Tält på Clas Ohlsson

Någon som tittat närmare på tälten hos Clas Ohlsson?

Jag är på väg ut i helgen och ska ligga solo. Känns lite onödigt at släpa på ett 3-manna Akka RS/3 så jag fick upp ögonen för detta: http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=21956893 4000 i vattenpelare och 2kg. Paketet såg vädigt smidigt ut också så det verkar lovande. Hade varit roligt att höra någons åsikter om detta.

Tack på förhand!

/ Richard

Jag är på väg ut i helgen och ska ligga solo. Känns lite onödigt at släpa på ett 3-manna Akka RS/3 så jag fick upp ögonen för detta: http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=21956893 4000 i vattenpelare och 2kg. Paketet såg vädigt smidigt ut också så det verkar lovande. Hade varit roligt att höra någons åsikter om detta.

Tack på förhand!

/ Richard

Jag vet inget om det. Men det verkar som om Clas Ohlson agerar lite mera som Biltema. D v s man kopierar andra kända märken allt mera. Märket "Asaklitt" verkar ju bara säljas på Clas Ohlson.

För några år sen köpte jag på en CO-rea ett av COs då större tält enligt angivelsen 6p i syfte att få en del prima syntetväv till anständigt pris. Enligt bipackad lapp skulle tältet väga 4,3kg. Väl hemma på köksvågen vägt bit för bit slutade det sammanlagda på 4,9.
När vi provslagit upp det i trädgården gillade min dotter det såpass mycket att hon annekterade det som festivaltält. Det har överlevt ett antal dylika arrangemang med bravur. T o m tvättats och återimpregnerats och lever fortfarande i välmåga, med någon liten lagning. Efter över 60 nätter ute betraktar jag det som ett av mina bättre tältköp.
För att få tag i väv fick jag anskaffa ett 4p Biltema Camping, bågtält, vikt nära 6 kg men ack så mycket tyg för knappa 400:- i deras REA-häck.
Så på frågan om jag skulle våga mig på att köpa ett nytt tält, om jag så behövde..., på CO så är mitt svar att efter vägning och granskning jodå!
//J

Jag vet inget om det. Men det verkar som om Clas Ohlson agerar lite mera som Biltema. D v s man kopierar andra kända märken allt mera. Märket "Asaklitt" verkar ju bara säljas på Clas Ohlson.

EVM (Egna VaruMärken) är något som kommer med stor fart. Nästan varenda kedja kör med det numera, eftersom även de insett att om man säljer andras varumärken så får man betala för märket.

Stadium har sina Everest-grejer, vet inte om Intersports har något annat EVM än just Intersport. Coop har ju sitt Wigwam och sina Logan-cyklar. (Visste ni att även Hugin är ett av Coops egna varumärken?) Rustas kläder heter väl Nicks World och så har de ju Mountain Classic på ryggor och sånt.

En nackdel med att köpa EVM är att kvaliten kan variera eftersom de kan byta underleverantör i stort sett hur som helst. Men för kedjan är det ju en fördel, de kan alltid välja den billigaste underleverantören, utan att behöva ändra sitt märke.

Så köper man EVM-grejer så kan man inte direkt titta på märket utan man måste titta den enskilda produkten, och just den "årgången". Coop har t.ex. en sovsäck som jag har för mig heter Wigwam Stripe. Jag köpte en sån för många år sen, sen året efter skulle vi köpa en till min sambo så vi kunde koppla ihop dem, men då hade de bytt dragkedja... Men de var ju inte så dyra så vi köpte två nya (och har alltså tre).

Att det kan bytas underleverantörer lite hursomhelst är väl tyvärr nåt som gäller oavsett om varumärket tillhör en butikskedja.

Det är väl ett av flera skäl till att varumärken som sådana är överskattade idag.

EVM (Egna VaruMärken) är något som kommer med stor fart. Nästan varenda kedja kör med det numera, eftersom även de insett att om man säljer andras varumärken så får man betala för märket.

Stadium har sina Everest-grejer, vet inte om Intersports har något annat EVM än just Intersport. Coop har ju sitt Wigwam och sina Logan-cyklar. (Visste ni att även Hugin är ett av Coops egna varumärken?) Rustas kläder heter väl Nicks World och så har de ju Mountain Classic på ryggor och sånt.)

Det är en trend för närvarande men fenomenet är rätt gammalt. Cyklar säljs fortfarande med ett stort antal märkesbeteckningar men många är gjorda på samma fabrikslinjer i Taiwan och Kina. För 100 år sedan hade varenda cykelhandlare sitt eget märke men komponenttillverkningen sköttes förstås i fabriker.

KFs Blåvitt var stort för 30 år sedan nu har kooperationen flera egna märken som Signum Änglamark etc. Åhlens hade för ca 20 år sedan en friluftslinje med både prisvärde och kvalitet designad av Sten Brander som hette Kerki och dessa ryggsäckar och tält kan man fortfarande se användas. Ikea körde med Jokkmokk som var extremt prisvärt men med ojämn kvalitet.

Thure

Det är en trend för närvarande men fenomenet är rätt gammalt.

EVM handlar ju om butikskedjornas egna märken. Sen finns det ju varumärken som ägs av distributörsledet.

Coops blåvitt var väl det första som dök upp i Sverige tror jag.

I Storbritannien så är 40% av allt som säljs av dagligvaruhandeln EVM, Sverige ligger rätt långt efter. Än så länge.

Sen huruvida det är bra eller inte finns det skilda åsikter om. Vissa undersökningar har visat att det blir dyrare, andra att det blir billigare (finns artiklar från 2004 och 2005 på Råd & Röns hemsida, den ena säger att det blir dyrare och den andra att det blir billigare).

Tillverkarna gillar det inte, eftersom priserna pressas så hårt.

Åsikt

Tack på förhand!

/ Richard

Nå'n åsikt om det specifika tältet har jag ej, saknar erfarenhet av det, men med tanke på priset så är det väl värt ett försök och håller det inte måttet så finns ju alltid rätten att reklamera varan.

Se'n behöver man kanske inte fresta på i det allra värsta av väder i oskyddad terräng innan man vet vad tältet går för.

Om du köper tältet så ser jag fram emot en recension med ris eller ros eller bådadera här på forat.

Tack på förhand!

/ Richard

Vi köpte ett större Asaklitt i början av sommaren för att ha som "öltält" i fjällterräng kan man kanske säga. Det håller definitivt tillräcklig kvalitet för normal verksamhet. Det som var "sämst" var väl stormlinorna (för få, för korta, för stretchiga) samt pinnarna i Järn. Men du har ju redan pinnar till ditt Akka som du kan ta istället.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
hannagrauers Tips på lätt tält för 2 pers Bo och sova 7
Patriksson Söker tips på lätt 3-manna tält för tre årstider med två dörrar Bo och sova 4
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9
Jesper1972 Andrahandsvärde på tält ? Bo och sova 19
Heikkinen Fjällrävens kvalitet på tält? Bo och sova 1
holetaker Tips på prova-på-tält Bo och sova 31
Stefan_Bengtsson Höstrea på tält - vilket ska jag välja? Bo och sova 5
Lavskrikan Storleken på Hillbergs tält (och andra tält för den delen) Bo och sova 20
tillin Lång väntetid på tält från Hilleberg. Bo och sova 8
linggon Kondens på tält vid golvkanter med kamin Bo och sova 22
Dalekarlia Tips på tält Bo och sova 14
susancasserfelt Ögonen blöder i jakten på tält Bo och sova 9
ExInferis Tält eller hammock på Sörmlandsleden Bo och sova 9
chilehead Vad är det för skillnad på olika tält? Bo och sova 13
Emmelin Skillnad på Bergans tält? Bo och sova 1
Adelanteeee Fel vikt på Fjällräven Abisko Shape tält? Bo och sova 12
hansthomas "Tyst" tält på max 3kg Bo och sova 11
turbo100 Bra köp på tält får 2 pers (tänker använda som 1-mans) Bo och sova 7
fritzner Tält till bekväm flickvän som även fungerar att ta med på kortare vandringar Bo och sova 17
tolwyn Tips på billigt men bra tält? Bo och sova 8
Asteroid_207 Behöver tips/åsikter på tält 1-2 personer Bo och sova 4
vandrafjäll Slå upp ett tält på vintern Bo och sova 16
kiszivem Önskar tips på tält för 5 pers Bo och sova 3
disgruntled Fråga gällande vattenpelare på tält. Bo och sova 0
MrCellophane Lämplig prisklass på tält? Bo och sova 7
Per.w Pris på äldre tält? Bo och sova 5
såg Tält på vintern Bo och sova 16
john76 Behöver tips på tält Bo och sova 8
vactis Synpunkter på tält Bo och sova 4
Hoppmorran tält Trysil på xxl? Bo och sova 31
såg Vilket av dessa två tält skulle klara sig i skogsmiljö på vintern. Bo och sova 7
Tulkas Tips på första tält för rimlig peng Bo och sova 6
Johan123 Tips på mesh-tält, myggtält Bo och sova 5
FiddeTheRocker Förslag på tält för 1p + hund? Bo och sova 14
Mediana Behöver tips på nytt tält inför Kungsleden Bo och sova 22
såg vad sägs om detta tält på sommare och kåta på vintern. Bo och sova 10
linus.holmqvist tips på tält, sovsäck & liggunderlag för helags 3dagars tur. Bo och sova 18
desireman Tips på relativt lätt tält för 4 personer? Bo och sova 18
Psykonaut Stor skillnad på "amerikanska" tält? Bo och sova 21
ticitaca frågor inför tältköp efter att ha läst på forumet, bla.a vilka tält som ger utsikt? Bo och sova 23
Glännman Dragkedja sönder på nytt tält, vad göra ? Bo och sova 9
Helmetrock Titta på tält i Göteborg? Bo och sova 3
ryssen Tips på (ultra-)lätt 2-3p tält Bo och sova 24
forslund Vikt på ett 3 pers tält? Bo och sova 10
Foehammer117 Köpa tält i från/ i USA eller Kanada (Vilka märken ska man titta på?) Bo och sova 3
nurmiranta Kolla på tält i Stockholm Bo och sova 2
fredl Tips på rymligt tält för 2 pers (bil/cykel/kajak-camping) Bo och sova 3
owahlund Vad vill du ändra på ditt tält? Bo och sova 47

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg