Tältfunderingar

Jo, snart dax att skaffa sig ett riktigt tält, mitt gamla ryggåstält har sett sina bästa dagar för bra länge sedan..

Har läst på mycket om olika tält och tillverkare, Hilleberg, Helsport, Bergans, osv.. men inte kommit till beslut.
Tältet ska användas till i princip allt, Fjällvandringar, oftast i Sarek, Kebnekaise, osv med veckolånga turer. Skogsturer på en elller ett par nätter här hemma i kring,
Vintertältning för Skidalpinism under flera dagar, lika så förhoppningsvis på högre berg som Mont Blanc, Elbrus och liknande i framtiden.
Så kraven är många och höga, så även vikten, speciellt om det ska släpas upp på riktigt hög höjd eller t.ex i Sarek under veckovandringar. Tältete ska alltså vara 4-säsongers, och för 2 pers.

Har nästan helt bestämt mig för att det blir ett kupoltält, modell slitstarkt.

De 3 kandidaterna just nu är:

Hilleberg Tarra, 4,0kg dock, rymligt med rymliga absider å ska stå emot allt vad väder har att erbjuda.

Helsport Trollspiret, intressant modell med en rymlig absid å verkar palla mycket styrk,
ngt lättare och även billigare än Hilleberg, Någon som vet något om detta tält? Hittar knappt nå info om det! Verkar väldigt vettigt.

Hilleberg Staika slutligen, helt självstagande, 3,7kg, kostar fläsk precis som Tarra, men jag känner att det nog har för små absider för vettigt vinterbruk? Dock najs attd et är självstagande å verkar klara alla väder.

Så? Vad rekomenderar ni? Tips, och erfarenheter mottages tacksamt!

Själv föredrar jag också kupol/geodes framför tunnel, det är betydligt enklare i snö att slippa skotta och vara orolig för att vind och snö ska bygga för högt tryck på bågarna...

Samtidigt är tunneltälten för det mesta rymligare. Mitt val för två personer vintertid är Tarra eftersom modellen är rymlig som ett tunneltält ( snudd på vertikala innertältsdörrar) och samtidigt tillsammans med Saivo den modell som står pall för allt väder man kan råka ut för vintertid.

Staika hade jag innan jag skaffade Tarrat, men vissa detaljer höll på att göra mig galen, bl a dragkedjan till innertältet som bara kan öppnas om man håller emot med andra handen, och takskärmen som släpper in takdropp/regn.

Absiderna på Staika funkar dock bra tycker jag. Tältet är däremot trångt i jämförelse med Tarra...

Helsportmodellrn har jag ingen erfa av...

Så mitt köpråd är Tarra. :)

//J

Jeg mener Hilleberg lager bedre telt enn Helsport. Helsport sliter med vekta. Teltene er ofte mye tyngre enn oppgitt. De "egenproduserte" stengene er heller ikke like politelige som DAC eller Easton stenger. Ledende sportsforetninger i Norge fører sjeldent Helsport. Det betyr ikke at teltene er dårlige, men de er ikke like gode som f.eks. Hilleberg.

Har Saivo selv, som jeg er meget fornøyd med. Her er en anmeldelse av det teltet:

http://www.fjellforum.net/review_item.php?t=17913

En kamerat har lillebroren til Tarra Jannu, som også er et meget godt telt. Jeg synes imidlertid at det blir litt lite som vintertelt til to. Du vil jo ha et slitesterkt telt, så sats på Kerlon 1800 duken. Nallo teltet mitt røk på en vintertur for ett år siden. Det var ca 10 år gammelt, og hadde gjort jobben sin.

Når det gjelder abbasid er folk forskjellige. Om vinteren kan en oftest grave ut en kuldegrop, og dermed få større plass. Siden du også fokuserer på vekten ville jeg ikke utelukke Staika. Jeg er 187cm, og synes Staika, Jannu, Soulo m.fl. blir litt for korte.

Tarra eller Savio

Hejsan!

Jag gick i samma funderingar för ett par år sen och kom då fram till att av alla vintertält på marknaden så gillade jag Hilleberg's Savio och Tarra bäst. Det jag framför allt gillar är Hilleberg's lösning att man "snäpper" upp yttertältet på tältbågarna, vilket medför att man kan säkra tält och bågar först innan man slår upp det och får all vindlast på tältet. Mycket skönt om man ska slå upp tältet i hårt väder på vinterfjället.

Men för egen del blev det till slut Savio trots allt. Visserligen väger det 4,7 kg istället för 4.0 kg, men de extra 700 grammen tycker jag att det är värt att släpa på då Savio är bra mycket rymmligare.

/ Stefan

Tack för alla svar!

Precis som "joru" skrev så har jag oxå hört att det droppar in vatten och att dragkedjorna krånglar på Staika, tror att jag utesluter det mer och mer.

Kollade på Ortik som Dave1 skrev om, men det verkar lite för tungt, och jag vill ha ett tält med inner och yttertält.

Intressant om det med Helsport, att de te.x ofta väger mer än angivet? Någon som prövat Trollspiret? Packmåtten på det tyckte jag var bra, 18x38cm..
Någon som vet var man finner packmåtten på Hillebergtälten?

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Still Alive Tältfunderingar Bo och sova 4

Liknande trådar

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg