Tälta i Linköpingsområdet

Tänkte förena nöje med nöje och åker på lördag ner till Linköping och tänkte prova mitt nya Hilleberg och på söndag gå på Flygvapnets flygdag. Jag skulle vilja ha tips om var man kan tälta och sen ta sig med bil max 20 minuter till Malmslätt. Det får gärna vara skog och sjö.

/Ringblom

Jag har ingen koll pâ ev begränsningar i tältandet, det är mânga hagar som används för bete.

Lite luddigt; enligt reservatsföreskrifterna är det förbjudet att "tälta annat än på särskilt markerad och iordningställd plats", men jag hittar ingen sådan plats på kartan i deras infobroschyr och tavla i alla fall. Såvida inte en iordningsstäld och markerad grillplats är tänkt att påvisa en tältplats också.

http://www.linkoping.se/Miljo-halsa/Natur/Naturreservat/Tinnero/

Om man tittar pâ en karta över östgötaleden sâ finns det mânga vindskydd, flera lätt âtkoliga med bil och kort prommenad.
Men Östgötaleden gâr ju inte jättenära Rosenkällasjön, om jag minns rätt. Annars blir det tält utan sjö, det är ju lättare att finna plats för.
Kartor hittas här http://www.gis.lst.se/lanskartor/

Tackar för tipsen!

Ska höra med lst angående tältning.

Man får tälta vid de vindskydd som finns i Tinnerö eklandskap.

Andra alternativ kan vara någonstans norr om Roxen. Lite drygt 20 min till Malmslätt iofs.
Bjäsäter är en pärla. Gå ett varv runt Bjän och hitta en lämplig höjd på östra sidan att ligga och titta på solnedgången på innan du premiärsover nya tältet!

/OJ

Jag tror jag satsar på en natt i eklandskapet.
Vill komma iväg tidigt då man räknar med ca 50-55.000 besökare på flygdagen:)

/Ringblom

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
oscar jensen Tälta kring Lkpg med barn Östergötland 9

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg