Tälterfarenheter

Nu undrar jag om någon har testat NF Solo 12 skulle behöva lite erfarenheter (sökt på forumet men det verkar vara flera som undrar och hittar ingen som egentligen har testat det) - istället för mina "vanliga" 30 kg packningar (rekordet är 36 kg - och det var inte kul men vilka vad och lårmuskler man hade efter en vecka :) ) ska jag under 7 kg med allt som behövs för en veckas fjällvandring. So far har jag bestämt mig för:
Sovsäck Marmot Sawtooth (1306 g)
Talon 44 (kommer använda en camel back därav detta val, 1100 g)
Prolite (man e ju bekväm, 600 g)
The North Face Solo 12 (1100 g)

Totalt 4106 g

Inte direkt UL men jmf tidigare packningsvikter är detta XUL :cool:

Sovsäcken är ju tung, så jag antar att den är syntet. Även en 4-årstiders dunsäck går ledigt under 1 kg.

Om North-Face-tältet är samma enväggstält som jag testade
(testa=provligga)
på Utelivs utställning förra året så
är det så nätt att man närapå måste gå ut om man vill vända sig under natten.
Undras om packningen får plats. Vad är golvytan? Jfr med Akto så har du ett bra riktvärde.

Med tanke på kondens kan det tänkas vara svårt att hålla saker torra.

Sovsäcken är ju tung, så jag antar att den är syntet. Även en 4-årstiders dunsäck går ledigt under 1 kg.

Om North-Face-tältet är samma enväggstält som jag testade
(testa=provligga)
på Utelivs utställning förra året så
är det så nätt att man närapå måste gå ut om man vill vända sig under natten.
Undras om packningen får plats. Vad är golvytan? Jfr med Akto så har du ett bra riktvärde.

Med tanke på kondens kan det tänkas vara svårt att hålla saker torra.

Håller med men det är faktiskt en dunsäck, men tack vare din reaktion på vikten så hittade jag Never Winter Long från samma tillverkare (956 g) tältet ska bara ge mig ett skydd inget mer typ ett tarp men med lite bättre skydd från det eventuella regnet, det regnar väl inte i våra svenska fjäll? ;) Akto är intressant ur materialsynpunkt men inte sett ifrån priset. Detta kommer användas max 1-2 ggr/år Jag använder normalt ett Keron 3 som jag e supernöjd med trots vikten...

Jmf man Akto och NF Solo 12 har de samma golvyta 1,7 kvm

Senast ändrad:
Jag har inte provat TNF-tältet, men jag känner mig lite skeptisk till ett enväggstält. Jag har en kompis som hade ett enmans, enväggs Marmot som hade rätt stora kondensproblem. Ett alternativ är ju också Terra Nova laser competition. Ett tvåväggstält som är lättare än TNF-tältet och inte så mycket dyrare. Jag köpte ett i somras och har använt det en dryg vecka i september och kan ge det gott betyg.

http://www.terra-nova.co.uk/Product_Type/Tents/Superlite_Tents/Laser_Competition_GREEN.html

http://www.utsidan.se/albums/viewpic.htm?ID=32948

Tarptält

Tältet ska bara ge mig ett skydd inget mer typ ett tarp men med lite bättre skydd från det eventuella regnet, det regnar väl inte i våra svenska fjäll? ;)

Med denna spec kan du ju också köra tarptält och tjäna ännu mer vikt. Varför inte ett Lunar Solo (ca 800g) från Six moon designs eller ett Rainbow från Tarptent (965g)? De skyddar definitivt mot regn och de har dessutom golv och myggnät. Vindstabiliteteten är lite sämre dock.

Jag tycker också att sovsäcken är toktung. Om det bara är för sommarbruk och det inte är en prisfråga så borde du komma runt 700g. Med en extra duntröja borde även Western Mountaineering SummerLite a 525g och 2800kr funka bra.

Jag tackar för alla input - om jag följer era förslag är jag nere på

Sovsäck Western Mountaineering SummerLite (525 g)
Terra Nova Laser Competion (940g)

Vikt 3106 g (-1 kg)

Nu kan jag verkligen se framemot Fjällräven Classic 2009 :cool:.

Jag tackar för alla input - om jag följer era förslag är jag nere på

Sovsäck Western Mountaineering SummerLite (525 g)
Terra Nova Laser Competion (940g)

Vikt 3106 g (-1 kg)

Nu kan jag verkligen se framemot Fjällräven Classic 2009 :cool:.
Jag måste slå ett slag för att byta ut ProLite underlaget till ett Insulmat Uberlite.
Insulmaten väger endast 250g och är 3 cm tjock. Den täcker enbart området mellan axlar och höft istället för hela kroppen men jag kan garantera att det inte är något problem varken för komforten eller isoleringen om man använder ett tunnt liggunderlag under hela paketet.

Jag måste doc erkänna att en ProLite 4 är märkbart bekvämare än en UberLite men om du har en ProLite 3 kommer du nog inte märka någon skillnad alls.
Om du trots allt tycker att det är värt att bära på 600g för ett liggunderlag så bör du kolla på ett Insulmat Ether som väger 600g men är 6 centimeter tjockt.

Edit:
Av någon anledning kallas Insulmat ibland för Pacific Outdoor.

Jag måste slå ett slag för att byta ut ProLite underlaget till ett Insulmat Uberlite.
Insulmaten väger endast 250g och är 3 cm tjock. Den täcker enbart området mellan axlar och höft istället för hela kroppen men jag kan garantera att det inte är något problem varken för komforten eller isoleringen om man använder ett tunnt liggunderlag under hela paketet.

Jag måste doc erkänna att en ProLite 4 är märkbart bekvämare än en UberLite men om du har en ProLite 3 kommer du nog inte märka någon skillnad alls.
Om du trots allt tycker att det är värt att bära på 600g för ett liggunderlag så bör du kolla på ett Insulmat Ether som väger 600g men är 6 centimeter tjockt.

Edit:

Enligt GetOut har Überlite utgått.... Men på Pacific Outdoor hemsida så finns den - proliten jag funderade på var 3:an.

Senast ändrad:

Det kan vara på sin plats att påpeka att få långa personer gillar Überlite, eftersom kroppen helt enkelt hamnar fel.

Edit:

Vi säger nog att liggunderlagen kommer från Pacific Outdoor.
Anledningen är att Pacific Outdoor, som tillverkar liggunderlag med varumärket Insulmat (och packpåsar med varumärket WX-tex) även levererar till andra som sätter sina egna varumärken på grejerna.

Alltså kan man hitta deras liggunderlag med varumärken som McKinley, Everest och Bozeman Mountain Works. Så för att göra det hela enklare säger vi helt enkelt att grejerna kommer från Pacific Outdoor.

Prolite 3 Short/Nightlight plus Jysk

Jag instämmer med föregående inlägg. Jag ser ingen vits med att ha tjockt under benen. En Prolite 3 Short eller liknande plus Jysk blir nog bra. Jag kör själv med Gossamer Gear Nightlight Torsolength när jag känner för en kortare superlätt tur (Den är lite kort för mig som är 192cm, men det går) . 18$ är ju inte så dyrt heller, speciellt inte jämfört med Thermarest som är tokdyra i Sverige. Hittills tycker jag inte denna kombo är speciellt mycket obekvämare än att bara sova på ett långt Thermarest Prolite 3.
En nackdel med Jysk-underlaget är dock att det tar stor plats jämfört med Thermarest. Det får oftast vara utanför ryggsäcken.

Jag instämmer med föregående inlägg. Jag ser ingen vits med att ha tjockt under benen. En Prolite 3 Short eller liknande plus Jysk blir nog bra. Jag kör själv med Gossamer Gear Nightlight Torsolength när jag känner för en kortare superlätt tur (Den är lite kort för mig som är 192cm, men det går) . 18$ är ju inte så dyrt heller, speciellt inte jämfört med Thermarest som är tokdyra i Sverige. Hittills tycker jag inte denna kombo är speciellt mycket obekvämare än att bara sova på ett långt Thermarest Prolite 3.
En nackdel med Jysk-underlaget är dock att det tar stor plats jämfört med Thermarest. Det får oftast vara utanför ryggsäcken.

Ser väldigt lik ut z-lite eller är jag ute o cyklar nu? :cool: Sen vill jag helst inte ha något utanför ryggsäcken då jag ämnar att springa med denna packning därav till trots svenska priser på Thermarest lutar det åt en prolite eller z-lite

Senast ändrad:

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg