Tältplatser efter Drottningleden (eller någonstans melan gondolen och viterskalsstugan) (Hemavan)

Hej!

Vi ska gå på en tälttur i Hemavan/Tärnaby, en natt med två vuxna och två barn (10 och 12 år) i slutet av augusti. Det blir vår första tälttur med familjen, vi har dock gått dagsturer i fjällen tidigare och jag har tältat många gånger i fjällen. Vi har bra utrustning.

Det jag söker efter är tips på lämpig tältplats inom ett ganska lämpligt avstånd från bilparkering. Vi kommer att starta turen ca klockan 14.

De alternativ jag funderar på är att gå efter drottningleden från antingen Laisaliden eller Hemavan någon kilometer och försöka hitta en bra tältplats, om någon kan tipsa om en bra plats så vore det toppen, gärna så detaljerat som möjligt så att vi förstår vart ni menar :). Gärna där det finns en bäck där man kan dricka vattnet. Är det bäst att gå från Laisaliden eller Hemavan?

Mitt andra alternativ är att åka upp med gondolen och gå mot Syterskalet, men stanna vid den första hängbron och tälta där (dit har vi gått som en kort dagstur tidigare). Hur ser det ut med tältplarser om man fortsätter en bit till längs leden mot Viterskalsstugan, eller till och med hinner hela vägen fram till Viterskalsstugan, vilket jag inte tror?

Kan man dricka vattnet direkt från den stora jokken vid den inringade tältplatsen nedan?

Screenshot_20240820_223853_Naturkartan.jpg
 
Att ta gondolen upp och gå mot Syterskalstugan låter betydligt trevligare, att gå till hängbron kanske tar en timme drygt beroende på tempo, kan ni gå ytterligare en timme dyker det upp trevliga tältplatser från vad jag kan se på bilder jag tagit tidigare.
 
Jag antar att umehume syftade på Viterskalstugan i sitt inlägg ovan?

Om jag minns rätt finns det några tältplatser på norra sidan bron där jag markerat. Finns även ett utedass på den platsen samma som vid den plats du markerat i ditt första inlägg. Visst går det att dricka vattnet från jokken.
1724232472735.png

Går säkert också att hitta ströplatser ner mot jokken på sträckan genom Viterskalet om man har tid att leta runt lite. Jag antar att du är medveten om att gondolliften bara körs på helger den tiden på säsongen?
 
Senast ändrad:
Tack för tipsen!

Och ja.. jag hade inte kollat upp tiderna för gondolen ännu, tack även för det. Vi kommer att göra turen en vardag så då bör vi antagligen välja ett annat alternativ. Eller är det värt att vandra uppför leden som går längs (väster om) syterbäcken?
 
Jag har gått upp för skidbacke, genom botaniska trädgården innan de började ta betalt, tagit leden väster om Syterbäcken, och tagit liften mer än en gång. Om inte liften går så tror jag att det snabbaste och bekvämaste är bara att gå rakt upp, speciellt om du har bil och parkerar uppe vid ledstart. Kroken runt längs kungsleden funkar nog också, men är en lite längre sträcka. Leden upp längs syterbäcken är du kvar i skog betydligt längre sträcka.

När det gäller tältplatser så går det att hitta bra platser med lite sökning från att ni kommer över åsen som går ut från storkittelhobben och kommer ner bland småkullarna, vid bron, och mellan leden och syterbäcken uppströms det. Det är rätt snäll terräng fram tills viterskalsstugan (efter kröken in i syterskalet blir det dock mindre mark kvar mellan fjällbrant och myrmark).

Det går också att hitta tältplatser längs drottningleden, mellan åsen som leden går på och bäcken i den lilla dalen mellan leden och fjället, det enda kluriga där är nog att välja en där det är bra gångväg ner till vattnet så ni inte måste klafsa myr för att hämta vatten.
 
Vi var där uppe i början på augusti. Sista gondolen går kl 17. Och därifrån är det inte så långt att hitta fina tältplatser om man tar Kungsleden mot syterskalet. Ni kommer ner i en fin dalgång efter några timmars vandring. Går man Kungsleden från byn förbi botaniska trädgården etc så är det längre sträcka upp innan ni är på fjället men det finns fina platser även i björkskogen, eller uppe vid "Fjällfinas kåta" .Man kan åka hiss från naturumet upp till botaniska trädgården så tjänar man några höjdmeter!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Maxplosive Tältplatser längs norra kungsleden Fjällvandring 4
Anneliandersson Tältplatser Nordkalottleden Saluhavrre - Vajsaluokta Fjällvandring 6
Mackan1 Tältplatser i Finsetrakten? Fjällvandring 17
ntnhln Tältplatser på Boalnotjåhkkå (Vájsáluokta). Fjällvandring 1
Saltlakrits Tankar om tältplatser Fjällvandring 15
Anneliandersson Tältplatser norr om Kungsleden Fjällvandring 9
Toblin Tältplatser lapporten nära abisko ? Fjällvandring 6
PepsAdventures Vandringsväg ovanför Laddjujavri samt tältplatser på Cievrralahku Fjällvandring 5
Promenerik Tältplatser Ritsem Fjällvandring 5
Mapalon Tältplatser i fjällen Fjällvandring 8
Essexblue Tips på tältplatser Anarisfjällen Fjällvandring 0
elihe1 Tältplatser Fjällvandring 2
Evajar Tältplatser på övre leden Rapadalen Fjällvandring 6
Janost Tältplatser Cievrralahku, Kuopervagge(Keb), Kaskasavagge ? Fjällvandring 3
Amylie Tältplatser nära Glittertind Fjällvandring 2
Erixolen Tältplatser V om Guoblacorru? Fjällvandring 9
gunnargren Tältplatser mellan Ammarnäs - Hemavan Fjällvandring 9
Seapo Tältplatser Neasketvaggi Fjällvandring 1
dake Tältplatser padjelanta Fjällvandring 2
gunnargren Tältplatser mellan Vakkatovare-Nikkaluokta Fjällvandring 10
Nehrert Tältplatser vid Kebnekaise? Fjällvandring 14
bakti Tältplatser i Jotunheims natur Fjällvandring 9
ekaflnoren Tältplatser Abisko - Nikkaloukta Fjällvandring 4
skellington Tältplatser mellan Akka och Gisuris? Fjällvandring 9
Bergman740 Tältplatser Nikka-Keb-Vakko Fjällvandring 5
jesperk Tältplatser i Trollheimen Fjällvandring 0
coolmanq Dovrefjell - hund? tältplatser? Fjällvandring 1
pal2 Tältplatser/vadning i Kaskasavagge? Fjällvandring 14
UAO Tältplatser vid Hukejaure Fjällvandring 3
chala Tältplatser längst Västra leden till Kebbne. Fjällvandring 8
guhj Framkomlighet och tältplatser, Kebnekaisemassivet (specifika platser) Fjällvandring 9
Foss Tältplatser Storulvån - Sylarna - Helags - Kläppen Fjällvandring 3
fjölar Kvikkjokk - Tarraluoppal. Dagsturer, toppturer och fina tältplatser. Fjällvandring 13
majjen Underbara tältplatser Fjällvandring 16
ekonom Tältplatser Jämtland/Härjedalen Fjällvandring 6
majjen "Nya" tältplatser i Sarek? Fjällvandring 23
joa_bj Bra/vackra tältplatser Sylarna-Helgs-Gåsen? Brådis Fjällvandring 2
Karolina P Tältplatser vid Grövelsjön? Fjällvandring 18
jorgenhellberg Kollar igen - tältplatser, Besseggen Fjällvandring 2
UlfRikard Tältplatser Nikkaloukta-Kebnekaise? Fjällvandring 2
jorgenhellberg Tältplatser Gjendebu till Memerubu Fjällvandring 2
Olaa tältplatser vid Sylarna mm Fjällvandring 5
Jakan Bra tältplatser? Fjällvandring 3
plu Bra tältplatser? Fjällvandring 3
Tältplatser i Mårma?? Fjällvandring 13
Materialaren Sökinsats i Sarek efter försvunnet par Fjällvandring 194
farbrorjoakim Valådagsfyrkanten efter midsommar Fjällvandring 8
Lappen69 Tvådagars tur från Abisko(?) efter midsommar Fjällvandring 2
haiwa Transport Nikkalukta - Kiruna efter 22 sept Fjällvandring 2
STF slutar köra båt i Ritsem efter 2019 Fjällvandring 36

Liknande trådar