkert framgår är jag sugen på ett Hilleberg men tveksam till kostnaden, så den här förhärskande sekten hillebaner (empirisk forskning på forumet ligger till grund för det uttalandet) behöver inte försöka övertala mig till att ansluta mig till sekten, det är som med scientologerna, har man råd kan man ansluta sig... Akka är trots allt cirka 2 000 kr billigare.

Beklagar att inlägget blev en novell.

[Ändrat av 9219 2005-01-26 kl 21:39]

9219; sa:
Nammatj 3GT har jag aldrig använt, men det förefaller vara mycket bra det också. Läste någonstans på forumet att någon som var 188 cm tyckte det var lite kort. Själv är 186 cm. På hemsidan verkar längden väl tilltagen (inte på mig, på tältet). Någon som har erfarenhet?
Jag har varit i fjällen med ett Nammatj 2 GT och är 196 cm lång. Jag upplevde att det var inte innertältets längd i sig som var ett problem, utan att taket i tältets fotända sluttade så kraftigt att fötterna låg emot. Klackarna i taket natten lång gjorde att yttertältets kondens fuktade sovsäcken.

/Håkan

Re: Tältundringar

9219; sa:
Sitter och funderar en del på ett tältinköp till sommaren. Efter att ha lånat tält respektive free-ridat på andras tält känns det dags att ta steget och köpa sig sitt eget tält. De tält jag främst funderar på är följande:

2. Hilleberg Nammatj 3GT
3. Hilleberg Keron 3

Keron 3 känner jag till, använde Keron i lumpen och har även använt ett Keron 3 i fjällen en sommar, ett underbart tält.

Fjällräven har jag aldrig använt. Till skillnad från Hilleberg har de ju rätt begränsad info om sina tält. Har snokat runt här en del och fått svar på en del funderingar. Några frågor kvarstår dock som kanske någon Akka-användare kan svara på.
# Hur är det med rivstyrkan i Fjällrävens tält? Står de pall? En hund är med i bilden och jag vill inte ha en uppriven tältduk när den lutar sig mot tältduken...
# Regntåligt? I en broschyr stod det att man får räkna med läckande sömmar, det vare sig räknade jag med eller upplevde i Keron.
# Hur är det att separera inner- och yttertält? Är det något som går smidigt eller är det mög?
# Hur är uppsättning och nedtagning? Att Hilleberg är svårslaget vet jag, men hur smidigt är Akka?

"Nya" Akka med den nya väven är alltså det Akka jag talar om här. Såg att Skule fått rätt bra recension i Utemagasinet, Akka och Skule är väl i princip samma tält med en absid som skillnad, eller?

Som säkert framgår är jag sugen på ett Hilleberg men tveksam till kostnaden, så den här förhärskande sekten hillebaner (empirisk forskning på forumet ligger till grund för det uttalandet) behöver inte försöka övertala mig till att ansluta mig till sekten, det är som med scientologerna, har man råd kan man ansluta sig... Akka är trots allt cirka 2 000 kr billigare.

Står det mellan Keron och Nammatj GT så gå in på hilleberg.se och jämför. Den stora skillnaden är "planlösningen". Keron har två mindre absider, Nammatj GT har en stor. Keron är ett fullhöjdstält medan Nammatj GT sluttar i fotänden. Dock är längdmåtten på sovytan densamma, om man bortser från avsluttningen.

Jag har för mig att Keron skulle vara avsedd för ännu mer extrema förhållanden än Nammatj. Detaljerna är säkerligen små. Jag rekommenderar Nammatj pga den stora absiden som är guld värd.

Hoppas det hjälper!

9219; sa:

Jag köpte en Skule efter att ha även tittat på Hillebergs Nallo och Nammatj. Skule ska vara samma tält som Akka men utan stor absid. Designen är mer som Nammatj men med lättare tält som Nallo.
Varför köpte jag en Skula? 2000 kr billigare, lättare än Nammatj och bättre ventilation än Nallo.
Skillnad mellan tygens kvalité är inte lätt att märka direkt, mitt tält har klarat regn. Jag har inte testat att riva sönder det... Man får med reservbitar för ytter- och innertältet plus golvet.
Man får med silikon att lägga på sömmarna för att minska läckage.
Uppsättningen är inget problem, fast man får rätt liten beskrivning. Planka Hillebergs tips!
Innertältet sitter normalt ihop med yttertältet men det är lätt att haka ut det för att få stor absid.
Färgen på innertältet är vitt och har torklina.
Kondens har jag fått, sånt som alla tält får: varmt på dagen, kallt på natten och varmt igen på morgonen. Då blev yttertältet fuktigt inuti, inget problem med innertältet. Jag hade med en trasa att torka tältet med innan man viker ihop den igen, och då plockade jag ut innertältet för att komma åt yttertältet.
Ventilationen tycker jag har fungerat bra.

Nackdelar? Hårda kantiga pinnar, dörren går rakt fram så blixtlåsen blir långt bort. Plus med dörren rakt fram är att det är lättare att hitta en lämplig plats...
Takhöjden kan vara någon cm mindre än Hillebergs

Vindstabilitet har jag inte testat för när jag har använt tältet så har det inte blåst så mycket.

9219; sa:

2. Hilleberg Nammatj 3GT
3. Hilleberg Keron 3

...Som säkert framgår är jag sugen på ett Hilleberg men tveksam till kostnaden, så den här förhärskande sekten hillebaner (empirisk forskning på forumet ligger till grund för det uttalandet) behöver inte försöka övertala mig till att ansluta mig till sekten, det är som med scientologerna, har man råd kan man ansluta sig... Akka är trots allt cirka 2 000 kr billigare.

Låter som om du hade järnkoll på de här tälten i mina öron. Alla tälten finns ju på Naturkompaniet (åtminstone på deras hemsida), varför det kan vara tillrådligt att besöka deras butik för bättre koll om just dessa.

Å andra sidan är 5000:- för Akka-tältet fortfarande nästan dubbelt så dyrt som exempelvis Bergans Kompakt 3. Detta om eventuella scientologisekter som styr friluftsmarknaden alltså.

/ G

9219 (Jan Eriksson) skrev:

Tält med silikonbeläggning går inte att tejpa, men det handlar ju inte om att det forsar in vatten direkt. Förmodligen är inte problemet större än fukten från kondens (?)

För några år sedan fick jag parallellanvända Akka (gamla modellen) och Nammatj under en veckotur, och jag upplevde att det var ordentlig skillnad. På Akka var det fippligt, man fick ta i. På Nammatj var det hur lätt som helst.
Det är förmodligen ändrat idag - men det kan du ju själv testa i butik.

så den här förhärskande sekten hillebaner behöver inte försöka övertala mig till att ansluta mig till sekten

Bah! Som relativt neutral i frågan bedömer jag att det är ungefär tre gånger vanligare att destruktivt gnälla över Hillebaner än att framhäva Hillebergs överlägsenhet. Men jag har inga siffror. :)

Om man jämför Nallo med Akka kan man säga att Fjällräven är procentuellt lika mycket dyrare som Hilleberg är lättare.

(För övrigt har jag fått uppfattningen att Fjällräven som företag är betydligt mer sektlikt än till exempel Hilleberg. Åke Nordin är rena envåldshärskaren.)

S.k. hillebaner

Det var inte direkt min avsikt att förolämpa någon så mycket som ett försök att vara aningen humoristisk.

Hilleberg verkar ha en ganska stark fanklubb på den här sidan, men visserligen rätt många och lika starka kritiker. Eventuell sektlikhet avsåg alltså inte företagen som sådana. Så har det empiriska underlaget korrigerats...

Hur som helst, sammanfattningsvis, kärnan i mitt inlägg, förutom de faktiska frågorna då och jag tackar och bugar för svaren så långt, var att jag redan är övertygad om Hillebergs förträfflighet men tveksam till kostnaden.

Har tittat på Bergans Kompakt 3, verkar bra, skeptisk dock till att köpa ett tält som jag aldrig sett samt att det verkar lite lågt.

Angående Naturkompaniet så har jag varit förbi en sväng, men de verkade ha rätt dålig koll på Akka-tältet och sa i princip vad som stod i broschyrerna. Misstänker att de använder Hilleberg själva...
[Ändrat av 9219 2005-01-27 kl 16:44]

Re: S.k. hillebaner

9219; sa:
.....Hilleberg verkar ha en ganska stark fanklubb på den här sidan, men visserligen rätt många och lika starka kritiker. Eventuell sektlikhet avsåg alltså inte företagen som sådana.......

.....Har tittat på Bergans Kompakt 3, verkar bra, skeptisk dock till att köpa ett tält som jag aldrig sett samt att det verkar lite lågt......

Finns en gammal tråd om vilka tält folk har här på forumet, Hillebergs tält var klart dominerande.
Så bråka inte med Hillebanerna ;-)

Jag har ett Bergans Kompakt 3, det är lite lägre än ex Akka. Jag e rätt kort, 174, men även min kollega som är 185 tycker det räcker bra. é man 190 och över kanske det inte är det optimala.

http://www.kanotcentrum.se finns i Göteborg, de säljer Bergans.

/Tommy
[Ändrat av Tommy125 2005-01-27 kl 22:26]

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg