Tälta i åskväder?

Man slutar aldrig att lära!

Var på Åmåls Bluesfestival i (rätt gissat) Åmål i helgen.

Fick beskrivet, av en kompis som var där dagen innan mig, hur en blixt hade slagit ner i ett träd 25 m från hans husvagn. Där han satt vid ingången, med ena foten i marken (mycket blöt pga. allt regn) och andra foten uppe på den lilla trappstegen som medföljer alla seriösa husvagnsekipage.

Resultatet var en kraftig (mycket kraftig) stöt som fick hans hjärta att ändra frekvens efter ljusets hastighet. Som tur var under en relativt kort peroid men dock.

En kvinna som befann sig något närmare nerslagsplatsen (ca: 10 m från) hade mindre tur och hamnade på sjukhus. Hon låg fortfarande kvar 3 dagar efter nedslaget men utom fara.

Slutsats:
Man behöver inte få en direktträff för att det skall vara livsfarligt. Så slå upp tältet på väl vald plats i händelse av oväder med tillhörande åska.

Mvh!
// Niklas

Diameter på en bild plåt

Det är den sammanhängande tvärsnittsarean som är intressant. På en bil är den ganska stor, men litförbannat finns det en risk för överslag där elektrontätheten är tilolräckligt stor för att kunna ledas i luft. Det blir då en schysst ljusbåge mellan nån plåtdel i bilen och nåt annat i bilen - tex dig.

Även om blixten slår ner i närheten finns risk för kraftiga överslag.

Testa det här med tvärsnittsarea med situationen hemma. Testa att köra diskmaskinen (eller nåt annat effektkrävande) på en skarvsladd avsedd för lägre effekter. Dessa känner du igen på att de har en liten tvärsnittsarea. Har du tur blir sladden bara varm, har du otur börjar det brinna. So do it carefully!

Faradays Bur

En faradaybur skyddar mot överslag (och alla andra elekro och magnetiska fält) om den är heltäckande. En bil är nästan heltäckande, men inte riktigt. Metallskalet avbyts för några större hål såsom vindrutor och fönster.

Skulle jag välja mellan bil och tält i ett kraftigt åskväder skulle jag satsa allt på bilen!

Har ni sett bilar som blixten slagit ned i? De tenderar att svartna och ryka ganska ordentligt efter ett nedslag. Största fördelen med att sitta i en bil under ett blixtnedslag är att om den slår ned bredvid bilen är man någorlunda isolerad från marken.

Stålbur borde inte ge någon skillnad?

Då man ligger på marken (eller mycket nära), så torde det inte vara riskfritt att leda ner blixten genom ett nät ner i marken runt omkring en.

Ett känt råd om man tror att blixten ska slå ner, är att kasta sig på knä på marken. Står man bredbent, blir det nämligen en icke försumbar potentialskillnad mellan fötterna (= ström kan ledas genom kroppen). Var någon räkneuppgift i fysik minns jag, skillnaden var nog uppåt 200 V (naturligtvis beroende på avstånd från nedslagspunkten).

Jag är också nyfiken på hur det är med tältning och åska egentligen. Planerar nämligen att tälta på hög höjd där det i princip bara finns sten & glaciär. Eftermiddagsåskväder är tydligen inte heller ovanligt... :-/

Re: Stålbur borde inte ge någon skillnad?

IslandTraveller; sa:
Ett känt råd om man tror att blixten ska slå ner, är att kasta sig på knä på marken. Står man bredbent, blir det nämligen en icke försumbar potentialskillnad mellan fötterna (= ström kan ledas genom kroppen). Var någon räkneuppgift i fysik minns jag, skillnaden var nog uppåt 200 V (naturligtvis beroende på avstånd från nedslagspunkten).

I en överlevnadsbok som jag läste för länge sedan rådde författaren att man skulle kasta sig ner med händerna före. Detta för att blixten ej skulle gå genom hjärtat. Om jag minns rätt skulle det även vara möjligt att "känna blixten" innan den slår ner. Jag minns inte riktigt så ni får ta mina uppgifter med en nypa salt.

Per

...Man börjar bli skapligt nojjig över att läsa alla bra inlägg om åskan, eller hur? Särskilt efter länken från Akademiska sjukhusets brännskadeenhet.
[Ändrat av CrossM 2002-07-31 kl 09:17]

Re: Re: Läs

Kabonk; sa:
bowall; sa:

"Varje år träffas ungefär 100000 människor av blixten i USA. Ungefär 450 av dessa dör, vilket ger en mortalitet på ungefär 25%." (Citatet hämtat från artikeln i fråga.)

Förvisso är jag bara ingenjör, och inte läkare, men ovanstående följer inte helt de räkneregler jag lärt mig.

Hmmm, men jag gissar att begreppet mortalitet även innefattar tiden på något sätt... men vad vet jag.

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg