• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Ta för dig VS Dela med dig

När det inte finns något annat val uppmuntrar jag mitt barn att:

  • Ta för sig!

    Röster: 8 57.1%
  • Dela med sig!

    Röster: 6 42.9%

  • Totala väljare
    14
Frågan riktar sig till er som har fostrat upp barn, eller nåt en personlig mognadsnivå där ni börjat tänka i banor av hur ni skulle göra eller ha gjort det.

Kommentarer av karaktären "det går inte att fråga så" undanbedes, istället uppmuntrar trådskapern kritikern att själv starta en bättre och mer komplett tråd. Övriga, konstruktiva, kommentarer runt frågeställningen eller barnuppfostran i stort välkomnas självklart.

Frågan är dragen till sin spets och är tänkt att täcka dom fall där ett svar och ställningstagande tvingats fram.

Frågan handlar inte om att dela med sig inom familjen.

Ett tänkt scenarie kan vara den gråtande 6åriga sonen som inte får ha just en (egen) specifik eksaksbil i fred för sin kompis, ute i sandlådan.

Eller den 14åriga dottern som är på stan med sin väninna och ska ordna sig egen fika / lunch, med dina med skickade pengar, när det uppdagas att den minst lika sugna men kanske något mindre bemedlade kompisen inte har en krona med sig.
Pengarna räcker gott och väl till båda, men samtidigt kom det inte som en överraskning varken för väninnan eller hennes föräldrar att det skulle ätas på stan. Dom hade också möjlighet att skicka med henne en slant. Om dom hade pengar över vill säga.
 
Senast ändrad:
jag röstade på "dela med sig" eftersom frågan formuleras som gällande barn.

Jag anser att jag hellre vill att mitt barn lär sig att dela med sig som en grundprincip.
När det så småningom rör sig om en mindre vuxen snarare än ett barn, kan man ju reda ut begreppen kring när det finns undantag från grundprincipen.

Jag tycker t.ex. att den generella regeln för 14-åringens bjudande på fika kan fördjupas. Typ bjud några gånger, men låt det inte bli en trend där du blir utnyttjad.
 
Det är väldigt knapphändig information man får angående de olika scenariona.
Sexåringen som inte fick ha leksaken ifred, hur såg situationen ut innan? (Jag antar att det är den gråtande sexåringen som antingen ska lära sig att dela med sig eller ta för sig här)
Om till exempel den gråtande sexåringen lekte själv med leksaken när det andra barnet kom och tog det ifrån honom/henne, är då det bästa alternativet att säga "du får lära dig att dela med dig!"?
 
Som vi överlevare säger : "Den som tar den har"

Så mitt svar är : Ta för dig !

(Man måste va i sig o på sig för att få något i sig o på sig...)

Stampar inte du själv på, så stampar någon annan på dig.

Snälla barn blir utan.

Slå först för säkerhets skull, fråga sen.

Det kommer inte några stekta sparvar flygande in i mun.

Ge inte din omgivning dåliga vanor, som tex att du delar med dig om de inget har.


(har tom fått skäll för att jag struntade i o släpa med mig socker o senap en gång, men bara en gång...)


grrrrrrrrr...