Tältstänger i bambu?

Var för ett par veckor sedan och tältade uppe vid Keb. Vädret var ganska hårt och det blåste ca 25 m/s i byarna. När vi tog ner tältet efter två dygn hade flera av segmenten på tältstängerna böjt sig rejält?!

Enligt tillverkaren (inte Biltema utan ett erkänt svenskt märke) är detta helt i sin ordning ty hade segmenten varit för styva så hade dom gått av istället för att böjas.

För att avhjälpa problemmet kan man enligt tillverkaren göra något av följande 1) inte göra någonting. 2) Byta segmenten. 3) Böja tillbaka segmenten.

Tycker inte att det är något alternativ som är riktigt bra. Byter man inte segmenten blir dom till slut så böjda att dom inte går att använda. Det kan ju inte vara meningen att man skall behöva byta flera segment varje gång man använder tältet? Hålla på att böja tältsegment fram och tillbaka tills dom till slut går av är inte heller så bra.

Vad göra? Sluta tälta? Bygga egna tältstänger? Skita i alltihop?

//Stugsittar´n

Stänger i glas/kolfiber är antagligen mindre benägna att böja sig permanent (men det är möjligt att de å andra sidan knäcks lättare, vad vet jag).

Personligen föredrar jag ett tält som snällt böjer sig för vinden när det inte längre orkar stå emot, det är avsevärt bättre än att det står stadigt tills det säger *pang* och en stång går av.

Bryts lättare

nermander; sa:
Stänger i glas/kolfiber är antagligen mindre benägna att böja sig permanent (men det är möjligt att de å andra sidan knäcks lättare, vad vet jag).

De tältstänger jag har använt i glas/kolfiber har inte hållt när det har blåst ordentligt. De har helt enkelt brytits mitt av så att glasfibren har spretat åt alla håll. Detta har hänt ett par gånger. Men de har i och för sig inte varit några dyrare märkesvaror.

Har en gång stött på ett gäng killar som faktiskt hade med sig bambustänger ut i skogen till sina tält, men vet inte vad det var för tält. Det såg ialla fall väldigt tungt ut.

/g

Bra bambu?

Har själv funderat i dessa banor, men vart får man egentligen tag i bambu av bra kvalite?? ( blompinnar är väl inget alternativ...)
Undrar även om man kan köpa tältduk som metervara?

"Fixar´n"

Re: Bryts lättare

strand; sa:
De tältstänger jag har använt i glas/kolfiber har inte hållt när det har blåst ordentligt. De har helt enkelt brytits mitt av så att glasfibren har spretat åt alla håll. Detta har hänt ett par gånger. Men de har i och för sig inte varit några dyrare märkesvaror.

Men vad hade hänt om de varit aluminium? Tror du de hade hållit bättre? Varför gör man i såna fall inte fiskespön av aluminium?:)

Det billiga kupoltält som vi köpte som första tält till campingsemestern la sig snällt platt längs marken i kastbyarna när det blåste som värst. Stängerna gick alltså aldrig av hur hårt den än blåste. Det var det jag menade är att föredra framför en konstruktion där stängerna "spjärnar emot tills de brister". Jag anser att stängerna skall bara fylla funktionen att lyfta upp tältet från marken, stängerna skall inte ta del i själva stagandet, det ska man ha linorna till.

Material

Skarvarna är skitsvåra att göra på glasfiber/kofiberpinnar och sen skulle ett par kofiberpinnar bli riktigt snordyra!

Mina alupinnar har hållt mer än 10 år och visst är de lite krokiga men det får man leva med...

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Crimper Kvarglömda tältstänger Stensdalen Fjällvandring 0

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg