Tält för 1 person Göteborg-Malmö i sommar

Hej.

Planerar en ensamvandring mellan Gbg och Malmö (troligtvis inte hela sträckan) nu i sommar. Behöver för detta ett lämpligt tält. Har kikat lite på ett Wolfskin Gossamer som passar min budget utmärkt (1000:) och dessutom väger lite. Men vad göra med rygga och dyligt? Ska man låta ligga ute i regnet med regnskyddet på? Har ni några andra råd på billiga enmanslösningar? Tack på förhand.
 
Hej!

Vet inget om just det tältet. Men jag skulle ställa ryggsäcken mot ett träd med regnsyddet på!

Funkar alltid! om inte träd finns så lägg den på marken!

God tur!
 
Annars så går det väll alltid bra o hänga upp den i ett träd istället.
Annars om så duger ju regnskyddet alldeles utmärkt om man inte planerar för ett monsunregn eller så, o det tror jag inte förekommer så ofta i Sverige :p
 
Jag har själv funderat på samma tält som dig, väldigt lite vikt och priset är är det lägsta jag har kunnat hittat.(Om jag inte mins fel så har jag inte sett ett tält som har varit lättare än det här).
Jag tog o letade efter tältet på internet o hittade en bild på själva tältritningen: http://home.tiscali.dk/rejsequp/telte.htm

Enligt den så finns det utrymme ovanför huvudet. Jag tror nämligen att tältet delas av med ett myggnät precis ovanför huvudet för att man ska få plats med rygga och liknande...
 
ryggsäck

Använd en sopsäck eller en vattentät packsäck i ryggsäcken så är det inga problem att ha den utanför tältet.
 
Helgedahl; sa:
Varför just den sträckan? Låter ju urtråkigt ju. Glöm inte att man inte får promenera på E6:an.

Jag kan ju inte svara i Johnnie Dunbergs fall. Men jag kan ju säga så mycket att har man väl kommit på en sträcka/ide, så är det oftast den som gäller, oberoende av konsekvenser m.m. Om man sedan drar ut på sträckan genom att förflytta sig på småvägar/stigar osv. istället för större vägar så förstärker bara det intrycket av resan. En resa enligt kartan på 9 mil med cykel blev i slutändan 15mil för mig på en dagstur. Allt detta för att inte behöva åka på stora vägar och att helt enkelt få komma närmare naturen på nått sätt.
 
Tack för svaren!

Tack för alla svaren. Får bli en svart säck runt ryggan.

Jag har inte fått alla kartor för sträckan ännu men såvitt jag förstår så kan man gå hela vägen på leder. Man börjar på Bohusleden, fortsätter på Hallandsleden och avslutar med Skåneleden. Så tråkigt borde det ju inte bli. Återkommer i frågan efter vandringen.
 
Satsa på sitthöjd

Gossamer torde inte vara möjligt att sitta och äta respektive laga mat i vid regnväder för de flesta. Skulle rekommendera en innerhöjd om ca 90 cm. Vi har ett lätt tält Sierra Designs Half Moon som väger ca 2 kg och som ger rätt bra komfort på sommaren. Inte mycket till absid men det går att köra köket utanför tältet och sitta kvar där inne själv.

Det tältet finns nog inte längre att köpa men ett prisvärt alternativ för dig borde Sierra Designs Light Year vara med höjden 115 cm och vikt och pris snarlikt Gossamer se http://www.rei.com/online/store/Pro...productId=11967444&parent_category_rn=4500666

Jag vet inte om det finns i Europa men skulle tro det.

http://www.globetrotter.de så hittar du Jack Wolfskins Weight Watcher lite dyrare men med betydligt bättre komfort med totalhöjd 120 cm.

För den som villl investera lite mer är Hillebergs Akto tänkbart.

Lycka till med din vandring

Thure

johnniedunberg; sa:
Hej.

Planerar en ensamvandring mellan Gbg och Malmö (troligtvis inte hela sträckan) nu i sommar. Behöver för detta ett lämpligt tält. Har kikat lite på ett Wolfskin Gossamer som passar min budget utmärkt (1000:) och dessutom väger lite. Men vad göra med rygga och dyligt? Ska man låta ligga ute i regnet med regnskyddet på? Har ni några andra råd på billiga enmanslösningar? Tack på förhand.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Hajknisse Tält för 1 person vandring. Bo och sova 25
Bjornsberg Tält för lång person och son Bo och sova 6
thx Tält för vandring, 1 person, ca 1kg Bo och sova 1
Vintervilan Tält för en person, året runt i skogsmiljö? Bo och sova 29
Ulvskog Om du behöver en billig 2 person tält Bo och sova 8
praame Bergans Trollhetta vs Hardangervidda Bo och sova 1
hannagrauers Tips på lätt tält för 2 pers Bo och sova 7
Patriksson Söker tips på lätt 3-manna tält för tre årstider med två dörrar Bo och sova 4
Nachtgeist Tält 1 vuxen, 2 (växande) småbarn Bo och sova 6
medlättasteg_24 Tält till Gröna Bandet i sommar Bo och sova 103
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
peterfuchs Uppgradera till två tält - tvåbarnsfamilj Bo och sova 3
outdoor_alle UL tält för 4 Bo och sova 4
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
Jejina Problem med msr tält Bo och sova 5
Meldrum Vandringstält för novis familj Bo och sova 11
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
ElinR Isolerande underlag tält, Bo och sova 9
JeeyBee Mögligt tält? Bo och sova 17
jakeplisken Har jag ett bra tält? Bo och sova 16
Jänis Biltema tält Bo och sova 9
Jesper1972 Andrahandsvärde på tält ? Bo och sova 19
Heikkinen Fjällrävens kvalitet på tält? Bo och sova 1
vandrafjäll Resa tält i storm Bo och sova 10
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
holetaker Tips på prova-på-tält Bo och sova 31
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
bundu Bör jag vara bekymrad över dessa skador i mitt tält? Bo och sova 15
RikCar Ett mindre tält är varmare Bo och sova 12
libo475 Erfarenhet sv zpacks duplex tält Bo och sova 10
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
799 Militärtält 12 Bo och sova 15
olaab Tvåmanna tält med mysig öppning? Bo och sova 23
RufuzIda Sömtäta tält Bo och sova 20
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
Lingonlisa Hjälp med identifiering av tält Bo och sova 9
Glimmerstigen Fråga ang. tält MSR eller annat alternativ Bo och sova 15
vandrafjäll Vsl av lätt tvåmanna tält Bo och sova 31
Stefan_Bengtsson Höstrea på tält - vilket ska jag välja? Bo och sova 5
Lacka64 Äldre modellen av Hillebergs tält Niak? Bo och sova 4
Lavskrikan Storleken på Hillbergs tält (och andra tält för den delen) Bo och sova 20
niklaz Tält för familj om 4, tips tack! Bo och sova 5
Thella82 Uppblåsbart tält? Bo och sova 5
PontusBj Begagnat tält tål inte vatten, Outwell Nevada Bo och sova 13
pettsson1977 matförvaring i tält Bo och sova 17
Sisay Lätt och prisvärt tält för 3 personer? Bo och sova 32
Foosa Lätt och mörkläggande tält till skaplig peng? Bo och sova 3

Liknande trådar

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg