Tältlampa!

Hej!

Hittade en campinglampa i Fiske Journalens senaste nummer, Energizer Trekker heter den.
Verkar vara en perfekt lampa till mitt ändamål. Problemet är bara att deras hemsida, som tidningen länkade till (energizer.nu) inte fungerar!
Jag undrar om någon har stött på lampan, och i så fall, var går den att köpa?

Jag vill här passa på att varna för Markills kopia av UCOs dito här ovan... speciellt om man står och väljer dem emellan (UCO är väl en 50-lapp dyrare). Tittar man på dem så ser de identiska ut, så jag köpte Markills eftersom jag var lite dumsnål. Glaset på UCO går att fälla ner för att lättare kunna tända lyktan - det kan man inte på Markills. UCOs glas har dessutom rundade, slipade kanter (vilket man ser när man fäller ned det), vilket inte Markill har och där man således kan skära sig när man rengör glaset. Upphängningen skiljer sig också åt - Med UCO får man en riktigt lodrät hängning, men Markill har gjort en grej med hängningen för att man lättare skall kunna fälla ihop det. Kanske ett litet plus där för Markill, men i upphängt läge vinner UCO i elegans. UCO känns i det stora hela mycket mer stabil, med Markills konstruktion känns ranglig. Hade jag inte fått möjlighet att jämföra dem hade jag överlevt med Markill, utan problem. Men som sagt... står man och väljer så är UCO en vinnare.

Hejsan, har haft en sån och tycker den är helt kass faktiskt. Dels blir den hur varm som helst så att man lått kan bränna sig på övre delen, och sen har den ju en viss brandrisk i tält. Med dagens LED lampor ser jag ingen fördel med brinnande ljus som tältlampa.

Tänker komplettera med en Primus MicronLatern i år, mest för att det ska kunna lysa upp ett HB Saivo rejält så man kan få lite mysiga tältbilder ochså ;-)

Go' tur,
Jonas

PS: Innan nån kritiserar min logik: Jo, en MicronLatern kanske ochså blir varm, men den har då iaf runt 50-70 Watt istället för... "en candela"? ... Struntsamma, vill inte diskutera dessa detaljer :)

CandleLatern:

Jag tycker den fungerar hur bra som helst. Dock använder jag inte ljus utan en fotogentillsats som finns att köpa på GetOut.
LL1091UC.gif

Den räcker för ½-1 timmes körning varje kväll i en vecka plus lite på morgonen. I mitt innertält har jag linor som går på tvärs och längs. Dessa använder jag för torkning av strumpor och liknande.

Till min CandleLatern har jag köpt en tunn liten kedja på 30cm från bauhaus, väger några gram och kostar några kronor. Den hänger jag upp i taket i en av mina torklinor sen fäster jag min Latern på lämplig höjd så jag kan ha den igång utan att den bränner upp innertältet och utan att jag slår i den så lätt, för slå i den kan man alltid göra.

Latern driver ur fukten snabbt och ökar temperaturen. Som en jämförelse från i höstas när jag och kompisen var i rondane så var det +8 grader ute och regn. Efter att ha kört Latern i cirka 20minuter hade jag vid innertältstaket +22grader och vid golvet/liggunderlaget +17 grader. Visst försvinner värmen ganska snabbt när man stänger av lampan men det räcker till att känna sig lite varmare, lite gladare och inte så rått när man byter om.

// Emanuel

CandleLatern:

Jag tycker den fungerar hur bra som helst. Dock använder jag inte ljus utan en fotogentillsats som finns att köpa på GetOut.

Den räcker för ½-1 timmes körning varje kväll i en vecka plus lite på morgonen. I mitt innertält har jag linor som går på tvärs och längs. Dessa använder jag för torkning av strumpor och liknande.

Till min CandleLatern har jag köpt en tunn liten kedja på 30cm från bauhaus, väger några gram och kostar några kronor. Den hänger jag upp i taket i en av mina torklinor sen fäster jag min Latern på lämplig höjd så jag kan ha den igång utan att den bränner upp innertältet och utan att jag slår i den så lätt, för slå i den kan man alltid göra.

Latern driver ur fukten snabbt och ökar temperaturen. Som en jämförelse från i höstas när jag och kompisen var i rondane så var det +8 grader ute och regn. Efter att ha kört Latern i cirka 20minuter hade jag vid innertältstaket +22grader och vid golvet/liggunderlaget +17 grader. Visst försvinner värmen ganska snabbt när man stänger av lampan men det räcker till att känna sig lite varmare, lite gladare och inte så rått när man byter om.

// Emanuel

Hejsan, jo, det har du ju rätt i - tänkte inte på "höja temperaturen/driva ut fukt" - nån som vet om det funkar lika bra med en Primus MicronLatern - borde väl göra det?

Hejsan, har haft en sån och tycker den är helt kass faktiskt. Dels blir den hur varm som helst så att man lått kan bränna sig på övre delen, och sen har den ju en viss brandrisk i tält. Med dagens LED lampor ser jag ingen fördel med brinnande ljus som tältlampa.

Tänker komplettera med en Primus MicronLatern i år, mest för att det ska kunna lysa upp ett HB Saivo rejält så man kan få lite mysiga tältbilder ochså ;-)

Go' tur,
Jonas

PS: Innan nån kritiserar min logik: Jo, en MicronLatern kanske ochså blir varm, men den har då iaf runt 50-70 Watt istället för... "en candela"? ... Struntsamma, vill inte diskutera dessa detaljer :)

Faktum är att ett normalt värmljus har en effekt på ca 100 watt. Så om man tänker att ljuset i en Candle Lantern skulle ge en något lägre effekt så hamnar man i vilket fall i paritet med effekten hos Primus Micro Lantern....

/Jesper
Som använder makrill kopian av Candle Lantern helt utan bekymmer :) F.ö. så tror jag att det finns två varianter av kopior av candle lantern gjorda av Markill, en halvkass och en helkass...

Faktum är att ett normalt värmljus har en effekt på ca 100 watt. Så om man tänker att ljuset i en Candle Lantern skulle ge en något lägre effekt så hamnar man i vilket fall i paritet med effekten hos Primus Micro Lantern....

/Jesper
Som använder makrill kopian av Candle Lantern helt utan bekymmer :) F.ö. så tror jag att det finns två varianter av kopior av candle lantern gjorda av Markill, en halvkass och en helkass...

Hej & tack, ok, interessant att veta (re effekten).
Jag raporterar efter turen om Primus MicronLatern, kunde knappast hitta nåt om den på forumet...

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
stefan.svard Tältlampa Acecamp LED tent lamp bulb Utrustning allmänt 2

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg