Tältförslag

Hej behöver förslag på 3manna tält. Jag har provat både bergans trollhetta 3 och mckinley escape 3. I båda tog mina fötter i innerduken pga sluttningen på tältet.

Tältet ska ha rymlig absid, gärna tunneltält.

Maxvikt kring 3,5kg och det ska gå att packa i ryggsäck.

Har en maxgräns på 3500-4000kr

Skjut på med förslag :)

Skickat från min E5823 via Tapatalk

Tveksamt

Är inte jätteinsatt i tältmarknaden nuförtiden då jag har det jag behöver (nästan). Men det känns som att så stora tält med den vikten är betydligt dyrare än 4000kr. Så du får nog rikta in dig på begagnat. Köpte mitt FjÄllräven Akka 3 här tex för 4000. Fast tveksamt om vikten är under 3,5. Strax över tror jag. Lätta tält ofta=dyra.
Rent generellt tror jag att kupoltält är bättre om man är lång då de ofta har öppnare vinkel mellan golv och vägg, så du slipper komma åt med sovsäcken pga att väggen sackar.

Lättast blir ett tält med centrumstång. Näst lättast blir ett tunneltält. Tyngst är alltid kupoltält.
Råder dig att spara ett tag till eller börja med ett begagnat tält.

go tur

Fyller på tråden med en fråga med Marmot Vapor 2 el 3 pers tält har ganska låg vikt med någon som har erfarenheter av dessa modeller

Tundraman. Som jag skrev har jag köpt och lämnat tillbaka ett trollhetta 3, då mina fötter tar i tältduken

188/89 sluttningen på duken gör att tårna tar i.detta utan underlag och säck

Vi spände upp det inomhus. Hade 3 Pers som drog i tältet, så duken var rejält spänd

Låter lite konstigt. Jag tror det finns ganska många användare av det tältet med din längd. Var det ordentligt uppsatt när du testade?
8cf4bf41ccbc6dca92a7fd0cbc6481d4.jpg

Svårt att se kanske. Men där tar tårna i, och då har jag huvudet precis mot myggnätet. Och detta är som ni ser utan underlag och säck

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg