Tältning & proviantera längs "Kebnekaise runt"?

Jag har en planerad tur till Kebnekaise nu under Juli med ett tänkt toppförsök men eftersom jag ändå reser hela vägen dit så tänkte jag även passa på att vandra "Kebnekaise Runt" (Keb Fjällstation-Singi-Sälka-Nallo-Vistas-Nikka).
Jag har läst de flesta trådarna här på forumet, som inte är alltför gamla, om just den här turen och fått mycket matnyttig info men skulle behöva lite tips/råd om tältplatser och proviant.

Först lite kort om mig:
Nybörjare när det kommer till vandring men har naturvana, dock ej speciellt mycket erfarenhet från fjällmiljö.
Kan läsa karta och navigera mha kompass.
God kondition och hyfsad styrka.
Kommer inte bära väldigt tung packning då jag halkade in på ultralätt vandring, skulle tro att basvikten för packningen ligger nånstans runt 7-8kg, dvs all packning utom mat/vatten. Har dock ett något tyngre tält för att klara utsatta miljöer (Hilleberg Anjan).

Planen:
Planen är något flytande, toppturen har högsta prio men är vädret dåligt så har jag möjlighet att vänta ut det alternativt satsa på en alternativ plan. Jag har inte direkt nån tid att passa så det finns ett antal extradagar att nyttja plus att det ger mig möjlighet att ta det lugnt och njuta istället för att stressa till nästa tältplats, om det nu inte krävs.
Jag har i dagsläget tre alternativ på plan som följer nedan.

Huvudplan:
Dag 1 - Vandra Nikkaluokta - Kebnekaise Fjällstation (ev med båttur)
Dag 2 - Om vädret tillåter så blir det topptur via västra leden och sedan Durlings led till Singi
Dag 3 till X - Singi, Sälka, Nallo, Vistas och tillbaka till Nikka.

Alternativ plan #1:
Dag 1 - Vandra Nikkaluokta - Kebnekaise Fjällstation (ev med båttur)
Dag 2 - Vandra till Singi och sedan vidare till Sinnivaggi för övernattning
Dag 3 - Om vädret tillåter så blir det topptur via Durlings led och sedan tillbaka till Sinnivaggi
Dag 4 till X - Sinnivaggi, Sälka, Nallo, Vistas och tillbaka till Nikka.

Alternativ plan #2:
Dag 1 - Vandra Nikkaluokta - Kebnekaise Fjällstation (ev med båttur)
Dag 2 - Dagstur till Tarfala
Dag 3 - Om vädret tillåter så blir det topptur via västra leden och sedan Durlings led till Singi
Dag 4 till X - Singi, Sälka, Nallo, Vistas och tillbaka till Nikka.

Frågor:
Framförallt undrar jag hur det är med tältmöjligheter, är det ytterst få eller finns det hyfsade platser längs vägen så man inte behöver vandra 1.5-2 mil till nästa tältplats?
Hur är det med att köpa proviant, är Sälka sista möjligheten?
Bör jag istället handla i förväg och ha med mig mat för hela vandringen och proviantera längs vägen om vandringen drar ut på tiden?
Tar självklart även tacksamt emot andra tips/råd/förslag som ni vill dela med er av.
 
Här hittar du allt du behöver veta om fjällstugornas sortiment: https://www.svenskaturistforeningen.se/guider-tips/fjallen/fjallstugornas-butiker/
så kan du själv avgöra hur du vill göra. I alla fall Nallo hade absolut ingenting senast jag var där.
Övrigt: du får bära upp din packning väldigt högt om du går västra leden upp och Durlings ner.
Tältplatser finns på många ställen, men naturligtvis inte överallt, inga halva dagsmarscher för att hitta någonstans att stanna utom på toppturen. Du kan t.ex. tälta i Kitteldalen nedanför Tuolpagorni, gå upp på Kebnekaise, och när du kommit ner i Singivagge kan du slå upp tältet igen om du går den vägen.
 
Rekommenderar inte gå upp på Kebne med fullpackning. Tälta-gör topptur-tillbaks och ta vilodag innan du fortsätter vidare. Enklast tälta vid stationen speciellt om du aldrig gjort det i fjällen.
 
Tror inte du kommer få problem med tältplatser på den sträckan. Det finns gott om bra tältplatser (och stugor) längs hela vandringen men det verkar som du varit tidsoptimist då det gäller vägen från Singi till Vistas. Vet du att du kan gå så långt på en dag? För vackrast vandring går du sträckan omvänt med början Nikkaloukta-Vistas. Leden runt Keb är inte svår att hitta, så länge du har hyfsad koll på karta och väderstreck kommer du inte gå vilse. Att vandra över ett berg med full packning kräver en hel del uthållighet men eftersom du skalat ner mot lättvikt så får du själv avgöra. Stugorna utanför Kungsleden erbjuder inte någon försäljning av proviant. Vid fjällstationen nedanför Kebnekaise säljs förstås det mesta du behöver.
Lycka till på ditt äventyr!
 
Jag har en planerad tur till Kebnekaise nu under Juli med ett tänkt toppförsök men eftersom jag ändå reser hela vägen dit så tänkte jag även passa på att vandra "Kebnekaise Runt" (Keb Fjällstation-Singi-Sälka-Nallo-Vistas-Nikka).
Jag har läst de flesta trådarna här på forumet, som inte är alltför gamla, om just den här turen och fått mycket matnyttig info men skulle behöva lite tips/råd om tältplatser och proviant.

Först lite kort om mig:
Nybörjare när det kommer till vandring men har naturvana, dock ej speciellt mycket erfarenhet från fjällmiljö.
Kan läsa karta och navigera mha kompass.
God kondition och hyfsad styrka.
Kommer inte bära väldigt tung packning då jag halkade in på ultralätt vandring, skulle tro att basvikten för packningen ligger nånstans runt 7-8kg, dvs all packning utom mat/vatten. Har dock ett något tyngre tält för att klara utsatta miljöer (Hilleberg Anjan).

Planen:
Planen är något flytande, toppturen har högsta prio men är vädret dåligt så har jag möjlighet att vänta ut det alternativt satsa på en alternativ plan. Jag har inte direkt nån tid att passa så det finns ett antal extradagar att nyttja plus att det ger mig möjlighet att ta det lugnt och njuta istället för att stressa till nästa tältplats, om det nu inte krävs.
Jag har i dagsläget tre alternativ på plan som följer nedan.

Huvudplan:
Dag 1 - Vandra Nikkaluokta - Kebnekaise Fjällstation (ev med båttur)
Dag 2 - Om vädret tillåter så blir det topptur via västra leden och sedan Durlings led till Singi
Dag 3 till X - Singi, Sälka, Nallo, Vistas och tillbaka till Nikka.

Alternativ plan #1:
Dag 1 - Vandra Nikkaluokta - Kebnekaise Fjällstation (ev med båttur)
Dag 2 - Vandra till Singi och sedan vidare till Sinnivaggi för övernattning
Dag 3 - Om vädret tillåter så blir det topptur via Durlings led och sedan tillbaka till Sinnivaggi
Dag 4 till X - Sinnivaggi, Sälka, Nallo, Vistas och tillbaka till Nikka.

Alternativ plan #2:
Dag 1 - Vandra Nikkaluokta - Kebnekaise Fjällstation (ev med båttur)
Dag 2 - Dagstur till Tarfala
Dag 3 - Om vädret tillåter så blir det topptur via västra leden och sedan Durlings led till Singi
Dag 4 till X - Singi, Sälka, Nallo, Vistas och tillbaka till Nikka.

Frågor:
Framförallt undrar jag hur det är med tältmöjligheter, är det ytterst få eller finns det hyfsade platser längs vägen så man inte behöver vandra 1.5-2 mil till nästa tältplats?
Hur är det med att köpa proviant, är Sälka sista möjligheten?
Bör jag istället handla i förväg och ha med mig mat för hela vandringen och proviantera längs vägen om vandringen drar ut på tiden?
Tar självklart även tacksamt emot andra tips/råd/förslag som ni vill dela med er av.
Jag hade valt att vända på turen och ha toppturen i slutet. Min upplevelse är att kroppen vänjer sig vid hårt arbete och ojämnt underlag så efter några dagar går jag lättare.
För sträckan Nikka-Vistas hade jag övervägt antingen båt i Vistasdalen eller om vädret tillåter att gå över Cievvralahku förbi Kaskavagge till Vistas.
Toppturen via Singivaggi är fin, sätt basläger i dalen och gå fram och tillbaka.
Får du sedan några dagar över efter toppturen så kan det vara värt att göra en tur in i Niesketvaggi eller tälta vid Jiertajavri.
Sälka och Keb är ställena du kan proviantera på.
 
Här hittar du allt du behöver veta om fjällstugornas sortiment: https://www.svenskaturistforeningen.se/guider-tips/fjallen/fjallstugornas-butiker/
så kan du själv avgöra hur du vill göra. I alla fall Nallo hade absolut ingenting senast jag var där.
Övrigt: du får bära upp din packning väldigt högt om du går västra leden upp och Durlings ner.
Tältplatser finns på många ställen, men naturligtvis inte överallt, inga halva dagsmarscher för att hitta någonstans att stanna utom på toppturen. Du kan t.ex. tälta i Kitteldalen nedanför Tuolpagorni, gå upp på Kebnekaise, och när du kommit ner i Singivagge kan du slå upp tältet igen om du går den vägen.
Tack för info.
Har sett STF:s butiksidor men inte läst så mycket om hur det är i verkligheten, dvs om det ofta är slutsålt som i ditt exempel. Det är en anledning till att det kanske är bättre att köpa tillräckligt med proviant innan resan, eller senast vid Kebnekaise Fjällstation.
Rekommenderar inte gå upp på Kebne med fullpackning. Tälta-gör topptur-tillbaks och ta vilodag innan du fortsätter vidare. Enklast tälta vid stationen speciellt om du aldrig gjort det i fjällen.
Jag är medveten om att det inte är optimalt att göra topptur med full packning, men tänker mig att jag gör ett försök, dvs medveten risk. Dessutom, om det finns de som gör det med 25kg packning (och är noviser) så borde det finnas en chans även för mig med hälften så tung packning.
Tror inte du kommer få problem med tältplatser på den sträckan. Det finns gott om bra tältplatser (och stugor) längs hela vandringen men det verkar som du varit tidsoptimist då det gäller vägen från Singi till Vistas. Vet du att du kan gå så långt på en dag? För vackrast vandring går du sträckan omvänt med början Nikkaloukta-Vistas. Leden runt Keb är inte svår att hitta, så länge du har hyfsad koll på karta och väderstreck kommer du inte gå vilse. Att vandra över ett berg med full packning kräver en hel del uthållighet men eftersom du skalat ner mot lättvikt så får du själv avgöra. Stugorna utanför Kungsleden erbjuder inte någon försäljning av proviant. Vid fjällstationen nedanför Kebnekaise säljs förstås det mesta du behöver.
Lycka till på ditt äventyr!
Tack för svaret och informationen.
Tror f.ö. att du missförstod min planering lite. Singi till Vistas får ta så lång tid som det behövs. Jag räknar definitivt inte med 1 dag utan snarare minst 3.
Jag hade valt att vända på turen och ha toppturen i slutet. Min upplevelse är att kroppen vänjer sig vid hårt arbete och ojämnt underlag så efter några dagar går jag lättare.
För sträckan Nikka-Vistas hade jag övervägt antingen båt i Vistasdalen eller om vädret tillåter att gå över Cievvralahku förbi Kaskavagge till Vistas.
Toppturen via Singivaggi är fin, sätt basläger i dalen och gå fram och tillbaka.
Får du sedan några dagar över efter toppturen så kan det vara värt att göra en tur in i Niesketvaggi eller tälta vid Jiertajavri.
Sälka och Keb är ställena du kan proviantera på.
Mycket bra motivering till att vända på turen. Jag har läst den rekommendationen en hel del och får tänka över det en gång till. Anledningen till att jag tänker mig att gå medsols är för att toppturen har högst prio, resterande vandring är mer av en bonus och det vore synd att missa toppturen för att orken inte finns efter föregående vandring. Men ska fundera som sagt.
Tack för provianttipsen och tipset om Niesketvaggi också.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
JohannaO Tips på tältplats Vallbo-Anarisstugan-Lunndörren-Vallbo Fjällvandring 8
Edvin m TÄltning vid SToren, Hurrungane Fjällvandring 2
Undrande Råd sökes om vårvinter-tältning i Abiskofjällen Fjällvandring 4
josk Tältning vid Guoblacorru Fjällvandring 4
PalleKuling tips för tältning Fjällvandring 7
sarek4ever Tältning invid Kebnekaise turiststation? Fjällvandring 12
greendanger Björn & tältning... Fjällvandring 31
avslutat medlemskap1105 Tältning i Rogens naturreservat Fjällvandring 9
dr_ljungberg Tältning tillåten? Femundmarka, Grövelsjön med omnejd. Fjällvandring 2
P.D Tältning i Norge ? Fjällvandring 1
Tältning i Padjelanta. Fjällvandring 3
mafr Tältning i Kitteldalen, Kebnekaise ? Fjällvandring 2
Harald Cederlund Möjligheter att proviantera längs med Padjelantaleden Fjällvandring 7
JanSturestig Proviantera för tur mellan fjällstationer? Fjällvandring 3
stormtrivs Sommarens turer - Proviantera om Fjällvandring 2
brigas proviantera-vad då? Fjällvandring 17
ultramarine Proviantera i fjällen i slutet av säsongen? Fjällvandring 0
majjen Vad-platser längs Padjelantas nordgräns? Fjällvandring 5
brigas dyr båttransport längs Kungsleden? Fjällvandring 54
stormfrog Keb runt Vistas -> Keb fjällstation via Tarfala: Över Duolbanjunecohkka eller Längs Drakryggen? Fjällvandring 10
Pappan Vaden längs Nordkalottleden Fjällvandring 8
pal2 Tältövernattning längs vildmarksvägen Fjällvandring 6
MartinVandrar Extra dagstur? Längs med Saltoluokta-Kvikkjokk Fjällvandring 2
hedtjarn Trailrun längs Kungsleden - packning? Fjällvandring 7
Ralphandersson Spektakulär vandring/topptur längs vägen Kiruna-Lofoten Fjällvandring 6
Pappan Tips längs Tarralouppal - Sarves - Lullihavagge - Kvikkjokk Fjällvandring 6
gunwen Vandring längs Höga kusten med krav på säng Fjällvandring 3
Valpish Vandringskompis(ar) längs med fjällkedjan. Fjällvandring 0
NaturBoel Mycket folk längs Jämtlandstriangeln i september? Fjällvandring 12
Norris Stigen från Kvikkjokk längs Tarraätno? Fjällvandring 4
lokatten Padjelanta kan man köpa mat längs vägen? Fjällvandring 3
josia Broar längs stigen in i Sarek från Suorva Fjällvandring 5
rimn Stugor längs Padjelantaled inte i STF:s regi? Fjällvandring 10
Karpaterna.se Tips på dagsturer längs sträckan Vakkotavare-Singi-Tarfala-Nikkaluokta Fjällvandring 4
4000mil.se Kortare vandringar längs Vildmarksvägen Fjällvandring 0
Henkenorstrom35 Sommar vandring längs hela Kungsleden Fjällvandring 2
Drömmaren Funderar på tur längs Kaitumjåkka Fjällvandring 1
NAB Uphittade glasögon längs leden Tänndalen-Skedbrostugan Fjällvandring 0
easker Vandra längs Sitojaure? Fjällvandring 3
Danoise Vandring & Fiske längs Kungsleden Fjällvandring 10
viktorpettersson Vandring längs Cievrragorsa? Fjällvandring 18
aksello vad finns det för utbud på butikerna längs kungsleden och hur är priserna? Fjällvandring 5
Blaufish Broar längs Ammarnäs - Hemavan Fjällvandring 3
joelpap Vandra längs med Sitoätno (Sitoälven) ? Fjällvandring 6
mler Vandringstips längs hela fjällkedjan Fjällvandring 88
Pappan Tips längs Staloluokta - Njåtjos - Kvikkjokk Fjällvandring 12
philip5 Fjällvandring längs Kungsleden och Kebnekaise Fjällvandring 15
Öhrnell Måste man vada längs Kungsleden Fjällvandring 11
millimeter Mobiltäckning längs Abisko-Mårma-Tarfala Fjällvandring 15
millimeter Toppar längs Abisko-Mårma-Tarfala Fjällvandring 0

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.