Täckning

Är det någon som vet hur bra eller dålig täckningen är för telia telefoni utmed Kungsleden. Jag vet att den är dålig utmed Sarek men hur är det söderut mot Hemavan och norr mot Abisko.
Jag vet att telefon inte är att förlita sig på men det här gäller ifall man hamnar i en sådan situation som gör att telefon är enda utvägen.

Tacksam för alla svar
// Tompa

Så gott som ingen täckning alls.

Hej!

Detta är ett ständigt återkommande tema. :)

Det finns i stort sett ingen täckning alls utefter de leder du beskriver.

Vid Kebnekaise fjällstation finns täckning. Vid Abisko finns täckning. Detsamma gäller förstås vid Vakkotavare, Saltoluokta, Kvikkjokk och Hemavan. Generellt kan man väl säga att Telia (men ingen annan operatör) har täckning där det finns bilväg/civilisation. Enda undantaget är Kebne fjällstation.

Sen finns det vissa högt belägna punkter, där man tidvis kan få kontakt med nätet. Ex.vis i Ballinvagge, strax söder om Abisko.

I västligaste delen av västerbottensfjällen (Artfjällsområdet) har jag också en gång fått kontakt via norska operatörer.

Men Kungsledens huvudsträckor är som sagt mobilfria. Å andra sidan finns nödtelefoner i varje fjällstuga.

Mvh Bert

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Fjällälgen Mobil täckning vid fulufjäll? Fjällvandring 2

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg