Syntetskläder

Jo, jag undrar lite över det här med Polyester i tröjan närmast kroppen.
Jag blir genomsvettig så fort jag använder en sån. Jag har provat några olika och kroppen blir plaskvåt. Inte skönt alls. Jag misstänker narturligtvis att jag gör fel på något vis eller skiljer sig olika polyesterplagg åt på grund av vävning/stickningen? Plagget i sig känns inte blött då jag tar av det men min kropp måste torkas av med någon trasa. Om ni förstår. Rent spontant skulle jag vilja ha en bomullströja istället och byta ofta. Fast bomull torkar ju långsamt.
Hur ska jag lämpligast klä mig för att slippa gå omkring 'nyduschad' ?

Jag tycker att ull funkar jättebra för att slippa vara dyngsur av svett.

Men vid hög aktivitet är det ju jävligt svårt att komma bort, bättre att planera sina stopp så man kan bada ;)

Hej,

Du upplever det som många äldre syntetplagg plågade sina ägare med, att man svettas och att plagget inte suger upp fukten (vilket t ex bomull gör), ungefär som sextitalets nylonskjortor, som väl var allmänt hatade trots sina nya, spejsade mönster...

När man svettas i syntet så kan det initialt kännas lite vått, men när stället fått "kontakt" med vätan så transporterar ett bra syntetställ fukten utåt där den avdunstar, till skillnad från t ex bomull (eller ylle, fast i mycket mindre grad) som håller fukten. Ett material som binder fukt är jätteskönt om man svettas väldigt lite (t ex en vanlig dag på jobbet) eller om man springer till bussen. Om man svettas en längre tid eller öser på rejält (=idrott) så kommer den bundna fukten ganska fort att göra att bomullsstället känns kallt och blött. Och sen torkar det banne mig aldrig.

Stickningen är A och O. Majoriteten underställ idag tillverkas i polyester, men stickningen skiljer sig radikalt. Jag börjar känna mig lite som finsmakare, eftersom jag testat rätt många olika syntetställ i jakt på något som klarar massiv svettning (=mig :) när man tränar.

Ge mig ett prisalternativ så ska jag försöka föreslå lite olika ställ. Vad hade du tänkt dig? Användningsområde?

Ge mig ett prisalternativ så ska jag försöka föreslå lite olika ställ. Vad hade du tänkt dig? Användningsområde?

Jag har tänkt mig att kunna vandra, med ryggsäck, helg turer och så småning om i fjällen, utan att vara sjöblöt på kroppen redan efter ett par timmar. Jag har nu läst lite av de äldre trådarna (kunde ju börjat där, mitt pucko) och tror att ull skulle passa mig bra. Eventuellt uppblandat lite med syntet. Siden faller bort på studs eftersom jag avskyr känslan av äkta siden. Känns som att ta i oljig, torr bomull och så raspar det på fingrarna. *ryser*
Men naturligtvis har jag också fastnat lite i det här med vad som är rätt och fel istället för att tänka lite själv. *suckar generat* Jag har alltid naturmaterial i alla mina andra kläder, till vardags, så varför skulle jag nu plötsligt gilla syntet?
Beskrivningen av äldre nylonkläder stämmer ganska bra. Jag tycker nästan all syntet känns så mot kroppen. Och eftersom jag är relativt ny inom utelivet, och fysiska aktiviteter överhuvudtaget, så har jag så lite att jämföra med. Men jag lär mig. Fast jag ska nog börja med att hålla mig till sånt jag är van vid och sedan förbättra.
Plus att, som det också sagts i vissa trådar, stärka kroppen istället för att stirra sig blind på special prylar som ska ta en runt problemen.
Tack ändå för svaren och för visat intresse. :)

...så transporterar ett bra syntetställ fukten utåt där den avdunstar, till skillnad från t ex bomull (eller ylle, fast i mycket mindre grad) som håller fukten...

Syntetundertröjan måste ju sitta hyfsat tajt (enligt mig) för att fungera bra också.

Olika produkter är ju också olika bra, jag har som exempel en North face skjorta som är underbar under svettiga sommardagar, kroppen blir snabbt torr och den andas bra. Sedan har jag en annan kortärmad skjorta (av svensk tillverkning) som inte alls har lika bra funktion. Ändå är de i princip samma sorts skjorta och material.

I en del fall kan ju en brynja vara värt att testa också, om man ofta upplever sig som svettig.

...
Plus att, som det också sagts i vissa trådar, stärka kroppen istället för att stirra sig blind på special prylar som ska ta en runt problemen.
Tack ändå för svaren och för visat intresse. :)
Bra, tack för en bra beskrivning av vad du tänkt dig (vilket man inte är bortskämd med...)

Jag har försökt stärka min kropp sen jag var liten, men inte ens när jag är så stark att jag tävlar i bergslöpning kan jag låta bli att svettas, snarare tvärtom. Och då blir det specialprylar istället, en av de få fördelarna med att vara människa på 2000-talet. För alla aktiviteter som är mer intensiva än svampplockning eller skidutflykt med varm choklad, måste jag ha syntet. Gick ned från Helags i ylleställ igår, och fick vrida ur det. Nice, och sen torkar det aldrig...

Håller helt med dig om siden, skönt att nån annan upplever samma sak!

Mitt ullställ är från ITAB (T&P ull-nånting), men jag hittar det inte på deras sida nu. Annars brukar
http://www.ullmax.se/
få bra betyg på utsidan. Bra pris visavi t ex Icebreaker. Mitt billiga från ITAB är varken bättre eller sämre än det Icebreaker jag också kör.

/A.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg