Tältspis

Är på jakt efter Försvarets sk Tältspis. Är det nån som kan hjälpa mej att jaga reda på nån?
Finns i olika modeller: m/39, m/44, m/63 och m/76.
Har kollat med olika överskottslager men de hade inga att erbjuda.
Tacksam för tips?

mvh Lägereld

Tjusig spis

Raskesven din spis verkar vara ett intressant alternativ. Vi har en Moskosel Topp Jakt 7 personers. Den är enligt tentipihemsidan 2,7 meter hög. Tror du att mediumvarianten skulle passa där? 108 inch låter i minsta laget.

http://kifaru.net/stovmed.htm

Hur har du löst skyddet för tältduken? Är det en speciell rörstump högst upp som avslutar rökröret med skyddsfläns för duken? Kan inte se någon sådan på bilderna och i texten står det att de har någon sorts kevlarduk närmast rökröret.

Har du beställt direkt från USA? Frakt tull moms?

Hur mycket har du använt din spis?

Andra synpunkter på den?

Thure

Re: Tjusig spis

thureb; sa:
Raskesven din spis verkar vara ett intressant alternativ. Vi har en Moskosel Topp Jakt 7 personers. Den är enligt tentipihemsidan 2,7 meter hög. Tror du att mediumvarianten skulle passa där? 108 inch låter i minsta laget.

http://kifaru.net/stovmed.htm

Hur har du löst skyddet för tältduken? Är det en speciell rörstump högst upp som avslutar rökröret med skyddsfläns för duken? Kan inte se någon sådan på bilderna och i texten står det att de har någon sorts kevlarduk närmast rökröret.

Har du beställt direkt från USA? Frakt tull moms?

Hur mycket har du använt din spis?

Andra synpunkter på den?

Thure
Nä, 108 inch för din 7:a är för lite. Min 5:a är 230 cm hög. Jag skaffade mediumspisen till 8-manna tipin, med 94 inch pipa, vilket ger just 94 inch + 14 inch från spisen = 108 inch eller drygt 274 cm i total höjd (sen försvinner några cm av pipen ner i spisen). Det ger c.a. 40 cm pipa ovanför duken. Hur det gestaltar sig ser du här:

cpic41ff730240919.jpg

Din kåta som är 270 cm hög skulle behöva Large-modellen till 12-mannatipin (finns t.ex en Largemodell till 8-mannatipin som är större än Medium-modellen till också 8-manntipin). Den blir 14 inch + 114 inch = 128 inch, dvs 325 cm totalhöjd. Det ger dig c.a. 50 cm marginal till duken, dvs. från skorstensöppningen. Largespisarna är också djupare än mediumspisarna. Du skulle nog satsa på en sådan med din större kåta om du väljer en spis från Kifaru.

Som Nermander nämnde tillverkade jag en egen skyddskåpa. Finns en tråd om det här, "Kåtans kaminrör isolerat. Där finns även några bilder": http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=24268

I chinerunners tråd "tältkåta" tas det också upp en del om kamin och skyddskåpa.

Jag skaffade spisen 2003. Frakten gick på 40 dollar. Kommer faktiskt inte ihåg om jag åkte på moms och tull. Men räkna med 30 procent påslag på priset.

Jag har i runda slängar använt kaminen 30 dygn. Satt ihop den och tagit ner den 5-6 gånger i fält. Första gången jag rullade ihop den innovativa skorstenen skar jag mig på det ultratunna stålet. Hade mina tvivel när jag låg där i hallen och rullade ihop den, om hur det vore att rulla ihop den i skogen vintertid i snö med pannlampans sken. Jag eldade i kaminen på en kamrats tomt, en brasa på några timmar. Efter det blev det betydligt enklare att rulla ihop skorstenen. Den formade sig fint av värmen. Men det är knepigt att få till den första gången, innan det eldats i den. Nu rullar den nästan till sig av sig själv.

