tälta i busväder med Nallo-tält

Har varit till Aktse och Skierfe tillsammans med en väninna i två dar.
Hade tänkt gå upp och tälta nära Skierfe eller uppe vid nån av sjöarna inte långt därifrån.
På väg upp blev det världens busväder,så hård blåst att vi nästan trycktes åt sidan när vi gick längs stigen mot Skierfe,beslutade att vända ned och tälta i myggskogen på vägen upp.
Även här kom det så småningom ganska starka vindstötar ,men på intet vis besvärande för tältet.
Om vi nu kommit upp och tältat där jag förut varit i finväder,och detta hårda blåsväder kommit tror jag knappast att vi lyckats få tältet stå kvar eller var helt.
Ingen aning om hur kraftigt det blåste.
Har ett Nallo tält av "äldre" modell.
Någon som erfarenhetsmässigt vet hur pass mycket det klarar,förutsatt att man lyckats förankra det väl med enbart tältpinnarna?
Hur bör man helst ställa det i förhållande till vindens riktning?
Är det från sidan så pinnarna kan "böja undan" eller i dess längsriktning ?
Såg f.ö ett ryggåstält placerat högre upp där själva skogen slutar som yttertältet halvt hade blåst av samt att det saggat ihop mellan tältstängerna.
Ryggsäckar och kokkärl låg ute och uppenbarligen verkade folket i tältet ligga och sova i detta halvt haverarade tält trots regn.Senare på dagen verkade de dock ha rätat upp innertältet i alla fall.Yttertältet såg vi inte till.
Blev ganska betänksam över hur vi hade klarat en sån blåsnatt då vi tidigare övervägt att sätta upp vårt tält här;"för här kan det väl inte bli så hård vind att det blåser sönder och samman"?
 
Blåsväder!

Hej
Egentligen är det ganska enkelt. Minsta möjlga yta mot vinden dvs kortänden i vindriktningen. Problemet är - som du säkert har märkt- att vinden på fjället har en tendens att byta riktning ganska ofta även om det huvudsakligen blåser från samma håll. Om du satt upp tältet ordentligt så bör det klara upp mot 25 meter per sekund vilket är full storm. Själv har jag haft nån ide om tältbågar som "flexar" dvs viker sig när påfrestningen blir för stor och sedan reser sig igen. Tyvärr har jag inte hittat några sådana och det är ju inte ofta det blåser så hårt!
Hälsningar
Kjell
 
Mitt Nallo2 från -96 har fått stå ut med en hel del väder, och aldrig klagat. Enda skadan uppstod på jungfruturen, då ett centimeterlångt jack nöttes upp i ytterduken av en vass sten som jag inte sett. Se upp för sådana när du reser tältet alltså!

Ett tips, förutom det föregående, är att fästa ca 1,5 meter långa repsnören även i markögglorna vid ingången. Med en knuten, liten öggla längst ut kan man trä en större snara, som rymmer en rejäl stenbumling.

-och på tisdag får tältet hänga med på en Sarektur till; härliga tider!!

/Per
 
Lite OT

men ändå angående Nallo och blåsväder. Vid ett tillfälle lämnade jag och en kamrat mitt Nallo2 (mitten 90-tals modell) nere i Bessisvagge och tog en dagstur upp i Nissunvagge. Tältet var väl förankrat. Inne i tältet låg liggunderlag, sovsäckar och lite småprylar. Inte mycket vikt alltså. Uppe i Nissunvagge började vinden tillta rätt ordentligt och vi vände tillbaka. På väg ner i slänten i Bessisvagge började vi fundera på om vi glömt var tältet stod någonstans. Vi hittade tältplatsen med diverse prylar liggandes där, men inget tält. Det hittade jag en 50 meter bort insnärjt i ett buskage.

Efter det tar jag alltid ner tältet när jag sticker på någon dagstur, oavsett hur vindstilla det är. Det tar ju bara någon minut att sätta upp det igen.

Det är fortfarande helt och i kväll sätter jag mig på tåget till Kiruna. Självklart är Nallot med!

F.ö. hade jag ett McKinley takåstält innan jag köpte mitt Nallo. Det har klarat ordentliga vindar utan problem. Och vilka härliga utrymmen man hade, men det vägde 3,5 kg.

Mvh
Peter P.
 
Tål nog det mesta

Nu har väl förmodligen utvecklingen av tältväv gett starkare material genom åren, men vi har haft ett Nallo3GT på de senaste årens vandringar i Sarek.
Väven är jag inte ett dugg orolig för (har någon försökt slita isär en provbit? Om inte gå in på nå´n butik och be om ett prov).
Däremot är det ju jäkligt obehagligt när det drar i utanför, vilket kan vara nog så jobbigt.
Med bra fäste för tältpinnar, och lite förstärkning i form av stenar och stormlinor ordentligt förankrade, skulle jag vara väldigt förvånad om tältet skulle trasas sönder...
Kontrollera ex stormlinornas fäste i tältduken, vid den första stormnatten i nytältet för några år sedan låg jag på helspänn halva natten, gick ut för att se till alla tältpinnar och såg att knutarna på just stormlinorna inte var långt ifrån att släppa från tältet.

Nä, nuförtiden sover jag gott oavsett vind. Det håller.

Önskar alla som har sin resa kvar en riktigt god tur.

/KJ
 
Något som har fungerat riktigt bra för mig är att ha med en slinga av rep till varje fäst punkt. När jag använder dessa lägger jag en stor sten mellan tältet och markpinnen. Detta tycker jag är bättre än tvärtom eftersom när vinden rycker i tält duken lyfts stenen något men lägger sig sen till rätta och man får inte något drag i markpinnen. Det fungerar klock rent och eftersom infästningen "fjädrar" om belastningen blir för stor så minskar risken för skador på duken. Värt att tänka på är dock att inte va för snål med längden på slingorna så stenen ligger i kontakt med duken.
 
Nallo i blåsten

Jag har har ett Nallo 2 av den "nya" modellen. Har använt det på de flesta turer jag gjort de senaste åren.
Det är helt klart ett av de bästa tält man kan hitta när man ser till pris, vikt och komfort.
Största "problemet" vid storm är att tältduken på Nallo låter ganska mycket.
Det beror säkert på kombinationen tunn duk och utanpåliggande bågar.
Men nuförtiden använder jag öronproppar och sover gott.
 
Slingor längst ner på absiderna är ju helt rätt. Jag använder 70cm tältlina i ordinarie fästpunkter. Där "stryper" jag fast en något mindre och avlång sten ute i änden och lägger sen en ordentligt stor och tung sten mellen den och infästningen i tältduken..funkar kanon.

Att ha fjädrande infästningar och bågar tror jag inte alls är bra..vinden får bara ännu bättre fäste i tältet. Dessutom lär duken fladdra så att det blir olidligt att sova i tältet(även i måttlig vind). Vissa kryssträvar ju bågarna inne i tältet med linor/band för att få det att stå lugnare.

Stora stenar och ett väl uppsträckt tält är mitt tips.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
JannicaBonn Fråga till alla sovsäcksexperter Bo och sova 2
799 Militärtält 12 Bo och sova 15
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
Pippilotta08 Nybörjare på att tälta. Hjälp! Bo och sova 18
Matthias87 Tälta i Island - håller vårat North Face Rock 3-tält? Bo och sova 15
simon_a85 Tälta med familjen i två småtält? Bo och sova 19
SiriS Cykla och tälta i Uppland Bo och sova 4
Vanjalee Tälta i Ungern, sova bekvämt Bo och sova 2
fotografiskt Tälta med sonen - billigt och bra tält Bo och sova 12
Boomstick Tälta i Norge Bo och sova 5
Kodiaken Tälta fritt på Öland Bo och sova 0
Dx2 Tälta på Öland Bo och sova 8
Jonathan82 Tälta på vintern. Bo och sova 12
Hurricane Johannes Tälta i Januari Bo och sova 12
Hampe88 allemansrätt/tälta i europa Bo och sova 21
concorde Tälta i park? Bo och sova 6
MadIce Tälta utan snö på vintern.. Bo och sova 4
dask Tälta på hårda underlag Bo och sova 5
Jocka Tälta i Norge? Bo och sova 5
Tranan Vad kostar det att tälta.... Bo och sova 8
emma77 Tälta för första gången Bo och sova 8
CrossM Tälta i åskväder? Bo och sova 27
oeriksson Tälta i blockterräng? Bo och sova 3
Mz Tälta på vintern Bo och sova 1
Lavskrikan Kaitum 3/Kaitum 3 GT/Nallo 4 GT Bo och sova 28
tillin nordisk halland 2 lw vs Hilleberg nallo 2 Bo och sova 6
xstealx Hilleberg Nallo 4GT vs Bergans Romsdal 4-pers Bo och sova 1
TFTF 13 mm tältstång till Nallo? Bo och sova 4
adamstrom Hjälp med tältköp, Hilleberg Anjan eller Hiieberg Nallo?? Bo och sova 9
Elvah Välja Nallo 4, Kaitum 3, Exped Orion III UL osv? Bo och sova 21
Tobias_N Hjälp att välja tält HB Nammatj/Nallo Bo och sova 14
mkruse Unna vs Nallo Bo och sova 9
Tobias.H Hilleberg Nallo 2 vs Fjällräven Abisko Lite 2 Bo och sova 17
Bondmoran Vilket tält? Kaitum, Nallo, Glittertind, Trollhetta, annat? Bo och sova 26
FlyerSword Footprint Nallo 3GT till Compact Light 3? Bo och sova 1
Wilfgang Nallo 3 eller 3 GT? Bo och sova 7
Salmiak Nallo 4 – får man plats 4? Bo och sova 11
pena40 Anjan/Nallo 2 el 3 (ej GT) Bo och sova 9
skral Gröna färgen (svart) på nytt Hilleberg Nallo Bo och sova 8
rJohansson Hilleberg Nallo 3 GT ska pinnarna ha en böj? Bo och sova 19
Bora exped sirius extreme vs nallo 2 Bo och sova 7
Bora fästa ytterligare lina på nallo 2 Bo och sova 2
Frrida Arctic Alpine Design WBT2 vs Nallo 2 Bo och sova 6
rennod Efter mycket vånda mellan nallo nammatj Bo och sova 1
rennod Nallo Gt 3 Bo och sova 12
Kneedert Nallo 3 GT vs Nallo 4 Bo och sova 21
olastefan Nallo gt eller anjan gt Bo och sova 15
Hanna M Hilleberg Nallo - förbättrad ventilation? Bo och sova 13
Jackiie Turskidåkning; Nallo 3 GT eller Staika/Allak? Bo och sova 2
Pellepax Nallo 2 GT Bo och sova 13

Liknande trådar