Tält-tips mottages :)

Hej alla lufsare!

Jag är på jakt efter ett nytt tält och skulle gärna ta emot lite tips på tält som ni tycker är bra. Har givetvis lusläst olika diskussioner här på sidan men tänker att jag startar en egen tråd också!

Jag har haft en HB Anjan 3GT som jag varit både nöjd och missnöjd med. Utrymmet och vikten och enkelheten trivs jag bra med, men har dessvärre blivit väldigt besviken på dess (o)förmåga att hålla vatten ute. Redan första sommaren jag hade det började det läcka in genom golvet. Fick detta utbytt men samma problem uppstod igen. dessutom var det nästan mer regel än undantag att det var väldigt mycket kondens och väta från regn så fort jag sov i det eller det regnade på det, och det är ju lite av en viktig uppgift ett tält har, att hålla en torr. Hilleberg var väldigt tillmötesgående och tog tillbaka tåltet efter min kritik, bra av dem!!!
Är det någon av er andra som haft samma problem med Anjan?

Hur som helst är jag nu på jakt efter ett nytt tält (vet inte riktigt om jag vågar satsa på ett annat Hillebergtält igen).
Det jag letar efter är ett tält som:
* Inte har kondensproblem och inte läcker in vatten genom golv, väv och dragkedja.
* Funkar bra i vind.
* Har stor absid - har så gott som alltid klätterutrustning/en massa cykelväskor med mig.
* Väger max 3.5 kilo men helst mindre såklart
* Att ytter-och innertält reses tillsammans

Tunnel/kupoltält spela rmindre roll, men tunnel brukar vara lättare har jag för mig.
Priset måste inte vara det lägsta (fyller snart 30), betalar gärna för bra kvalitet!

Är det nån so har nåt tips så skulle jag vara jättetacksam :)

/Disa

Precis som husmäklaran säger gäller när det gäller tältplats läge, läge, läge.

Sökte du aktivt efter platsen som var plan och 10-15 cm högre än omgivningen? Slog du upp tältet där?
Hade du extrabotten i form av byggfolio eller footprint? Låg denna endast under tältgolvet och stack inte ut utanför yttertältet?

Trist att du blev missbelåten på ett bra tält som HBs, men det måste ju bero på något.

Exemplaret eller ditt handhavande.

Nya tält sömtätar jag uppslagna och låter sömtätningen torka i uppspännt läge. Jag brukar göra ett markskydd av byggfilim exakt lika stort som innertältsgolvet.
Jag kontrollerar sömmar och dragkedjor, de senare kan få lite smörjning. Extralinor prepareras och packas ner med tältet och givetvis är tältet torrt och jordfritt.

Men grundtippset är tältslagningsläget. Golvet kan inte bli torrare än marken.
go tur

Jag tycker mycket bra om mitt Exped Venus (extreme). Det har inte haft några som helst problem att hantera väta eller kondens.

Dock har ju Hilleberg extremt gott renommé och om du inte haft helt otrolig otur låter det nästan som val av tältplats och andra omständigheter ligger bakom. Är det så hade vilket tält som helst blivit blött. Sedan kan du som sagt haft extrem otur med måndagsex, men det tror jag är ganska ovanligt med deras tält.

Men vill du inte ge mer pengar till HB är Exped väl värda att titta på. Flera väldigt nöjda användare här på Utsidan (olika modeller).

Det finns som jag vet bara ett sätt att hitta den där svagt högre tältlägersplatsen och det är att själv ligga platt på marken och leta efter den, med ögon och händer. När väl platsen är funnen får man plocka kottar och grenar.
go tur

Tack för förslag alla ni! jag ska kolla upp dem :)

Såklart spelar ju underlaget och läget in, men jag har satt upp det på fleral olika underlag så som trätrall, gräs, grusplan etc etc. Det har kommit upp fukt genom golvet oavsett, på många platser har jag haftett skydd under men det har ändå kommit upp väta. Det har ju även varit extremt mycket kondens inui tältet fastän modellen ska vara bra på ventilation. Det har ju bokstavligen droppat inuti innertältet.
Jag upplever att både jag och tältet i stort varit i blötaste laget i förhållande till vad jag betalat och förväntat mig i fråga om kvalitet. Har rent ut sagt varit torrare i ett tält för nån hundring från öb (och då ett tlt med bara en väv). Har även varit mycket torrare och inte haft kondensproblem alls i mitt andra, ett Jack Wolfskin alpine dome som ändå också är ett tält av god kvalitet...

Så jag vet inte rikigt var det brister, jag kan ju ha gjort fel i fråga om val av läge osv, och det känns orimligt att et så "bra" tält som Hilleberg ska vara så blött, jag vill bara ha et bra tält där jag inte behöver ligga och vara sur både fysiskt och psykiskt och därtill bli rejält besviken...

JAg har läst bra recensioner om Bergans compact light, är det någon som har erfarenhet av detta?

MVH
Disa

Jag upplever inte alls dessa problem med mitt HB Anjan 3, vid ett tillfälle var "sargen" på golvduken lite fuktig på insidan men då tror jag att jag legat och tryckt mot duken när jag sovit. Värre än så har det aldrig varit och jag använder inte extra skyddsunderlag mot marken. Mitt tält har varit med på skogsturer under snösäsongen samt sommar och tidig höst i fjällen. Jag har haft kraftigt regn i kombination med relativt hård vind och inte ens då upplevt några problem.

Jag har föregångaren till Fjällräven Akka endurance 2.

Vi har aldrig haft några problem och det har fått utstått några tuffa nätter med busväder. Har även vintertältat med det utan några problem.

Beroende på hur mycket plats man vill ha så får man väl fundera mellan 2-manna och 3-manna. Vi har (lite trångt) legat 3 vuxna och en 30 kilos Flat Coated Retriever i det några helger och det fungerar bra.

Vi fick plats i absiden utan problem. Dock lite trångt i tältet med en hund som gärna tar upp all ledig plats =)

För 2 man och en hund så fungerar det ypperligt.

Riktigt nöjd med det tältet!

Visst ska du ta med Hilleberg i beräkningen igen, men kika på en modell med en högre placerad ventilationslösning i såna fall så får du lite mer hjälp på traven med kondensen. Anjan saknar ju tyvärr skorstenseffekten av en toppventil eller en högt placerad ventilationshuva eller två.

Jag är på dag 75/100 i Nya Zeeland i mitt HB Kaitum och visst blir det blött i innertältet ibland, särskilt i hörnen. I samtliga fall kan det dock enkelt härledas till att jag tvingats använda en miserabel tältplats ur kondenssynpunkt. Typ glänta i regnskogen med noll vind som sätter fart på luftgenomströmningen. Jag tvivlar på att det finns några tält som håller innervävarna helt torra under de omständigheterna :)

Som de andra säger, tältplats, tältplats, tältplats. Väljer man fel spelar det ingen roll om det står Hilleberg på tältet men om man blir duktig på att välja rätt kan man ha det bra i vilket tält som helst.

Jag har inget 3 tresäsongstält men kom att tänka på detta som jag har läst:

"Den öppna konstruktionen med fri luftgenomströmning gör att vind och regn kan kyla ned innertältets uppdragna golvsidor på ett sätt som inte sker i konventionella fyrasäsongerstält. Det kan leda till kondensavsättning, speciellt i golvhörnen, vilket ibland kan uppfattas som läckage."

http://hilleberg.se/sv/content/jag-...t-på-innertältets-nedre-del-i-mitt-tresäsonge

Då är det nog exakt det jag har drabbats av för det var framförallt i huvudändans hörn på vindsidan som det blev fuktigt.

Jag tycker samma sak även sker med fyrasäsongerstält, men kanske inte lika mycket. Men tack och lov handlar det ju om några droppar koncentrerade till hörnen så det är ju inte direkt så att ens utrustning blivit blöt på grund av fenomenet. Det är nog mer en grej som är jobbig mentalt att "det kommit in vatten i tältet" :)

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
hannagrauers Tips på lätt tält för 2 pers Bo och sova 7
Patriksson Söker tips på lätt 3-manna tält för tre årstider med två dörrar Bo och sova 4
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
holetaker Tips på prova-på-tält Bo och sova 31
niklaz Tält för familj om 4, tips tack! Bo och sova 5
randomnilla Sökes: Tips ang. tält, liggunderlag och sovsäck för relativ nybörjare Bo och sova 26
Hopp22 Stora sjöfallet sova i tält, tips Bo och sova 1
Dalekarlia Tips på tält Bo och sova 14
Tact_Crateleap Önskar tips bästa 3p tält under 3000kr Bo och sova 17
Smatter Tips ang. tält för varmare temperatur med risk för regn Bo och sova 5
tolwyn Tips på billigt men bra tält? Bo och sova 8
Asteroid_207 Behöver tips/åsikter på tält 1-2 personer Bo och sova 4
kiszivem Önskar tips på tält för 5 pers Bo och sova 3
john76 Behöver tips på tält Bo och sova 8
Arnout Gammalt Klättermusen tält. Tips. Bo och sova 3
Tulkas Tips på första tält för rimlig peng Bo och sova 6
Johan123 Tips på mesh-tält, myggtält Bo och sova 5
Mediana Behöver tips på nytt tält inför Kungsleden Bo och sova 22
linus.holmqvist tips på tält, sovsäck & liggunderlag för helags 3dagars tur. Bo och sova 18
desireman Tips på relativt lätt tält för 4 personer? Bo och sova 18
ryssen Tips på (ultra-)lätt 2-3p tält Bo och sova 24
Sharkbait Tips&Råd ang tält Bo och sova 8
fredl Tips på rymligt tält för 2 pers (bil/cykel/kajak-camping) Bo och sova 3
Molngrabb Nybliven medlem behöver tips på tält Bo och sova 17
KeA Tips på tält för 2 m. lång Bo och sova 14
ABL Tips på självstagande tält Bo och sova 1
lokatten Behöver tips på nytt 2-3 mans tält Bo och sova 4
_coffe_ Nytt tält, tips sökes?! Bo och sova 10
Frejjsan Köpa tält? Tips/förslag Bo och sova 8
henkee Köpa tält på Biltema...tips Bo och sova 60
Sph1nx Råd och tips på tält sökes. Bo och sova 24
brascav Tält tips? Bo och sova 11
sunderlux Tips på tält under 1000 kr Bo och sova 9
Lina_Nilsson Tips om självstagande tält, tack! Bo och sova 6
Chrille74 Tips på om hur man sätter upp ett tält Bo och sova 2
praame Bergans Trollhetta vs Hardangervidda Bo och sova 1
Nachtgeist Tält 1 vuxen, 2 (växande) småbarn Bo och sova 6
medlättasteg_24 Tält till Gröna Bandet i sommar Bo och sova 103
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
peterfuchs Uppgradera till två tält - tvåbarnsfamilj Bo och sova 3
outdoor_alle UL tält för 4 Bo och sova 4
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
Jejina Problem med msr tält Bo och sova 5
Hajknisse Tält för 1 person vandring. Bo och sova 25
Meldrum Vandringstält för novis familj Bo och sova 11
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9
ElinR Isolerande underlag tält, Bo och sova 9
JeeyBee Mögligt tält? Bo och sova 17

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg