Hej
Angående Swedemount tält Abisko 3 man
Jag sov tre nätter i detta tält i Grövelsjön förra veckan och var nöjd. Det regnade rejält men inte en droppe vatten trängde igenom vare sig duk eller i sömmar. Tältet är enligt min uppfattning av god kvalitet, tältduk och konstruktion är bra och det är enkelt att sätta upp. Jag satte upp det i mörker med pannlampa utan problem. Två långa tältstänger i aluminium bildar kupolformen och de kompletteras av en kortare, grövre, stång som spänner upp absidernas toppstycken. Ventilationen är utmärkt bra, kanske alltför bra då två stora sektioner av innertältet är i mesh och alltså medför att värme svårligen kvarhålls i innertältet. Å andra sidan hade jag inga som helst kondensproblem. Sömmar, dragkedjor och fasta infästningar av stormlinor är utmärkta och lämnar inget i övrigt att önska. Tältet anges vara 3-personers, men jag skulle snarare säga att det är lagom för max två personer, men det är väl en smaksak hur trångt man kan kan fördra att ha det. Absiderna är av normalstorlek för tältkonstruktionen, men en tredje fullängds tältstång hade varit att föredra för att spänna ut abisiderna hela vägen ned till marken. Tältspiken är försedda med öglor av reflekterande snöre, vilket är positivt. Stormlinorna är bra och också reflekterande. Golvet höll utmärkt tätt. Inga mygg tog sig heller in. Generellt skulle jag vilja säga att man får mycket tält för pengarna. Jag betalade 990 kr på Sportshopen i Uddevalla. Ordinarie pris anges till 2500 kr och kvaliteten känns som ett tält i denna prisklass, minst. Jag blev positivt överraskad då jag inte hade några jätteförväntningar. Jag kan utan tvekan rekommendera tältet. En viktigt detalj dock: Vikten är inte 2,85 kg, vilket anges på både Swedemounts hemsida samt i deras tryckta katalog, utan över 4 kg. Jag minns inte exakt. Den korrekta vikten står tryckt på packpåsens utsida. Dåligt av Swedemount att inte kunna ange rätt vikt. De har förmodligen i blandat ihop siffrorna då deras mindre tält, "Sarek 2 man", väger just 2,85 kg. Nu kan man inte begära att ett såpass rejält och stort tält som detta skall väga mindre, men...
Sammanfattningsvis: ett rejält och prisvärt tält med god kvalitet i detaljerna