Tält för långa personer

Har nå brukt mye tid på å finne et 2-mannstelt med brukbar lengde. Har prøvemålt litt i et for kort kuppeltelt. Har målt henholdsvis god plass til hodet og føttene ved å skyve underlag litt frem og tilbake og måle differansene. Jeg er 189 cm høy, kommet frem til at jeg bør ha en teltlengde på ca 245 cm for å ha trygg avstand til duken. Dette gjelder i et kuppeltelt med ganske bratte vegger og ikke minst stramme.

Disse er alternativene jeg har funnet.

De to mest aktuelle:

Mountain Hardwear Haven 2
http://www.rei.com/online/store/Pro...productId=47852233&parent_category_rn=4500457
Vekt 2.5 kg ca, Lengde 236 cm, 2 dører

Vurdering: Kan vise seg å være akkurat litt for kort. Ikke fjærlett. Ellers virker det ideelt.

Sierra Designs "Hyperlight 3 AST"
http://www.backcountry.com/store/SD...ns-Hyperlight-AST-Tent-2-Person-3-Season.html
Vekt: 2.27 kg ca, Lengde: 293 cm (varierer mye på nettet, ser ut til å være flere versjoner ute å går), kun 1 dør

Vurdering: Meget spesiell form, svært mange skeptiske brukere pga det. Ser glimrende ut til en person, et av få telt som har spesielt god lengde til en. Til to sies det at man får problemer med to lange underlag, men kan gå hvis 2. person er kort. Det er min, men er usikker på om det går så bra likevel da. Men hvis man gir opp å få et solotelt med god lengde er jo dette fint da, selv om man da får mye vekt.

Kunne vært perfekt:

Eureka! Northern Lite 2 silicon
http://www.eurekaeurope.com/en/tents.php?group=1&product=4
Vekt : 1.9 kg (?), Lengde: 305 cm (!!!!!!!), 2 dører

Vurdering: NESTEN drømmeteltet! Hele 305 i lengden (uten hjørner eller noe), under 2 kg (står ikke noe om min/max vekt dog), og attpåtil 2 dører. Men eneste er at det kan se ut som de har klart å forkludre fullstending slutten på ytterduken, meget rar design og form. Ser ut som den inviterer til å bli blåst avgårde ved litt kraftig vind. Men dette er så nærme nirvana at jeg har nesten vurdert å sy på ekstra så teltduken kan slutte langs bakken, men det er vanskelig? Finnes det noen som kan gjøre det, hvem?

Andre lovende modeller som ikke er mye å si på annet enn litt tunge:

Mountain Hardwear Alcove 2GT (ca 3 kg)
Mountain Hardwear Hammerhead 2 (ca 3 kg)
REI Taj 3 (3.2 kg)
Sierra Designs Meteorlight (3 kg)
 
Northern Lite 2 silicon verkar ju riktigt spännande!
165 cm bredd är ju som ett tremanstält!

Man måste ju inte ha tre meter långa tält för att få plats, så länge fotändarna är vertikala.
Ett annat alternativ är då Hilleberg Kaitum. Inte heller fjäderlätt.

Om enkelväggstält som Northern Lite är ok bör du också kolla in alternativen från Tarptent, som ju är nästan kilot lättare (nästan 2 kg för ett enkelväggstält som Northern Lite är ju inte fjäderlätt)
http://www.tarptent.com
 
Hilleberg...Kaitum

franzjosef; sa:
Har nå brukt mye tid på å finne et 2-mannstelt med brukbar lengde. Har prøvemålt litt i et for kort kuppeltelt. Har målt henholdsvis god plass til hodet og føttene ved å skyve underlag litt frem og tilbake og måle differansene. Jeg er 189 cm høy, kommet frem til at jeg bør ha en teltlengde på ca 245 cm for å ha trygg avstand til duken. Dette gjelder i et kuppeltelt med ganske bratte vegger og ikke minst stramme.

Disse er alternativene jeg har funnet.

De to mest aktuelle:

Mountain Hardwear Haven 2
http://www.rei.com/online/store/Pro...productId=47852233&parent_category_rn=4500457
Vekt 2.5 kg ca, Lengde 236 cm, 2 dører

Vurdering: Kan vise seg å være akkurat litt for kort. Ikke fjærlett. Ellers virker det ideelt.

Sierra Designs "Hyperlight 3 AST"
http://www.backcountry.com/store/SD...ns-Hyperlight-AST-Tent-2-Person-3-Season.html
Vekt: 2.27 kg ca, Lengde: 293 cm (varierer mye på nettet, ser ut til å være flere versjoner ute å går), kun 1 dør

Vurdering: Meget spesiell form, svært mange skeptiske brukere pga det. Ser glimrende ut til en person, et av få telt som har spesielt god lengde til en. Til to sies det at man får problemer med to lange underlag, men kan gå hvis 2. person er kort. Det er min, men er usikker på om det går så bra likevel da. Men hvis man gir opp å få et solotelt med god lengde er jo dette fint da, selv om man da får mye vekt.

Kunne vært perfekt:

Eureka! Northern Lite 2 silicon
http://www.eurekaeurope.com/en/tents.php?group=1&product=4
Vekt : 1.9 kg (?), Lengde: 305 cm (!!!!!!!), 2 dører

Vurdering: NESTEN drømmeteltet! Hele 305 i lengden (uten hjørner eller noe), under 2 kg (står ikke noe om min/max vekt dog), og attpåtil 2 dører. Men eneste er at det kan se ut som de har klart å forkludre fullstending slutten på ytterduken, meget rar design og form. Ser ut som den inviterer til å bli blåst avgårde ved litt kraftig vind. Men dette er så nærme nirvana at jeg har nesten vurdert å sy på ekstra så teltduken kan slutte langs bakken, men det er vanskelig? Finnes det noen som kan gjøre det, hvem?

Andre lovende modeller som ikke er mye å si på annet enn litt tunge:

Mountain Hardwear Alcove 2GT (ca 3 kg)
Mountain Hardwear Hammerhead 2 (ca 3 kg)
REI Taj 3 (3.2 kg)
Sierra Designs Meteorlight (3 kg)

Hej Ola!
Lite längre ner har jag tipsat just längre användare, (jag är 189cm) om Hillebergs Kaitum! Väggarna är helt lodräta, vilket ger enormt med utrymme och Ingen hängande tältväv över ansikte eller fötter!
Det har två ingångar, två absid..vikten är 2,6kg.
Har använt det på två turer i fjällen och det är helt Underbart!
Kostar kanske lite mer, men det är det värt!

Lycka till med tältvalet!
Mvh Anders
 
Kan bara instämma i att Tarptents är väldigt långa inuti och ett bra alternativ om man vill använda tältet under barmarkssäsongen. Om du huvudsakligen använder tältet då så är Tarptents nog bra för dig. På vintern kan du kanske fortsätta lida i ditt nuvarande tält :)

Jörgen
 
Stephensons warmlite

Hej, förstår inte riktigt varför du behöver ett så långt tält. Själva är jag 1,96 meter lång och har jag ett Hilleberg Keron 2 som fungera utmärkt även vintertid för två personer såvida man inte tältar på ett starkt sluttande plan.

Har dock suktat ett par år på ett Stephenson -tält så ju verkar vara så lätta att aman kan ta med sig ett 3-manna på en ensamtur! Någon som har köpt ett dylikt på senare år?

http://www.warmlite.com/start.htm
 
Kaitum värkar mycke interessant. Ideellt sett foretrekker jag dörene på långsidene ock en kuppel-design, men jag vil fundera lite på Kaitum ja.

Tarptent värker som et okej alternativ för solotelt, spesielt "Rainbow". Men längden var mycke forvirrende. Är det nån butik i Skandinavien som importerar slike tält?

Tror jag ser bort ifrån Eureka-teltet, det virkar mindre enn först annoncerad. Og trodde inte det var 1-duks telt, men da er det heller inte aktuelt i alle fall.
 
öringen; sa:
lapetter; sa:
240 cm långt innertält med lodrätta väggar, dörrar på långsidorna, dock ej kupol:
http://www.exped.com/exped/web/exped_homepage.nsf/0/D6C69D3E36C7C7B4C1256F2B001E187E?opendocument

Lodrätta väggar? Knappast ens på långsidorna va?

Lodrätta på innertältets kortsidor :) Alltså i lodrätta i huvud- och fotända--med modifikation. Duken sluttar inte i hela vägen utan innertältets kortändor slutar i ett 50 cm lodrätt fall. Skulle tro att det är aldeles tillräckligt för att man inte ska ligga och sparka mot duken.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
såg Varför görs det inte tält för långa personer Bo och sova 35
grek Lätt tält för två långa personer Bo och sova 4
Tält för långa personer Bo och sova 2
Staffan Andersson Tält för långa Bo och sova 5
harvest Tält för långa Bo och sova 8
andy69 Tält för långa/stora...Kaitum! Bo och sova 4
praame Bergans Trollhetta vs Hardangervidda Bo och sova 0
hannagrauers Tips på lätt tält för 2 pers Bo och sova 7
Patriksson Söker tips på lätt 3-manna tält för tre årstider med två dörrar Bo och sova 4
Nachtgeist Tält 1 vuxen, 2 (växande) småbarn Bo och sova 6
medlättasteg_24 Tält till Gröna Bandet i sommar Bo och sova 103
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
peterfuchs Uppgradera till två tält - tvåbarnsfamilj Bo och sova 3
outdoor_alle UL tält för 4 Bo och sova 4
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
Jejina Problem med msr tält Bo och sova 5
Hajknisse Tält för 1 person vandring. Bo och sova 25
Meldrum Vandringstält för novis familj Bo och sova 11
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
ElinR Isolerande underlag tält, Bo och sova 9
JeeyBee Mögligt tält? Bo och sova 17
jakeplisken Har jag ett bra tält? Bo och sova 16
Jänis Biltema tält Bo och sova 9
Jesper1972 Andrahandsvärde på tält ? Bo och sova 19
Heikkinen Fjällrävens kvalitet på tält? Bo och sova 1
vandrafjäll Resa tält i storm Bo och sova 10
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
holetaker Tips på prova-på-tält Bo och sova 31
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
bundu Bör jag vara bekymrad över dessa skador i mitt tält? Bo och sova 15
RikCar Ett mindre tält är varmare Bo och sova 12
libo475 Erfarenhet sv zpacks duplex tält Bo och sova 10
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
799 Militärtält 12 Bo och sova 15
olaab Tvåmanna tält med mysig öppning? Bo och sova 23
RufuzIda Sömtäta tält Bo och sova 20
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
Lingonlisa Hjälp med identifiering av tält Bo och sova 9
Glimmerstigen Fråga ang. tält MSR eller annat alternativ Bo och sova 15
vandrafjäll Vsl av lätt tvåmanna tält Bo och sova 31
Stefan_Bengtsson Höstrea på tält - vilket ska jag välja? Bo och sova 5
Lacka64 Äldre modellen av Hillebergs tält Niak? Bo och sova 4
Lavskrikan Storleken på Hillbergs tält (och andra tält för den delen) Bo och sova 20
niklaz Tält för familj om 4, tips tack! Bo och sova 5
Thella82 Uppblåsbart tält? Bo och sova 5
PontusBj Begagnat tält tål inte vatten, Outwell Nevada Bo och sova 13
pettsson1977 matförvaring i tält Bo och sova 17

Liknande trådar