Tältköp...

Det billiga har en PU-belagd väv (polyuretan-belagd), och det dyra en väv i sil-nylon (silikoniserad).

En PU-belagd väv är en "klassisk" tältväv. Den har som en gummiaktig yta, vilket du säkert har känt på. Denna vävtyp är totalt vattensäker, det är liksom en plastpåse. Den är dock tyngre och har sämre rivstyrka än vad sil-nylon-vävar brukar ha.

Sil-nylon-vävar är motsatsen, och är den vävtyp som "bättre" tält brukar ha. En tätvävd duk som impregneras med silikon. Av denna anledning tål de inte samma vattenpelare, men å andra sidan andas väven något (jag tror dock inte att man märker det i normala fall). Dessa dukar har en tunnare, glattare och prassligare känsla än PU-belagda.

Hilleberg har också "bara" 3000mm VP på sina tält, så det duger alltså finfint =)

Jag hade satsat på det dyrare. Prisskillnaden är liten, och du får ett lättare tält med större absid (som dessutom har två ingångar).

Jag ber skogsbaronen om ursäkt och klistrar in följande uppgifter om tältdukar:

Detta är några av mina tankar kring pris och kvalitet (i enkelhet, huller om buller):
Tältets pris stiger med att dess vikt minskar. Dukens kvalitet och beläggning tillsammans med bågar och pinnar avgör detta. Silikoniserad duk är något lättare än PU-belagd. Vidare är silikoniserad duk ofta något rivtåligare då själva beläggningen påverkar detta, medan PU-belagd är något tåligare för stick. Självklart påverkas detta även av dukens tjocklek (och därmed vikt). En tunn och lätt duk med hög rivstyrka och tillräcklig vattenpelare är ofta silikoniserad och relativt dyr. Dessutom kan duken vara tillverkad av polyester eller nylon, där nylondukar är något lättare än motsvarande polyester. Nylondukar är oftast silikoniserade (men ibland bara på utsidan och PU-belagda på insidan) och polyesterdukar ibland det ena, ibland det andra. Billiga tält är allt som oftast av PU-belagd polyester med tejpade sömmar.

Nackdelen med PU-belagd polyester är vikten och rivstyrkan om väven är av låg kvalitet. PU-beläggningen är på tältets insida, vilket medför att duken kan bli våt utan att läcka igenom vatten. Detta är inte så trevligt, då man ska packa ner tältet.
En fördel med poyesterdukar är att de har högre UV-tålighet. Ett ultralätt silnylon tält bör inte stå uppställt på en campingplats veckovis i gassande solsken.

Nylon expanderar omvänt, dvs det expanderar vid kyla och dras ihop vid värme. Därför tenderar nylontält att slacka mer än tält av polyster då temperaturen sjunker på kvällen eller när regnets kalla droppar landar på duken.

Antalet "silikonstrykningar" som duken är belagd med påverkar både rivstyrkan och vattenpelaren.

Vad gäller vattenpelartalet, så tror jag inte man ska stirra sig blind på det. På ett spänt tält rinner vattendropparna av. Själv är jag lite tveksam till när innertältets bottenväv har för låg vattenpelare. Men det är jag och jag tycker det är trist att behöva använda footprint (tältunderlag).

Tältduk andas inte (silikoniserad inget och PU-belagd knappeligen). Ventileringen sker genom ventiler och vid glipan mellan mark och tältduk.

Senast ändrad:

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg