Tältkåta

Attans! Vikt? Ståhöjd? Hur många personer går in? Hur svårt är det att sy nåt liknande för en symaskins-analfabet?

Ser himla fint ut, nästan som en köpe-kåta. Var tvungen att kolla kalendern så jag inte gick på en ny första april blunder.

Peter.

pal2; sa:
Attans! Vikt? Ståhöjd? Hur många personer går in? Hur svårt är det att sy nåt liknande för en symaskins-analfabet?

Ser himla fint ut, nästan som en köpe-kåta. Var tvungen att kolla kalendern så jag inte gick på en ny första april blunder.

Peter.

7 kg tung, ingen lättviktare precis. Mittstången är 2.30, 4 personer sover bekvämt, 5 personer intimt, 6 personer dåligt och 7 personer förmodligen inte alls.
Konstruktionen är som synes väldigt enkel, så några problem för en symaskinnovis bör det inte vara att göra något liknande. Dock kan det vara bra att kika lite på någon köpe-kåta innan du sätter igång, och kanske ta reda på hur man bäst syr en fällsöm.

Sådär! Nu är kåtan testad i fält. Vädret var snudd på idealiskt, det vill säga mycket regn. Dock hade det inte gjort något om vinden friskade i lite mer. Regnet till trots vaknade vi torra och glada efter natten, fortfarande behagligt mätta av korven som vi grillade inne i kåtan.
Några fler bilder på detaljer finns nu i mitt album. Allt är inte helt klart än, bland annat ska stormlinorna bytas till något bättre.

Liknande trådar

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg