Tältplaner

Hejsan.
Har under mycket lång tid gått i tankar om att sy ett eget tält. Det lättaste torde vara något enväggigt, A-profil, raka stänger etc. Lätt, billigt och okomplicerat, men inte särskilt bra för annat än skogsturer. Kanske rentav en tarp hade varit bäst att börja med. Men, hur svårt kan det vara? -Knappast någon utmaning, tänker jag. När jag ändå ska beställa en massa billig Silnylon från extremtextil så kan jag såklartl lika gärna slänga med några meter extra och sy ihop ett sådant också. Det kan vara ett perfekt projekt för att lära sig hantera materialet och få till trådspänning och så vidare.

Det stora projektet tänkte jag att det skulle bli ett tunneltält med GT-absid för 2 personer. Självklart har jag kikat en del på Nammatj och Nallo (tältstänger är dyra och "tunga", så jag vill bara använda 3 bågar, inte 4 som Keron och Kaitums GT-modeller har). Det jag vet är att bredden på innertältet är 1300mm. Med 3050mm långa stänger (mittstången på Nallo 2 GT) blir bredden mellan ändarna på stängerna 1940mm. Nu är inte bredden mellan ändarna på stängerna riktigt samma sak som bredden på yttertältet, men förutsatt att tältstängerna sitter 40mm "utanför" yttertältsduken och stängerna bildar en perfekt halvcirkel så är det alltså (1940-1300-2x40)/2 = 280mm luft mellan innertältet och yttertältet. Jag tycker att detta låter ganska mycket! Kanske är 1300mm innertält ett "medelmått" av bredden, eftersom tältet smalnar av lite i "fotändan"?

Jag sammanfattar mitt rätt långa inlägg med lite frågor:
-vilket mått är lämpligt att sträva efter mellan innertält och yttertält? (större = bättre luftflöde, mindre risk för att ett blött yttertält kommer åt innertältet men ytan blir onödigt stor, mindre = mer utrymme eller mindre bredd på yttertältet men luftflödet minskar och kontaktrisken ökar.)
-skulle Flexipoles fungera bra att bända till denna radie utan att påfrestningarna förstör stängerna eller krävs det förböjning?

Min plan som den ser ut nu är att göra klart yttertältet med fästen för innertältet först för att sedan anpassa innertältet efter dessa mått.

Jag har inga intentioner att göra intrång på Hillerbergs design på något sätt, bara få inspiration till ett projekt jag funderat på alldeles för länge för att inte genomföra till sommaren.

Hej

Jag har faktiskt vare inne på den här idén också, fast tyvärr kastat in handduken lite för tidigt. Jag tror jag inte kan bidra med så mycket tips mer än att hillebergs (typ Keron då) mått mellan inner- och yttertält känns ganska så vettigt att utgå från. Det skulle vara kul att följa ditt projekt och kanske se en bild på tältet när du är klar!

För övrigt har jag gjort mig en tarp i alla fall, den fungerar utmärkt i skogen ;)

Jag har faktiskt vare inne på den här idén också, fast tyvärr kastat in handduken lite för tidigt. Jag tror jag inte kan bidra med så mycket tips mer än att hillebergs (typ Keron då) mått mellan inner- och yttertält känns ganska så vettigt att utgå från. Det skulle vara kul att följa ditt projekt och kanske se en bild på tältet när du är klar!

För övrigt har jag gjort mig en tarp i alla fall, den fungerar utmärkt i skogen ;)

Fegis! =)

Problemet är att jag bara äger och har ägt tält av den typen där innertältet reses först och sedan läggs ytterduken på och vilar mot stängerna som sitter i innertältet. Det utrymmet är långt ifrån samma fördelat på hela tältets yta. 100-120mm är något som känns ganska mycket, men utan att för den delen bilda en "absid".

Jag kanske ska nämna att det inte bara är Hillebergs mellanrum som jag är intresserad av, utan mer ett generellt mått som kan funka.

Jag håller på att "fixa" en symaskin just nu. Så fort jag vet att jag har tillgång till en fungerande sådan så lägger jag beställning på material. Jag har tänkt att dokumentera mycket av arbetet, och vilka är mer intresserade av att se ett sådant här projekt fortskrida och vilka sitter på mest kunskap om tält? -Utsidans användare.

På hillebergs tält formar bågarna inte en halvcirkel. tex har nallo 2 100 cm innertältshöjd, men är inte över 2m brett... tror det är sällan bågarna bildar halvcirklar på tunneltält.

drog fram mitt nammatj och mätade, fick avståndet till 10-12 cm. har inte kollat om det kanske skiljer sig iden lutande fotändan.

Sydde ett tvåpers ryggåstält, för ett tag sen, och använde då ett avstånd på ca 10cm i horisontell och verikalled, vilket gjorde att avståndet blev något mindre, kanske 7cm på dom sluttande partierna, och det var i minsta laget tycker jag. Satsa hellre strax över än strax under 10cm.
Låter som en bra ide att först sy yttertältet, och sedan innertältet efter måtten det faktiskt blev. Jag sydde innertältet på en gång efter yttertältet, och fick ta ihop det lite på ett ställe i taket för att det inet skulle hänga ner... tur att det var på det hållet... =)

Hittade för länge sedan en tysk som gjort ett excelark som beräknade mönstret för hur absid/fotände på ett tunneltält ska se ut. Har inte provat det själv, så jag vet inte hur bra det fungerar...
http://www.flusslinie.de/zeltformeltun.html
klicka nästan längst ner, på"Tunnelzeltformel"

Har du sett Öhrnells blogg om hennes tält? Hon har sytt ett tvåmannatält med en båge....
http://www.utsidan.se/blogs/ohrnellsblogg/index.htm?tag=16

Jag kom på det där med takhöjden i natt! Missade det självklara. Takhöjden är ju inte 130/2 i innertältet.

Det lättaste borde vara att först bestämma en längd på tältpinnarna. Säg 293cm som Nammatj. Sedan sys tre st fållor för tältpinnarna och längden på tältet bestäms av de två duk-"delarna" som spänns upp mellan de tre pinnarna. Därifrån kan det experimenteras en del med höjd kontra bredd och sedan kan ändarnas form bestämmas. Om ändarna inte är fastsydda utan tältet bara består av tre stänger och tältduk där emellan så borde "domen" kunna formas hur som helst. Sedan kan jag dra av ca. 12 cm på detta mått för att få måttet på innertältet.

Tältstängerna borde bli lite längre än tältduken, så ett tyg som har bredden 1500mm borde räcka. (Det får alltså bli en längsgående söm högst upp). Jag antar att avståndet mellan tältstängerna är mer än 1500mm i längsled (den bredaste ytan som tyget kan täcka är väl snarare 1400mm med sömmar inräknat).

Jag kunde inte un-zippa excel-filen.

Jag har sett den bloggen, mycket inspirerande!

//Klas

Kul att du ska sy tält (och att du hittat min blogg...)

Bara en liten instinktiv tanke. Om man ser till utrymme för att sätta upp tältet, behaglig sitthöjd i tältet och materialåtgång, så skulle jag tycka att det kändes som slöseri att ha mer än 5-8 cm mellanrum mellan ytter- och innertält.

Om du vill ha mer inspiration till ett enklare tält med raka tältstänger så vill jag rekommendera Anders Jonssons underbara gör-det-själv-site www.andersj.se.

Lycka till, och tack för en välbehövlig spark i symaskinsändan!

om man tittar på tunneltält så brukar dom vara sydda med tygets "längd" tvärs över tältet. Det blir ju ändå en söm där båg-kanalerna ska gå, så då är det lika bra att skarva duken där också, så slipper man den extra sömmen längs toppen. tror inte avståndet mellan bågarna behöver/bör vara mer än 150cm...

(kan skicka filen ozippad om du vill, kontakta mig via mail genom min profil.)

@Öhrnell du har så rätt. Det är en svår avvägning. Båda alternativen har för och nackdelar. Att innerduken går emot ytterduken behöver inte heller innebära en katastrof, det är inte så troligt att det börjar rinna in kondens i innertältet bara för det.

@crall.scout När jag tänker på det så är 150cm väldigt långt mellan stängerna. "fotändan" borde gå ut mer än 70cm så att innertältets längd borde kunna bli 220cm. Dock är jag inte helt hundra på att det krävs så långt innertält. Så länge jag (180cm) inte nuddar tältduken med fötterna borde det funka bra. Dock sluttar det i fotändan, så det där får funderas lite på.

@danisko mycket fint tält! väldigt likt det som jag tänkt göra. Synd att han inte lade upp fler bilder på innertältet. Från vad jag kan läsa så är tunnelns längd 120cm, alltså ganska långt under de ca 150 som kan vara max. Hans tie outs på långsidorna var en snygg lösning. Frågan är om det behövs...

prova spänna upp ett tyg, typ gammalt lakan eller vad som helst, med dom måtten du kommer fram till att innertältet får, med hjälp av snören, stavar eller nåt. Provligg sedan med (vinter?)sovsäck och liggunderlag, så du ser hur mycket plats det blir vid fötterna där det lutar... (jag fick "justera" mina mått efter att jag testade detta =)

Bilagor

• DSCN3736.JPG
    DSCN3736.JPG
    93.8 KB · Visningar: 1,246
Mitt råd till dig är att köpa en färdig moskoselskåta eller Tentipi som de heter numera.
Du kommer inte att ångra dig och då kan du ägna din tid till att sy andra saker istället.

Mitt råd till dig är att köpa en färdig moskoselskåta eller Tentipi som de heter numera.
Du kommer inte att ångra dig och då kan du ägna din tid till att sy andra saker istället.

Men att shoppa fyller ju inte samma funktion som att handarbeta... Det är ju lite som att be någon titta på "Sound of Music" istället för att själv åka till Alperna.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg