Tältkonstruktioner

Jag kunde inte hitta någon befintlig tråd så jag tänkte att jag skulle dra igång en ny om olika typer av tält.

Har suttit och kikat på olika tält en tid och insett att tältpinnarna numera utgör rena rama moderna konstverken. Tänkte det vore kul med en tråd där man kan diskutera intressanta konstruktioner och/eller berätta om sina erfarenheter av just det moderna konstverk man själv spenderat nätter i...

Själv är jag just nu ganska nyfiken på de tält som är byggda med "halva" tältpinnar, ett bra exempel är t.ex Ferrino Aerial 3 (bra bild HÄR och skiss HÄR).
Kan en sån konstruktion vara stabil? Borde inte tältet vrida sig runt sin egen axel vid belastning (vind/regn)? Fördelen tycks ju tydligt vara bra utrymme till låg vikt.

Även TNF har en variant på det här (MESO 22), men den känns instinktivt stabilare: bild HÄR

Tält är bara stänger och tyg, men i kombinationen läggs tygspänning in. Enkelbågiga tält med kort tvärpinne blir även de fenomenalt lätta, rymliga, väderskyddade utrymmen. Allt beror på hur väl det designas, tillskärs samt sys ihop. Brukaren skall göra sin del med att spänna ut botten och ibland stormlinorna. Att spara in stänger och bruka stavarna är ett sätt som fungerar väl.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
grodanbolle Konstiga tältkonstruktioner? Bo och sova 15

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg