Mattias71; sa:
Syns man inte finns man inte
. Så länge man inte stör eller förstör så tycker jag att det i många fall är helt okej att slå läger sent och ge sig iväg tidigt. Även om det officiellt inte är tillåtet.
/Mattias
Mna bör informera sig. Jag har tältat i naturparken
Posets-Maladeta. I Estosdalen var tältning tillåten över 2000 m höjd, men de bästa platserna ligger lite lägre.
Där tror jag ingen kollar så noga. I ANeto-området är tältnign i princip förbjudet men det verkar tolkas som att det tolereras, t ex här:
http://www.huthyfs.com/pyreneerna05/pages/pyr059.html
I Aigües Tortes har jag rentav hört att det är förbjudet att visats utomhus om natten. Att tälta
är att ta en dum risk, ty straffet är höga böter OCH beslag av tältet och jag försäkrar att detta övervakas,
t ex med helikopter.
Obs. dock är själva nationalparken
bara är en del av området - se till att ha en karta
med gränsen inritad. Som exempel ligger
den underbara Saboredodalen
http://www.huthyfs.com/pyreneerna01/pages/pyr069.html
i zona periferica. Jag vill minnas att detta även gäller den vilda och ensamma Gerberdalen.
Den turen hade jag hoppats avsluta med övernattning på Ventosa i Cavell, men det var helg och fullt ("muy lleno" hette det, dvs. man hade nog tagit allt utrymme i anspråk). Då fick jag tips om grottor i närheten.
Men jag valde att gå vidare till en kurort nere i dalen.
Där tidsgränser finns, och de är då för det mesta
19 till 9 (t ex i PNP, liksom i en del andra nationalparker i Frankrike)
så kan man vara säker på att de övervakas.
En gång kom jag på ett pass söder om Mulheres
förbi Renclusa och ned till tältplatsen vid vägen
(jag borde ha stannat i det underbara landskapet
ovanför Renclusa). Jag reste tältet och strax var en vakt framme och påpekade att det inte fick resas före 19. "Lo siento"
tillade han, antagligen för att det stod så i instruktionen. På en tältplats vid väg!!!!
Där satt man då som ett fån och stirrade mot himlen.
Lyckligtvis var det vindstilla så jag kunde laga mat ändå.