Syremätare

Hej
Jag är på jakt efter en syremätare som man sätter på fingret. Har testat en sådan på Acon. Vet inte vad den heter eller var den säljs. Den mäter både syrenivån i blodet och visar pulsen. En bra grej att ha om man klättrar på hög höjd. Läste på skinnarmos hemsida att de hade en sådan under sin expedition till kung oskars fjäll. Tacksam för tips på var man kan köpa en sådan eller vad den heter.

Mvh
jonas

J.Lund; sa:
Hej
Jag är på jakt efter en syremätare som man sätter på fingret. Har testat en sådan på Acon. Vet inte vad den heter eller var den säljs. Den mäter både syrenivån i blodet och visar pulsen.
Hej,
jag är också på jakt efter en dylik tingest - pulsoxymeter. Senast jag letade hittade jag en svensk återförsäljare, men det var till ett förskräckande pris. Har inte provat leta igen på senaste tiden.

/Johan

Hittade billigare

Pulseox 5500 Finger Pulse Oximeter
The SPO Medical PulseOx 5500 Finger Unit offers the features of a conventional oximeter in a compact, user-friendly, portable configuration. The finger unit accurately measures blood oxygen saturation levels (SpO2) and heart pulse rate and displays the results.
Price range $95 - $229

Den här modellen verkar inriktad just på hög höjd Sportstat Pulse Oximeter
http://www.amazon.com/dp/B00023K3UC...e=380333&creativeASIN=B00023K3UC&linkCode=asn

Pris från $325.00
Operating ranges: up to 30,000 feet (9,144 meters) of altitude and up to three atmospheres
Weighs less than 2 ounces (60 grams)
Bright LED display is highly visible in the dark
Moisture resistant
Easy to use; automatically turns on/off with finger insertion/removal

Thure

Jag har testat Nonin Onyx under ganska krävande förhållanden. Den är ganska ömtålig jämfört med större modeller. Om man ser till storlek, pris och funktion sä är den den billigaste saturationmätare jag hade köpt. Man måste dock köpa den lilla Pelican väskan till som skydd. Om man inte har utbildning och erfarenhet så kan man bli besviken. Det kan vara svårt att få rätt värden och veta hur man skall tolka dem utan medicinsk utbildning. Vid aktivitet i kyla är det tveksamt hur bra de fungerar. Som "spotcheck" på en hand direkt ur en handske så kanske. På personer som är kalla och med dålig perifier cirkulation kan det vara omöjligt att få något rättvisande värde.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg