Tältplats i Sankt Annas skärgård

Vi (hustrun och jag) ska försöka få ihop en veckas paddling i Sankt Annas skärgård nästa vecka. Vore fint om någon kunde tipsa om lämpliga öar att övernatta på. Vi är ganska bekväma av oss och föredrar "strandnära" platser på släta stenhällar som helst inte ska luta så förskräckligt.

Vi har varit i området för ett antal år sedan, men det var före GPS:ens tid och vi minns inte precis var vi slog läger då, bara att en hel del platser ratades av en eller annan anledning.

Finns det koordinater till platsen blir vi extra glada.
 
Det

finns massor av fina platser att tälta på där. Tycker faktiskt att det är bättre att sprida de som tältar än att kanalisera till ett fåtal platser via webtips. Detta minskar slitaget lokalt och gör att öarna känns fräschare. Missjöarkipelagen t ex är urläcker.

Thure
 
Jag har tyvärr inga koordinater bara generella tips.
Jag och sambon paddlade ut från Tyrislöt för några veckor sedan. Hos kajakuthyraren där fick vi en karta med fågelskyddsområden, soptunnor och dass inprickade. De öar där dass och soptunnor finns så finns generellt också bra tältplatser. Så se till att skaffa kartan, gratis är den också, den borde finnas på fler ställen är i Tyrislöt. Jag tror att länsstyrelsen står bakom den.

Annars är ju öarna plattare ju längre ut man kommer, paddla så långt ut ni vågar. Vattnet är även bättre längre ut med mindre algsoppa. Någon här kanske kan redogöra för algsituationen. Ha en trevlig tur.
 
Några stycken

Som sagt så finns det massor, här är några http://bit.ly/cPdEBx De är inte så himla exakt positionerade men hyfsat. Missjö är som sagt superfint.

På Harstenas nordvästra sida finns det ett par riktigt fina småplatser.

/erik
 
Jag rekomenderar er att ta en natt på Kupa Klint

Bäst passar ön vid fint väder. Ställ klocka, gå upp till dete gamla sjömärket och titta på soluppgången. Uppe från höjden har man en fantastisk utsikt.
 
Tack till er som hört av er med svar på min fråga. Ett särskild tack till Erik Sjöstedt. Du har alltid mycket intressant som du gärna delar med dig av till oss andra ovetande.

Turen är nu genomförd och allt gick som vi hoppades bra, med kanonväder och finfina ställen att övernatta på. Frånvaron av alger gjorde vattnet klart och badvänligt. En härlig tur i lugnets och stillhetens tecken. Färden gick från Fyrudden i söder i en ungefärlig åtta, med rundandet av Aspöja som nordligaste punkt.

Tack och hej.
 

Liknande trådar