Mitt første fjelltelt, et Helsport Rundehø, spjælet i kuling etter ca 10 års hard bruk. Det hadde oppstått et lite hull i ripstop-nylonen. Kulingen utvidet det til en flenge på ca 10cm, da vindretningen endret seg. Pluggfestet røk under oppsett på mitt andre Rundehø, for noen år tilbake. Teltet var da et vrak, men jeg hadde ikke noe alternativt 3 manns telt.
Plugghempen på Hilleberg Nallo røk på en vintertur i påsken, i løpet av natten. Vinden var ikke over kuling. Teltet har jeg hatt i over 10 år, og det er brukt ekstensivt. Har fått sydd på plugghempen igjen, men teltet er pensjonert for lette turer.
Disse tre teltene har jeg vært meget fornøyd med. Teltene var forskriftsmessig satt opp i alle tilfellene. Skadene har oppstått etter mange års hard bruk. Viktigste lærdom er at gamle slitte telt ryker. Man bør derfor være forsiktig med å stole på gamle telt på vintertur. I alle tilfellene var det teltduken som røk - den slites som kjent av UV-stråling. Altså antall timer teltet har stått i oppsatt tilstand ute. Samt av mekanisk slitasje.
Jeg kjøpte i sommer et Nanok Axisc Duo tet (en relativt billig, norsk/koreansk utgave av Hilleberg Allak). I løpet av 4 turer var det hull i stangkanalene. Synlig slitasje på stangkanalen er større enn på kanalene til Nalloteltet mitt. Ikke flere billigtelt på meg.