Hejsan
Undrar nu lite om Tältkåtor.
Vi är några polare som ska ut på fiske semester 1 vecka i sandåslandet.
Vi får hyra tältkåta av bolaget som flyger ut oss och dom har 2 olika kaminer ved eller T-sprit.
Vilken ska man välja.
Antar själv att den med T-sprit är att föredra efter som de knappast finns så mycket ved på höjden vi kommer att vara på.
Men vad skall man räkna med för förbrukning då?
Mvh
Fredrik
Rödsprit- eller Vedkamin ?
Hur många är ni ?
Har ni rejäla sovsäckar ?
Vilken tid på året ?
Är ni bara 2-4 st. blir det jobbigt att passa en vedkamin om ni vill ha konstant värme hela natten. Men har man rejäla sovsäckar behövs ju ingen värme när man sover, trots temperaturer under -20.
Är bägge modellerna med skorsten ?
Vedkaminen är väl en med skorsten antar jag, så den har sannolikt bättre effekt, än Rödspritskaminen.
Med fin ved så har man fin komfort ner till -40 med vedkaminen.
Rödspritskaminen, som jag tror är en Heat-Pal, sköter sig själv i ca. 4 timmar, utan påfyllning.
Men komfortvärmen börjar upphöra redan vid -5.till -10.
Så är det senvåren eller sommaren ni skall iväg, så klarar ni er nog med en Rödspritskamin, trots att den ger mindre effekt.
Annars så är ju en fotogenkamin ett alternativ, brinner längre, och har högre effekt än en Heat-Pal.
Har själv en sådan (Toyoset) i min tältkåta, fungerar hyfstat bra ner till -15, blir det kallare, så har jag en vedkamin.
Bränsleförbrukning beror på temperaturen, rödsprit 2 lit/4 tim. vid full effekt, men är det sommar så kan man nog köra den nästan på sparlåga och då brinner den nästan det dubbla.
Vedförbrukning mitt under vintern är nog en vedsäck/dygn. kan nog vara svårt att hitta ved på fjället.
Men då ni skriver att ni eventuellt funderar på att plocka ved på fjället, så antar jag att det är på sommaren ni kommer att dra iväg. Så jag skulle nog ta med en Heat-Pal och 5 lit.Rödsprit/2dygn.
Men om ni kan, ta även med en vedsäck, trevligt att sitta ute och elda på kvällarna om vädret är fint.
Hoppas att det var till hjälp, ha en trevlig tur.