Tältpassion

Låt mig tacka samtliga kombattanter för en intressant diskussion som från min sida har betraktats på avstånd. Jag hade ingen aning om att en fråga om ett tält kunde riva upp så mycket känslor, men det är ju alltid kul att kunna stå till tjänst med lite debattmaterial.

För att summera era kloka inlägg verkar det som att Hilleberg har en stark förankring i äventyrarnas själar. Som x-treme hävdar, kanske detta beror på rent prylbögeri eller (det kanske något felaktiga ordvalet) kapitalism. Men det tror jag faktiskt inte. Många av er som svarar verkar ha diger erfarenhet av friluftsliv och vet förmodligen vad som verkligen håller när ovädret slår till, och då kanske man inte vill sitta i ett tält med brandvarningsskyltar och dåliga sömmar.

Men i vilket fall som helst, att betala nästan 6000 kr för ett tält som Staika är i mina ögon perverst. Kritiken går i detta fall inte till köparen, som vet att han behöver den kvalitén, utan till tillverkaren som faktiskt tar hutlöst betalt för något som inte är något annat än en sinnrik konstruktion av tyg. Jag har svårt att föreställa mig att Hillebergs marginaler ligger under 70 procent på ett sådant tält.

Ett lyckat köp ligger kanske någonstans mellan Everest och Hilleberg. Detta mellanprisskikt är dock dåligt bevakat av tillverkarna. Egentligen bara Fjällräven som spelar där, och de ligger ändå ganska långt upp mot Hilleberg. Så vi får väl helt enkelt efterlysa lite variation av utbudet på tältfronten, och under tiden stoppa våra pengar i madrassen och drömma om svåra nätter i ett ombonat Staika.

Avslutningsvis vill jag passa på att hålla med föregående talare; Ja, ett forum som Utsidans ackumulerar väldigt mycket gratisreklam. Men de saker vi sysslar med är trots allt mycket prylbetonade och det är ingen idé att gräma sig över det. En ny kajak, eller ett par nya skidor kan göra en utsidare hur lycklig som helst. Så jag tror tyvärr att vi får lära oss att leva med lite gratisreklam, även om man kunde hoppats på lite mer intressants diskussioner än tältmärken.
 
Viktigt ämne!

Hej alla!
Det är lätt att tappa bort det viktiga med ett aktivt friluftsliv då man sitter hemma i vardagen (själv sitter jag framför en dator hela dagarna). Jag har kommit fram till att man inte får låta prylarna hindra en från att ta sig ut. Argument som "Men jag har ju inga bra skor" eller "Men jag har ju inga GoreTex kläder" är allt för vanliga argument för att inte ta sig ut. När man väl är där ute märker man vad man behöver! Med lite sunt förnuft fungerar vilket skräp tält som helst t.ex! Känner folk som klättrat i himalaya med ett ryggås tält beställt på postorder för under 500 spänn. Hellre en ruggig natt i ett skräptält än ingen tältnatt alls! Nu när man är fast i ekorrhjulet har man "för mycket" pengar men för lite tid! Då är det lätt att fastna i prylträsket. Saknar ibland tiden med inga pengar och dålig utrustning men mycket tid till att vara ute!
 
tältmärken

Detta forum har namnet "Bo och sova" och är utrustningsorienterat. Att diskutera och jämföra märken och modeller bland tält borde ju vara ett av huvudsyftena med just detta forum. Frågor av typen -Är det någon som har provat ......? Vad gillar ni designen på ........ absid? borde ju därför vara precis vad detta forum ska handla om. Jag tycker inte att det är tråkigt att diskutera tältmodeller, jag tycker att tält är jättekul. Var inte så präktiga. Vem som helst kan väl rekommendera/ racka ned på vad man vill.

Glöm inte att det finns aktivitetsorienterade forum för den som ledsnar på prylsnack.

Själv är jag förhållandevis lågavlönad och har inga jättesummor att spendera överhuvudtaget. Jag bor billigt och lägger nästan alla mina pengar på mina friluftsintressen (främst havspaddling). För mig är det inte dyrt med ett tält för 6000:-. Dyrt skulle det bli om jag inte använde det i den utsträckning jag innan köpet planerat att göra eller om det inte motsvarar mina förväntningar. Är man ofta ute värdesätter man bra utrustning till den gräns att priset ofta blir ointressant. En del kanske väljer att lägga pengar på ny bil, villa, gräsklippare eller något liknande. Jag lägger det mesta av mina pengar på utövandet av mitt intresse. Om man asfalterar garageuppfarten hellre än köper ett kvalitetstält visar ju den prioriteringen vad man anser vara viktigast. Nu menar jag inte att inte alla har rätt att yttra sig eller tycka vad de vill, absolut inte. Jag säger bara att om man vill ha bra grejor och inte är gjord av pengar så får man offra sig lite, handla begagnat är också ett ypperligt alternativ.

Visst kan prylintresset riskera att ta överhand, men det sker mest under "lågsäsong" för min del och när det är dags att sticka ut och paddla så går mesta pengarna till bensin, mat och ledighet.

Sluta inte att skriva om "tältmärken" och designer, iallafall tycker jag att det är jätteintressant.
 
fast det blir rätt mycket rundgång

Det som irriterar mig LITE är att det lätt blir en hel del rundgång i diskussionerna. Ibland känns det som om alla tältdiskussioner måste vara samma tragglande för eller mot Hilleberg, alla kängdiskussioner korståg för eller mot Meindl eller Lundhags, alla kökdiskussioner för eller mot gas och fotogen/bensin, om de inte gäller olika brännarfabrikat.

Det som irriterar mig MYCKET är att jag själv av och till ger mig in i samma gamla upprepningsdiskussioner, trots att jag kan förutse de 10 följande inläggen. Jag vet t.ex. inte hur många gånger jag har skrivit att både Meindl och Lundhags är bra fast på olika saker, och sedan rabblat en standardlitania om att Meindl är skönast i nytt tillstånd och bra i rejält stenig terräng men kass när det är riktigt blött o.s.v. Jag gjorde det senast idag och lita på att jag kommer att göra det igen så fort jag får chansen.
 
igenkännande

Jag känner igen mig Rudolf. Jag tror att det kan vara ett slags initieringsprocess, man ger sig in i sådana diskussioner eftersom man vet alla normala inlägg i de debatterna. Man står på stadig mark och kan hänvisa till säkra källor. Därmed bygger man sig ett namn. Jag har själv jobbat i friluftsbutik och ibland står man och kör någon sådan harang byggd på klyschor (som man har blivit matad av någon ivrig grossist)...När man sedan tänker efter så blir man nästan arg på sig själv.

Jag har förresten ett utrustningstips: I USA kan man köpa zip-lockpåsar i kraftig plast som håller för upprepad och hårdhänt användning. De finns i olika storlekar och är larvigt billiga (vilket borde glädja iaf herr x-treme). Bra till alla sorters matråvaror såväl i kajaken som i fjällpackningen.
 
Många i mellanskiktet...

Tänkte inte enbart kasta paj, men jag tycker faktiskt att det finns många tältfabrikanter i "mellanskiktet".

Och då faktiskt från toppmärken som Marmot, Mountain Hardwear, TNF mfl. De gör tält från 2500 kr (tex Marmot Area 51) och uppåt. Priset beror helt enkelt på om det är ett 3, 3-4, 4-säsongstält eller renodlat expeditionstält. Det är väl snarast så att dessa tältfabrikanter är relativt okända i Sverige (vad gäller just tält alltså...)

Paj No#2: Visst har säkert Hilleberg ganska stora marginaler, men ett tält är ganska mycket mer än en sinnrik konstruktion av tyg! Bågar i 7075-T6 aluminium (fabr Easton) är inte gratis, likaså för den siliconeimpregnerade duken mm. Konstruktionsmaterial av den här kvalitetsnivån är helt enkelt mycket dyra!
(Tro mig, jag är själv konstruktör, om än ej av tält...)

MVH
/Magnus, snart ägare av MHW-tält...
 
Perspektiv och bekännelser angående prylbögeri

Kära bohemer och planekonomer under vindskyddet! Vi tycker om er också, även om ni kommer och drar med gammal avdammad ideologi ute på fjället. Allt jag önskar är lite mer perspektiv och lite mindre gnäll. På sin plats kan vara jämförelser mellan friluftsliv och andra hobbies och passioner. Motorcyklar t ex, för att välja något vanligt.

Om någon skulle köpa en motorcykel för 50.000 kr, hur många skulle reagera på det? Massor med pengar, men inte någon dyr hoj. Om personen ifråga istället skulle köpa en motorcykel för 40.000 kr och spänna fast ett Hillebergtält på pakethållaren, och dessutom spara 4.000 kr på kuppen, så skulle han eller hon förmodligen snart få höra omdömen som "galning", "prylbög" och kanske t o m "kapitalist" (åtminstone på Utsidan!), naturligtvis inte för hojens skull utan för tältets. Överkapacitet och "onödigt" hög kvalitet finns inom alla områden och är främst till för entusiaster och konsumenter med stinna plånböcker. Ägaren till en giftgrön Kawazaki 1100 cc rastar säkert alla hästarna under huven lika sällan som Hillbergaren sover i orkan. Det är möjligheterna som lockar och fascinerar, inte knastertorra fakta som antalet kvadratmeter väv per krona.

Människor med olika intressen värderar helt enkelt olika saker olika mycket. (Det var väl en nyhet?) Med det menar jag inte att snubben med Everesttältet behöver vara mindre intresserad av friluftsliv än Hillebergfantasten - tvärtom kan han vara den mest garvade som vet att det inte krävs mer rivstyrka i väven än så på de turer han ger sig ut på. Ett gediget friluftsintresse och prylfanatism behöver absolut inte gå hand i hand! Personligen tycker jag dock att det blir mångdubbelt roligt när man kombinerar de två, men det är min ljuva last och ensak.

Rasmus Jansson

PS. Det är jag som snarkar där borta under den mångdubbelt silikonbehandlade Rip-stopväven. Hoppas inte det stör din nattsömn alltför mycket. Zzzz...
 

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg