• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Ta emot paket från USA?

Hej!

Jag vet att det finns många inlägg i denna fråga. Men jag har inte riktigt hittat svar på min fråga. Det jag vill veta är att om man känner någon i USA som skickar ett paket till mig, kan då posten öppna det och på något sätt värdera innehållet och ge mig påslag för moms och skatt? Om sakerna inte har några märklappar eller prislappar hur vet de vad det är värt? Eller gäller det någon form av schablon?
Har läst på tullverkets hemsida om detta men blir inte riktigt klok. Deras exempel bygger på att de vet varans pris och att de faktiskt har öppnat paketet. Att de får göra så om de misstänker brott gissar jag men att öppna all post????

/Johan
 
Jag beställde en grej som fastnade i tullen, det var markerat som "gift" och det fanns inga kvitton i men efter nån vecka hem fick jag brev från tullen där de ville ha en faktura och en varuspecifikation. Efter att ha mejlat in grejorna som de ville ha fick jag mina saker på några dagar.
 
Om det sitter en tullspecifikation utanpå paketet (en grön liten avi) så brukar de inte öppna paketet. Det händer att tullen öppnar det om de tycker att innehållet låter mysko. Jag fick poptarts med paket , en sorts fyllda söta kex, och det paketet hade tullen öppnat.
De går vanligtvis utifrån värdet angivet på den gröna deklarationen, gånger valuta gånger moms när de beräknar moms, det är mer undantaget som bekräftar regeln att de öppnar paketet.
Nyligen fick jag ett brev från posten för att den gröna deklarationen saknades och ombads inkomma med specifikation över innehållet samt dess värde.
Att betala tull etc., är inget jag har gjort för alla paket jag har beställt från USA etc. Jag börjar ana att de siktar in sig på de där godsvärdet är på större belopp.
Jag beställer och får mycket paket från utlandet, USA och inom Europa. Få gånger trasslar det.
 
Det är väl så att om man inte kan övertyga dem om att innehållet ägs av mottagaren, och denne har ägt godset när det tidigare funnits i Sverige, eller möjligen under nån tid i USA, så ska man betala tull för det det. Tullen är låg eller obefintligt i de flesta fall, men det som kommer till på smågrejor, är ändå moms och tulldeklarationsavgift eller vad det nu heter. Jag har dock fått en hel del bokpaket från nordamerikanska butiker som oöppnade går per post till min brevlåda, och där ingen införtullning sker. Vet inte om det är nåt som sker av en slump eller om små bokpaket är undantagna.

Förr handlade jag en del gitarrmaterial från USA och då öppnades paketen ibland trots korrekta följehandlingar.
 
Vad är denna gröna avin, tullspecifikation? Är det något personen i USA fyller i på postkontoret eller dylik? Gissar att det förmodligen ska fyllas i något tullvärde och om man vill ha försäkring. Kan det stämma?
 
Skickar och får regelbundet saker från utlandet.

Posten skiter för modligen fullständigt i va du lagt i paketet såvida det inte läcker går sönder eller luktar. Om paketet är otillräcklingt frankerat kan du som mottagare få betala mellanskillnaden; något som knappast blir aktuellt då man kan utgå ifrån att posten i USA har satt på prislappen.

Den myndighet som bryr sig om innehållet är tullen. Den Gröna lappen, det finns desutom några olika varianter (beroende på värdet), fylls i av sändaren. Posten (åtminstone här) tar inte emot paketet annars annars. Lappen är där för att göra det lättare för tullen i mottagande ladet att bestämma vad de ska gör med paketet.

Försäkringar, express etc är något helt annat.

Ett litet paket som 'ser ut som en gåva' är detklarerat som en gåva och har ett 'lågt' värde brukar enling min erfarenhet inte kontrolleras. Paket från firmaavsändare kontrolleras förmodligen på annat sätt.

Jag har hittils inte fått betala vare sig tull eller moms (helt olika saker) utom på en varuleverans.

Hur noga tullen i Svedala är vet jag inte.

Det har väldigt ofta här disskuterats om olika sätt att slippa tull och moms på varor från utlandet.
Både tullkostnader och momsen har en samhällsekonomisk funktion. Tullen även en 'polisiär' funktion. Men det är det alltid lite spännande att bryta mot lite regler :)

Men det låter som om du är lite orolig för att myndigheterna och posten ska komma dig på spåren. Kan du inte berätte lite mer om vad som ska försändas :)

Bara för att du är paranoid behöver det inte betyda att de inte är efter dig ;)
 
MW:
Om du får grejer som gåva då är det en gåva, ingen moms.

Om du handlar saker så ska de lägga på moms etc., och det beräknas efter vad som står på tulldeklarationen. Jag har beställt grejer från Japan. Får alltid betala tull.
Från USA varierar det men sedan jag tog emot de där kexen, det är flera år sedan nu, har tullen inte öppnat något paket. Jag har fått betala tull på de totalsummor som brukar överstiga hundra dollar ge och ta dollar hit, dollar dit. En bok från amazon på 13 dollar slank igenom vilket har lett mig till att tro att man satsar resurserna på det som är "dyrt". Vilken nivå det de facot är verkar variera men 76 90 100 150 dollar.
 
Fundering...

Sâ länge värdet är under 500:- sen blir det tull och moms som pâ allt frân andra sidan EU-gränsen.

Men hur blir det då om man istället köper något i USA som skulle kostat mer än 500kr i sverige och tar med sig det i bagaget när man kommer till sverige?
 
Du får ta in saker till Sverige tullfritt till ett värde av 1700 SEK totalt. Rent teoretiskt skall du alltså tulla för din häftiga klocka, alla balla knivar du köpt, din nya Iphone osv.