Syrebrist?

Va på gymmet i går och körde ett riktigt tungt benpass med knäböj, utfall och marklyft som huvudövningar. Värmde först upp med att ro i ca 5 min och därefter cykla i 30 min. Började med benspark och därefter lårcurl, kör tungt 60 kg på uppvärmningsövningarna och mellan 90 och 130 kg på huvudövningarna 3x8 (sett/reps).

Efter sista repetitionen var det som om jag gick in i en bubbla. Blev illamående och trött i kroppen, samt att det slog lock för öronen. Blev även kall i kroppen och blek. Har varit sjuk i ca 2 veckor och inte kunnat träna men detta var andra passet efter sjukdom, tränade rygg/axlar dagen innan.

Undrar vad det var som hände och om det beror på att syrebrist eller utmattning i kroppen. Kan även nämna att jag tränade på morgonen direkt efter frukost.

Någon som upplevt något liknande och tror sig veta varför?
 
Öhrn; sa:
Va på gymmet i går och körde ett riktigt tungt benpass med knäböj, utfall och marklyft som huvudövningar. Värmde först upp med att ro i ca 5 min och därefter cykla i 30 min. Började med benspark och därefter lårcurl, kör tungt 60 kg på uppvärmningsövningarna och mellan 90 och 130 kg på huvudövningarna 3x8 (sett/reps).

Efter sista repetitionen var det som om jag gick in i en bubbla. Blev illamående och trött i kroppen, samt att det slog lock för öronen. Blev även kall i kroppen och blek. Har varit sjuk i ca 2 veckor och inte kunnat träna men detta var andra passet efter sjukdom, tränade rygg/axlar dagen innan.

Undrar vad det var som hände och om det beror på att syrebrist eller utmattning i kroppen. Kan även nämna att jag tränade på morgonen direkt efter frukost.

Någon som upplevt något liknande och tror sig veta varför?


Låter som att du helt enkelt tränar onödigt hårt - ta´t lite lugnt istället. Symtomen låter ju som att du utmattat kroppen - om det dessutom varit nära sjukdomsperiod kanske du har sviter kvar från detta.
Tränar man måste man också äta och dricka ordentligt - annars säger kroppen ifrån, ibland lite snällt som denna gång - kasnke värre en annan gång. Mitt råd är iaf att lyssna aktivt på vad just din kropp säger och orkar.
Mvh
/Henrik (leg, Sjuksköterska)
 
Syrebrist låter lite långsökt... om du nu inte var grymt andfådd (men det lät som om du körde styrketräning och då är man väl sällan riktigt andfådd, hade varit skillnad om du kört intervallträning). Min gissning är att du körde slut på blodsockret. Har man varit sjuk har man ätit dåligt och kroppen har inte riktigt återfått "reglerfunktionerna". Trött och apatisk är ju typiska symptom på lågt blodsocker.
 
Lock

Ibland när jag kör ben (främst benpress) råkar jag ut för liknande saker, det slår lock i öronen, och locket pendlar mellan höger och vänster öra. Sen känns det som jag får upp välldigt hög puls. Det kan förstöra ett helt träningspass och då är det bara att duscha och gå hem.
 
Svimmade

Jag har upplevt en liknande sak, fast för min del gick det så långt att jag svimmade. Hade tränat ett workout-pass (det var lääänge sen) och när vi skulle varva ned så hör jag en ekande röst långt bort som vrålar "Hon svimmar". Därefter tog nån mig bakom nacken och fällde omkull mig. Min gissning att det var en kombination av druckit/ätit dåligt samt att jag under hög puls helt plötsligt stannade upp för fort. Otroligt obehagligt.
 
Låter som det jag råkade ut för. Har aldrig upplevt det tidigare och det var rätt obehaglit. Kändes som eftervärkningar från världens adrenalinrusch.

Får väll se till att trycka i mig lite snabba kolhydrater innan träningen så att man höjer blodsockret.

Tack för svaren.
 
Vätske- och saltbrist

Förmodligen en kombination av utmattning, vätskebrist och brist på viktiga salter och/eller blodsocker. Iofs en rätt konstig grej att råka ut för i samband med styrketräning.

Jag råkade ut för någit liknande i senaste St Eriks-loppet, sista kilometern började jag frysa och känna mig allmänt risig. Efter målgång frös jag rätt rejält och blev också lätt illamående och darrig. Åtgärden blev att trycka i mig rikligt med vätska samt salt (djungelvrål och jordnötter). Som tur var släppte det rätt fort. Men jag slog mitt personbästa med 4 minuter!
 
När du kör ben, vilket är den största muskelgruppen, så går det mest energi också... Håller med ovanstående om att det låter som blodsockerfall.
Jag märker direkt ifall jag ätit dåligt de senaste dagarna, hur träningen känns. Se till att ha en konstant vettigt kosthållning. I alla fall minst två-tre dagar innan träning...
 
Förkylning kan ge hjärtmuskelinflammation

Bara varnar för att snabbt börja köra efter virus- och förkylningssjukdomar, I sista stadierna av bakteriers spridning går de i blodomloppet och fastnar i inre organen där de forcerar via blodbanorna. Detta på grund av att lymfknutarna och vita blodkropparna ännu icke har slagit ut alla härdarna av bakterier och virus.
Gifterna som utsöndras av patogenerna påverkar dessa organ: njurar, lever och hjärta samt givetvis lungorna.. Bakteriers gifter och avfallsämnen ger bl.a 'feber'..

Finns flertalet sjukdomar som är kända för "Flerstadie-former". Vattenkoppor ger i inre spridningen -Bältros.
Syfilis, ger ännu värre inre spridningar som drabbar nervsystem också..
Så det är inget man ska leka med... Låt läka ut minst nån vecka innan, efter en febertopp. Och börja lugnt inträningen, oavsett..
Smä hjärtfel kan man också bära på utan att veta om..bör kollas under lång tid med EKG-provtagning.
Även 'Karies'- bakterier, kan om man inte sköter tandhygienen ge hjärtmuskel-infektion. Har man ont i tänderna, kan det i riskgrupp för hjärtinfarkt ge - start för en infarkt.. Borsta och överlev.
Även om man är ung kan bakterieangrepp vara farliga, TWAR är en annan sådan risk främst för orienterare.
Kan ge hjärtproblem efter infektionens febernedgång.

Har själv en gång drabbats av en liknande händelse som skakade upp mig rejält under en 2 mila löprunda. Fick i en backen en attack som helt däckade mig och fick mig att stanna och sätta mig ner. Trots mycket vältränad. Man hade haft en förkylning innan... Och sen GICK jag hemåt tillbaka..lugnt.

Vätskebrist - och gå in i väggen är mycket mer problem än vad man tror. Det ger problem med nervsystem och omdömmet.. Inte att förringa, slår stenhårt. Helt ut.
Ett tips, drick minst - halva vägen, halvan liter vätska..även på vintern utomhus, även på arbetet, även vid datorjobb, även under jakt eller annan verksamhet i tjötig varaktighet.. Reaktionen är förundransvärd - i slutet av passet. Du är icke urblåst nämligen..och ömdömet är klart som kristall.

Mat måste man ha med kolhydrater - på morgonen. Försök inte svältbanta...meningslöst. Ät.

Ät mindre efteråt istället, än missa - före...om det nu är av nån idé.
Och ät mer proteiner om man vill bygga muskelgrupper och öka i vikt för muskelkraft. Vilket för långdistanser icke är av intresse, där kroppsvikten ej skall vara så påfrestande på löpfötter och skidåkarryggar.. och andra faktorer i andra sporter.
En avvägning, i kontroll som ej ska bli till Anorexi..

Men proteiner är bra mycket viktigare i ett annat sammanhang: Immunförsvaret.. som helt bygger på proteiner och dess byggstenar aminosyrors intag.
Träna stenhårt, och proteinbalansen förbrukas av andra organ, musklerna, blodkroppar och utsöndringen.
Då blir immunförsvaret lidande och man blir lättare emottaglig för förkylningar och andra sjukdomar i smittor. Glöm inte det... även nervsjukdomar orsakat.
Man ska banne mig vila emellan hårda träningspass också, så har naturen ordnat det.. och ät 3 mål mat om dagen. 1-2-3..

[Ändrat av Kirunafjällis 2004-03-23 kl 11:40]
 
Näringintaget

Är det inget fel på. Har som gammal brottare (med ett dm siver Västragötaland bohuslän för att skryta lite i bagaget) ganska bra koll på det där med vad man ska äta för att bygga muskler samt vätske intaget.

Kommer dock vänta lite med att köra igång tung styrketräning efter sjukdom samt se till att fylla på med kolhydrater i större utsträckning om jag skall träna på morgonen. Brukar vanligen träna e-middagar och kvällar, aldrig på mornarna då jag sällam är på humör för det. Den här gången gjorde jag det för att jag varit sjuk så länge och missat en massa träning.
 
Öhrn; sa:
Va på gymmet i går och körde ett riktigt tungt benpass med knäböj, utfall och marklyft som huvudövningar. Värmde först upp med att ro i ca 5 min och därefter cykla i 30 min. Började med benspark och därefter lårcurl, kör tungt 60 kg på uppvärmningsövningarna och mellan 90 och 130 kg på huvudövningarna 3x8 (sett/reps).

Varför cykla i 30 minuter innan träningen om du ska styrketräna?

Varför köra tungt på uppvärmningen? Om du använder benspark och bencurl som uppvärmning så bör du väl ta det lugnare där.

Efter sista repetitionen var det som om jag gick in i en bubbla. Blev illamående och trött i kroppen, samt att det slog lock för öronen. Blev även kall i kroppen och blek. Har varit sjuk i ca 2 veckor och inte kunnat träna men detta var andra passet efter sjukdom, tränade rygg/axlar dagen innan.

För mycket träning innan kroppen återhämtat sig, kör minst en lugn vecka efter varje sjukdomstillfälle. Kroppen behöver ställa om sig och framför allt tid att lagra in glykogen.

(Hur funkar det att köra rygg dagen innan du kör marklyft?)

Undrar vad det var som hände och om det beror på att syrebrist eller utmattning i kroppen. Kan även nämna att jag tränade på morgonen direkt efter frukost.

Hur lång vila mellan seten och hur långt efter frukosten? Hur såg maten ut kvällen innan?
 
Brukar springa till gymmet i vanliga fall. Den här gången fick jag lift med en polare. Löpningen tar ca 20 min, i det här fallet valde jag att cykla i 30 min i stället. Orsaken till att jag kör tungt på lårcurl och bensparken är att dessa är övningar som jag i alla fall inte kan köra för att enbart bygga muskler på. Därför kör jag dessa som "uppvärminingsövningar". För att därefter köra utfall, knäböj och marklyft samt avsluta med en övning för vaderna.

När jag kör utfall så gör jag detta på mellan 75 och 80 kg knäböj på 90-100 och marklyft på 130, de gånger jag kör riktigt tunga sett på marklyft så lyfter jag ca 150 kg och kör max 6 rep. Svårt att bygga explosiva muskler annars. Benspark och lårcurl år ganska kassa övningar om man vill bygga mycket muskelatur enligt mig.

Vad gäller vila mellan setten så är det inte speciellt länge jag gör det. Dock så finns det ockupanter som bor i maskinen/skivstången som man får vänta på ibland.

När det gäller marklyft så är det klart att det är tyngre att köra den övningen om man har kört rygg dagen innan men det är inget jag brukar bry mig om.

Vad gäller maten så käkade jag nog (va ju ett tag sedan) vid 20.00 tiden minns inte vad jag åt men det brukar va bra mat. Sen så åkte jag direkt från frukosten till gymmet så det blev inte ett längre uppehåll mellan mat och träning.