Andra synpunkter. Från att ha varit skeptisk men chansköpt den, känt mig oerhört skeptisk efter halläventyret, brevväxlat med företaget och insinuerat att det var en skrivbordsprodukt, känner jag mig idag nöjd med den. 2,5 kg kamin. Svårslaget när man betänker nyttan av den vikten.

Materialet är ju oerhört tunt. Även om UL-folk inte vill erkänna att min kamin är UL ( ;) ), så bör man ha det i åtanke. Sidorna i kaminen slår sig i början, men går bra att böja tillbaks, sen slår de sig mindre och mindre. Skorstenen är lögn att få till helt utan någon buckla, men det sabbar på inget sätt funktionen. UL-konstruktionen, att den är så lätt och tunn, gör att man inte bara kan dundra in vedklabbarna hur som helst, trycka till för hårt och så som med en Laxenkamin eller dylikt.

Det tog lite tid, men idag är jag nöjd med både kaminen, skorstenen och den hemmagjorda skyddskåpan. Experimenterar dock såklart vidare:)

Raskesven

Tack Raskesven

Du har sena vanor.

En lite bynglig sak med Moskosels egen kamin är uppsättningen av kåtan.

Monterar du kaminröret på din lättviktskamin före resningen av mittstången? Det ser ut på bilden som du hänger upp svetsduksskyddet i tältduken. Hänger då skorstenspikapan i svetsduksskyddet?

Monterar du ihop kaminen sedan kåtan är rest?

Tack för svaren så här långt. Jag är klart imponerad över den stora viktsbesparingen jmfrt med Moskosels egen kamin.

Thure

Re: Tack Raskesven

thureb; sa:
Du har sena vanor.

En lite bynglig sak med Moskosels egen kamin är uppsättningen av kåtan.

Monterar du kaminröret på din lättviktskamin före resningen av mittstången? Det ser ut på bilden som du hänger upp svetsduksskyddet i tältduken. Hänger då skorstenspikapan i svetsduksskyddet?

Monterar du ihop kaminen sedan kåtan är rest?

Tack för svaren så här långt. Jag är klart imponerad över den stora viktsbesparingen jmfrt med Moskosels egen kamin.

Thure
Varsågod Thure. Jag var uppe och packade ryggan i natt. Sticker på en skogsvandring så snart detta inlägg postats:). Blir dock med eldspis och inte kamin. Kaminen kommer med när det är vinter.

Jag reser kåtan först, den är oberoende av kaminen vid resning.

Med kåtan rest monteras kamin och skorsten ihop. Kaminen ställs på plats. Skorstenen sticks in i kåtan, kan behöva lätta på en markpinne för att skapa lite mer utrymme tillfälligt när skorstenen sticks in i kåtan, skyddskåpan träs på skorstenen och skorstenen sticks ut genom hålet högst upp på kåtan. Därefter sänks skorstenen ner i kopplingen till kaminen.

Skorstenen sitter fast i kaminen, nedstucken och en manchett dras åt vid kopplingen. Skyddskåpan har några snören fästa i samma öglor som skapar en luftspalt mellan kaminrör och skyddskåpa. Snörena, två st. fästs i hålbanden högst upp på kåtan. Skyddskåpan hänger alltså i snören fästa i kåtans hålband högst upp, lagom anpassad så duken skyddas. Sedan stramas kåtans öppning till så hänger inte bara skyddskåpan i kåtan utan sitter fast med hjälp an den nu åtdragna öppningen vid ventilmössan. Snörena är mest en säkerhetsåtgärd, så kåpan inte plötsligt kommer nerdalande om det händer något. Det hela stabiliseras också bra.

Skyddskåpan hänger alltså i kåtan. Men skorstenen står i kaminen. När genomstickningshålet dragits åt, förslutits, med kardborren som sitter där, är allt stabilt och skyddskåpan hänger inte bara i kåtan utan sitter även fast av åtdragningen upptill.

När kaminen ska plockas ner, trycker jag bara ut skorstenen genom öppningen i ventilmössan, och någon får ta emot den.

Raskesven

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg