Förkylning kan ge hjärtmuskelinflammation
Bara varnar för att snabbt börja köra efter virus- och förkylningssjukdomar, I sista stadierna av bakteriers spridning går de i blodomloppet och fastnar i inre organen där de forcerar via blodbanorna. Detta på grund av att lymfknutarna och vita blodkropparna ännu icke har slagit ut alla härdarna av bakterier och virus.
Gifterna som utsöndras av patogenerna påverkar dessa organ: njurar, lever och hjärta samt givetvis lungorna.. Bakteriers gifter och avfallsämnen ger bl.a 'feber'..
Finns flertalet sjukdomar som är kända för "Flerstadie-former". Vattenkoppor ger i inre spridningen -Bältros.
Syfilis, ger ännu värre inre spridningar som drabbar nervsystem också..
Så det är inget man ska leka med... Låt läka ut minst nån vecka innan, efter en febertopp. Och börja lugnt inträningen, oavsett..
Smä hjärtfel kan man också bära på utan att veta om..bör kollas under lång tid med EKG-provtagning.
Även 'Karies'- bakterier, kan om man inte sköter tandhygienen ge hjärtmuskel-infektion. Har man ont i tänderna, kan det i riskgrupp för hjärtinfarkt ge - start för en infarkt.. Borsta och överlev.
Även om man är ung kan bakterieangrepp vara farliga, TWAR är en annan sådan risk främst för orienterare.
Kan ge hjärtproblem efter infektionens febernedgång.
Har själv en gång drabbats av en liknande händelse som skakade upp mig rejält under en 2 mila löprunda. Fick i en backen en attack som helt däckade mig och fick mig att stanna och sätta mig ner. Trots mycket vältränad. Man hade haft en förkylning innan... Och sen GICK jag hemåt tillbaka..lugnt.
Vätskebrist - och gå in i väggen är mycket mer problem än vad man tror. Det ger problem med nervsystem och omdömmet.. Inte att förringa, slår stenhårt. Helt ut.
Ett tips, drick minst - halva vägen, halvan liter vätska..även på vintern utomhus, även på arbetet, även vid datorjobb, även under jakt eller annan verksamhet i tjötig varaktighet.. Reaktionen är förundransvärd - i slutet av passet. Du är icke urblåst nämligen..och ömdömet är klart som kristall.
Mat måste man ha med kolhydrater - på morgonen. Försök inte svältbanta...meningslöst. Ät.
Ät mindre efteråt istället, än missa - före...om det nu är av nån idé.
Och ät mer proteiner om man vill bygga muskelgrupper och öka i vikt för muskelkraft. Vilket för långdistanser icke är av intresse, där kroppsvikten ej skall vara så påfrestande på löpfötter och skidåkarryggar.. och andra faktorer i andra sporter.
En avvägning, i kontroll som ej ska bli till Anorexi..
Men proteiner är bra mycket viktigare i ett annat sammanhang: Immunförsvaret.. som helt bygger på proteiner och dess byggstenar aminosyrors intag.
Träna stenhårt, och proteinbalansen förbrukas av andra organ, musklerna, blodkroppar och utsöndringen.
Då blir immunförsvaret lidande och man blir lättare emottaglig för förkylningar och andra sjukdomar i smittor. Glöm inte det... även nervsjukdomar orsakat.
Man ska banne mig vila emellan hårda träningspass också, så har naturen ordnat det.. och ät 3 mål mat om dagen. 1-2-3..
[Ändrat av Kirunafjällis 2004-03-23 kl 11:40]