tält till barnfamilj

Hej.

Jag och min familj; make +3 barn (9,7, och 4 år) samt en stor hund, vill börja vara ute mer i naturen och till sommaren tälta, och prova på en kortare fjällvandring (kanske eventuellt bara en dagstur, och sedan sova i tält på camping).....allt för att barnen ska uppleva det som roligt istället för bara jobbigt. Jag har själv varit i kvikkjokk som barn, och skulle gärna återvända dit.

Problemet är att jag tycker att det är jättesvårt att välja tält (eller tältkåta)...kanske dels för att vi inte har så mycket pengar på fickan för tillfället.

Men jag har ingen lust att lägga ut pengar på skräp, då sparar jag hellre och köper ett bra tält, som kan hänga med oss i många år framöver, även när barnen blivit större och vi kan göra mer krävande turer. Har ni andra här någon erfarenhet eller tips som kan hjälpa oss att välja rätt?

2 vuxna + 3 barn (som växer;)) och hund...jag hade nog övervägt att titta på en kombination av två tält före ett stort som rymmer alla. Två tält blir troligen lättare att transportera och ger er en större flexibilitet i framtiden, dessutom ett större urval att välja mellan.

Börja med att låna från släkt o vänner så kommer ni underfull med om det är utrymme eller vikt som betyder mest. Myrorna, Erikshjälpen etc samt givetvis begagnademarknaden, eller reaerbjudande.
Ego skulle oxså satsa på två lätta tält en 2a och en 4a.
go tur

Hej.

Jag och min familj; make +3 barn (9,7, och 4 år) samt en stor hund, vill börja vara ute mer i naturen och till sommaren tälta, och prova på en kortare fjällvandring (kanske eventuellt bara en dagstur, och sedan sova i tält på camping).....allt för att barnen ska uppleva det som roligt istället för bara jobbigt. Jag har själv varit i kvikkjokk som barn, och skulle gärna återvända dit.

Problemet är att jag tycker att det är jättesvårt att välja tält (eller tältkåta)...kanske dels för att vi inte har så mycket pengar på fickan för tillfället.

Men jag har ingen lust att lägga ut pengar på skräp, då sparar jag hellre och köper ett bra tält, som kan hänga med oss i många år framöver, även när barnen blivit större och vi kan göra mer krävande turer. Har ni andra här någon erfarenhet eller tips som kan hjälpa oss att välja rätt?

Annars kan du köpa en bra tält som barnen får plats i och du o din make kan sova under bar himmel med hunden eller under en regnskydd som är billig.

Hej

Vill du ändå ha ett tält så kanske du kan hitta något här: http://www.outnorth.se/produktgrupp/familjetalt.php Primus verkar ha några tält för 6 pers. Med två olika sovdelar och "vardagsrum" mellan (till hunden nattetid?). Har ingen erfarenhet av Primus, är inbiten "Hilleban" sedan många år ;) Den här kanske: http://www.outnorth.se/primus/primus-bifrost-h6-talt.php Lite tungt men det går säkert att dela och det är ju på rea just nu.

Vill sist bara tipsa om att man faktiskt kan hyra tält också. Kan vara bra ifall man bara vill prova på tältnibg elker om man vill prova olika tältmärken och tältlösningar. Ett ex är Storulvåns fjällstation

Lycka till! Och god jul!

Med vänlig hälsning, Karolina

Hejsan

Var i samma situation som dig i sommras.

Köpte ett Bergans Wiglo med innertält. Kan bara säga att vi är toknöjda med det tältet.
Väger lite, är rymligt, bra yttertält som man lätt använder separat, bra storm mattor, stora öppningar åt alla håll.

Finns både ett stort och ett mindre.

Våra hundar och barn funkar kanon i tältet.
Jag rekommenderar det större.

Vill du höra mer om detta tält kan du dra ett pm så får du mitt nr, lättare att förklara via telefon.

När det gäller Primus tälten skulle jag vilja säga, se ett uppsatt innan du beställer, stooor glipa mellan yttertält och marken tex.

Sent from my iPad using Tapatalk

Campingsemestrar med familjen runt om i Scandinavien var en stor del av min uppväxt på 1960-70 talet och grudlade nog en stor del av mitt friluftsintresse, många trevliga minnen och platser:)

Vi hade ett stort hustält med extra tillbyggnad och sovtält med plats för 6 personer. Med den tidens material vägde tältet säkert 50kg, och med lite teknik+bra samarbete hade vi rest tältet och fixat allt på en knapp timme när vi kom fram en ny plats. Visst har denna typ av stort familje tält som charm, men är samtidigt inget som uppmuntrar till ett rörligt familjeliv utan bil. Era barn är även ganska små just nu, så det blir bara ni vuxna som tvingas bära allt ytterligare några år framöver.
Ett stort tält är bekvämt inte minst när man tvingas vistas längre tider i det pga vädret och visst är ståhöjd i tältet skönt, men samtidigt ganska vindutsatt om ni vill använda tältet ovan trädgränsen. Utbydet av större familjetält är ganska bgränsat i Sverige idag då husvagnar och husbilar tagit över marknaden, men utbudet är större i ex Tyskland som kan vara värt att kolla.

En kombination av två tunnel tält med tilltagen absid (för packning, våta kläder, skor och matlagning) ger er en flexibilitet och kan även bäras. Tyvärr kan det innebära att ni vuxna får dela på er och sova med barnen i olika tält just nu, men samtidigt växer barnen och tiden när de vill sova i ett eget tält kommer snabbare än man tror;)

En kombination av 2+4 per tält (som seobserver skriver) kan vara en lösning, men titta även på 3+3 kombinationen. Om denna kombination är intressant, titta ex på Bergans Compact light serie som är bra tält till rimligt pris.

Ett billigare och ett vassare?

Jag har innan haft ett easy camp shadow 200! Jag och min kompis köpte båda var sitt shadow 200. Med frakt och allt blev det runt 500 kronor var, vilket vi tyckte var mycket men tänkte! eh vi köper kvalitet för en gång skull istället för ett rusta tälten!

Tältet var väldigt bra för att vara så billigt! tungt på 3.5 kg men tåligt och rymligt (plus man sätter upp allt i ett). Tältet hade bra ventilation och det jag var mest nöjd med var det ca 10 cm utrymmet mellan ytter och inner tält vilket gjorde att man slapp rulla sig emot en blöt vägg på morgonen (al la rusta tält).

Kan säga att det är väldigt tåligt från egen erfarenhet. Jag och ett gäng vänner åkte till öland (tror det var Köpingbadens Camping) för att grilla och ha det allmänt bra! Vi timade dagarna väldigt dåligt då när vi kom fram blåste det storm ölandsbron stängdes ner och alla stugor var fulla! Så i ösregnet och blåsten satte vi upp tältet. Det roliga var att påvägen dit så hade de andra som hade ett fint everest tält för över två 2000 kr klankat ner på våra billigare tält!

Under natten visade det sig att våra tält klarat sig perfekt medan deras "fina" tält hade det jobbigt med brutna tält stänger och spricka i tält väven!

Det jag vill komma med detta ganska långa utdragna meddelande är att det finns kvalitet i lägre prisklasser och kan vara värt att kolla på som temporär lösning för att se om det är värt att senare köpa ett dyrare!

Därför kan det vara en smart idée att kolla på t, ex easy camps tält samt Vangos som har fått bra omdöme!

Köra ett 3p "billigt" + "3p "dyrt"?

Senast ändrad:
Skillnad mellan easy camp och t, ex bergans compakt

Efter jag hade haft mitt easy camp ett tag så bestämde jag mig (med hjälp av smux) för att köpa ett finare tält, ett bergans compakt light 3.

Man märker helt klart skillnad! Det som jag gillade mest var att när jag har haft tält som alltid ska rullas förr så var det underbart mycket effektivare med detta tält som bara trycks ner i en påse!

andra saker som man får när man betalar mer är såklart vikten! bergans väger ca 3.3 kg medan ett liknande easycamp/vango kan väga upp mot 4-5kg.

Men för att passa in mer på utsidan.se så får jag väll skriva.. KÖP ETT HILLEBERG!

Efter jag hade haft mitt easy camp ett tag så bestämde jag mig (med hjälp av smux) för att köpa ett finare tält, ett bergans compakt light 3.

Man märker helt klart skillnad! Det som jag gillade mest var att när jag har haft tält som alltid ska rullas förr så var det underbart mycket effektivare med detta tält som bara trycks ner i en påse!

andra saker som man får när man betalar mer är såklart vikten! bergans väger ca 3.3 kg medan ett liknande easycamp/vango kan väga upp mot 4-5kg.

Men för att passa in mer på utsidan.se så får jag väll skriva.. KÖP ETT HILLEBERG!

Jag har flera Hilleberg, ett Fjällräven, ett Bergans och ett Caravan tält. Alla tälten är bra på sitt sätt, även om min gamla trotjänare Caravan Keb3 nu pensionerats med all ära efter 25 års trogen tjänst:)
Utöver dessa fabrikat finns många fler som jag inte har egen erfarenhet av, ex norska Helsport som har ett brett sortiment i det högre prisläget.
Bergans tältet ger bra pris/prestanda och man kan i princip köpa två tält för en större familj för samma pris som ett tält från Hilleberg, Helsport eller Fjällräven. Jag förstod från TS inlägg att ekonomin var en viktig parameter varför jag inte föreslog att köpa två Hilleberg;)

Jag har flera Hilleberg, ett Fjällräven, ett Bergans och ett Caravan tält. Alla tälten är bra på sitt sätt, även om min gamla trotjänare Caravan Keb3 nu pensionerats med all ära efter 25 års trogen tjänst:)
Utöver dessa fabrikat finns många fler som jag inte har egen erfarenhet av, ex norska Helsport som har ett brett sortiment i det högre prisläget.
Bergans tältet ger bra pris/prestanda och man kan i princip köpa två tält för en större familj för samma pris som ett tält från Hilleberg, Helsport eller Fjällräven. Jag förstod från TS inlägg att ekonomin var en viktig parameter varför jag inte föreslog att köpa två Hilleberg;)

Var lite ironisk med "köp hilleberg" ;)

Håller helt med! Det jag försökte säga var att det finns tält som helt klart funkar som är mycket billigare än bergans helsport osv. Tyngre och mindre funktionella men helt klart ett alternativ med en tight budget!

T, ex två 3p easycamp kan kosta 2000kr tillsammans som kostar mindre än ett bergans.. medan du kan få 2 bergan för samma pris som ett hilleberg :)

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
medlättasteg_24 Tält till Gröna Bandet i sommar Bo och sova 103
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
peterfuchs Uppgradera till två tält - tvåbarnsfamilj Bo och sova 3
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
Foosa Lätt och mörkläggande tält till skaplig peng? Bo och sova 3
martin8956 Tält till familjen, budget. Förslag? Bo och sova 2
Fjällhumlan Tält till långvandring? Bo och sova 30
Ulltand2 Stor matta till tält? Bo och sova 3
Naltafri Tält till familj Bo och sova 12
fritzner Tält till bekväm flickvän som även fungerar att ta med på kortare vandringar Bo och sova 17
Zanity Tält till 4st familjemedlemmar (vuxna) Bo och sova 7
tsebring Söker efter footprint till The North Face Mica 2 (tält) Bo och sova 5
Karlaugust Tält till bil Bo och sova 5
athlech Kamin till tält, Vettigt Pris? Bo och sova 6
hanszetter_live.se Lämpligt lätt tält mm till basläger Bo och sova 4
KulvertTur Försöker sålla bland 3-manna-tält till fjällturer. Bo och sova 18
ARKAND Tält till familjen Bo och sova 5
melody Behövs underlag till tält? Bo och sova 17
Lasse Be Båge till tält Bo och sova 10
wotswe Tält till två personer samt hund Bo och sova 23
Ran4 Presenning/underlag till Tält 20? Bo och sova 4
aksello Vaude Power Atreus, nytt tält, ev till salu Bo och sova 4
Soffgrupp Självstadgande tält till rimligt pris Bo och sova 0
Napoleon Var hittar jag footprint till mitt NF-tält från 2005? Bo och sova 2
Brundin Beställa tält som inte levereras till Sverige Bo och sova 4
MAW 1-pers tält till mildare vinter!? Bo och sova 8
aliquerer Hjälp till nybörjare - Val av tält Bo och sova 5
pelka litet tält till bra pris?? Bo och sova 24
Giva Billigt lätt tält - Alternativ till tält - Primus shelter Bo och sova 5
Polarnatt Tältpinnar till Halti-tält Bo och sova 0
Joakim Ambrosson Ett till tält ska inhandlas, men vad!? Bo och sova 81
svedenmark Vilket tält till familj Bo och sova 5
Diar Skyddsunderlag till tält (som isolerar?) Bo och sova 4
Joakim Ambrosson Köpa ett till tält.. Vaude Hogan UL Argon Bo och sova 1
marcusen UL Bågar till tält. Bo och sova 6
Joakim Ambrosson Kompressionssäck till tält, vart? Bo och sova 4
Anders262 Lätta tält till scouting Bo och sova 30
grawin 1-mans tält till Sarek? Bo och sova 4
Rogga Tält till Aconcagua Bo och sova 8
dr_ljungberg Kompressionspåse till tält? Bo och sova 12
Mal Exp. tält till Aconcagua Bo och sova 15
praame Bergans Trollhetta vs Hardangervidda Bo och sova 1
hannagrauers Tips på lätt tält för 2 pers Bo och sova 7
Patriksson Söker tips på lätt 3-manna tält för tre årstider med två dörrar Bo och sova 4
Nachtgeist Tält 1 vuxen, 2 (växande) småbarn Bo och sova 6
outdoor_alle UL tält för 4 Bo och sova 4
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
Jejina Problem med msr tält Bo och sova 5

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg