Tältresningshjälp önskas

I samband med min regnerfarenhet har jag satt upp tältet under ordnade förhållanden nu för att lära mig sträcka det "som trumskinn", det går inte särskilt bra.

Jag skickar med lite bilder på tältet och hoppas någon kan förklara hur jag skall sträcka upp det så att botten bildar en låda och yttertältet är som en banjo. Jag har markerat hörn och linor med nycklar så de kan refereras enklare.

Bild1 ne översiktsbild kan hittas här: http://www.flickr.com/photos/dagerot/2753178236/

Bild2 nedan:
2753178238_a9dd1d8839_o.jpg

Bild3 nedan:
2753178242_0ccae66abb_o.jpg

Bild4 nedan:
2753178244_9b21572c10_o.jpg

Ser nu att i bild3 är den gröna C1 felaktigt utmärkt, den heter B1 och skall(kan) fästas i B2. D1 är en liten pinne.

Tunneltält brukar inte gå att spänna likt lakan i lumpen. Brukar bli lite fladder. Det gäller även om man tittar på ett HB. Men jag håller med om att vinkeln på linorna ser lite skum ut.

Om inte A-linen går i 45 graders vinkel ut från tältets längdriktning utan följer längdriktningen blir det ett väldigt fladrigt tält:

2752406497_f5236fca70_o.jpg

Om inte A-linen går i 45 graders vinkel ut från tältets längdriktning utan följer längdriktningen blir det ett väldigt fladrigt tält:

Ja, riktigt så spetsigt går nog inte. Jag tyckte det såg ut som mer än 45 grader på bilderna ovan. Utnyttja även linsträckarna maximalt, dvs, spänn upp tältet hårt med så långa linor det bara går och efterspänn efteråt (men det kanske du har gjort redan). Spänn sedan tältet alteftersom; nylon suger åt sig fukt och blir slappt när det regnar eller är fuktigt.

Samtidigt kan man ju tycka att tältet ser "tillräckligt bra" ut på bild 1 och 2 för att klara regn.

Vi får ju inte heller utesluta möjligheten att det faktiskt är ett skräptält :)
(Det vore synd, för jag har alltid tyckt att det verkar vara ett vettigt alternativ till betydligt dyrare tält.)

Flera liknande tält har som sagt fäste mitt på gaveln som drar ut och upp väven. Även Helsport Ringstind:
telt_helsport_pro_ringstind2.jpg

Ta lös alla pinnarna i gaveln men en småstavarna, ställ dig med en staglina i varje hand bakom och testa första att få en jämn sträckning utan att dra hårt. Notera vilken vnikel som är optimal.
Testa sedan att öka kraften i staglinorna efterhand , ofta är det inte längre samma vinkel som är den optimala då maerialet töjer sig på olika sätt i olika rikningar. Notera hur vinklen förändras i förhållande till styrkan.

Det är inte ovanligt att man sätter linorna i vindbrytarsidan på ett sätt och linorna i andra sidan på ett annat sätt.

Kolla sedan om det är så att du behöver offra sträckning någon stans för att få "huvudtaket" bra, ibland får man med en del tält stå ut med en del fladder i väggarna till fördel för en bra avrinning.

Det är möjligt att du kan behöva förlänga staginorna som sitter i gaveln på bilden för att de ska dra nog mycket rakt ut men det bara en kvalificerad gissning då jag inte känner ditt tält, brukar vara ett vanligt fusk som en del tillverkare gör för att spara in på viktspecifikationerna.
Tummregeln är att man får tillföra staglinor och liknande på tält tvärt om som man behöver mer ryggsäckar där det oftare strippas bort remmar och fästpunkter.

Det lämpligaste är att läga tältet vid dörren och passa på nån dag när det blåser lite...theres nothing like the real thing!!!

Lycka till!

Jag brukar resonera som så att alla linor som ska sträcka en "rektangulär" yta skall sträckas i den riktning som är en fortsättning av diagonalen.

Är ytan kvadratisk ska linorna alltså gå 45 grader, men är ytan t.ex. 1x2 meter så blir det alltså mer åt 30/60 graders-hållet.

Men det är inte helt ovanligt att billigare tält är sydda så att de inte går att sträcka ordentligt.

Förra veckan var jag ute igen. Regnintensiteten kan inte mäta sig med när det regnade in (se annan tråd) men jag hade efter råd från er alla med mig dubbelt så många tältpinnar och 20m extra lina. Jag tog god tid på mig och satte upp tältet kompromisslöst. Det blev väldigt bra och trots timmars duggande läckte ingenting in. Däremot fick jag lite kondensproblem som jag dock löste genom att öppna upp yttertältet in till absiden.

Tack för er hjälp.

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg