Syntetsäck

Hej allihopa!

Skulle behöva tips om en bra syntetsäck (vinter)
Vill att den ska klara minst -25 i komforttemp.
Kollat lite på Haglöfs znooz är det någon som vet om den är bra?

avslutad210712

Gäst
Hakar på samma tråd

men funderar på synpunkter angående Ajungilak Tyin Artic.

Eller någon annan som har något annat förslag. Är inte intresserad av dunsäck av två orsaker där den första är priset och den andra är att jag prövat på att sova i en blöt dunsäck på sommaren och det var inte så roligt om man säger så. På sommaren är det kallt och obehagligt men på vintern kan det vara mer än så om man råkar ut för dåligt väder.

Mina erfaenheter och vänners

En av mina kompisar sov förr i en Ajungilak Tyin han sov gott och var varm på vinterturer med ner mot - 30 grader C. Han bytte sedan mot en dunsäck av ett enda skäl packvikt och volym.

Själv sover jag på vinterturer i en North Face Snow Shoe, den går bra ner till - 15 grader C, därefter måste den förtärkas med yttersäcken från mon gamla Caravan Carry Combi. Om nå't talar emot här så är det också packvolym och vikt.

avslutad210712

Gäst
Re: Mina erfaenheter och vänners

klippen; sa:
Han bytte sedan mot en dunsäck av ett enda skäl packvikt och volym.

Har en dunsovsäck och en syntetsäck jag skulle kunna kombinera men troligtvis är vikten och packvolymen då uppe i samma som en Tyin. Med största sannolikhet kommer jag att köra med pulka och då är packvolymen mindre viktig men går jag enbart med ryggsäck så är jag också fundersam till både volymen och vikten men hellre det än att frysa för det är oskoj.

Re: Re: Mina erfaenheter och vänners

avslutad210712; sa:
klippen; sa:
Han bytte sedan mot en dunsäck av ett enda skäl packvikt och volym.

Har en dunsovsäck och en syntetsäck jag skulle kunna kombinera men troligtvis är vikten och packvolymen då uppe i samma som en Tyin. Med största sannolikhet kommer jag att köra med pulka och då är packvolymen mindre viktig men går jag enbart med ryggsäck så är jag också fundersam till både volymen och vikten men hellre det än att frysa för det är oskoj.

Att stoppa en sovsäck i en annan är en mycket bra lösning för att få en varm säck. Yttersäcken i syntet från min gamla Carry Kombi har en komfortgräns på ca. 10 grader C och North Face säcken ca - 12 grader C. Tillsammans ligger deras komfortgräns på ca -30 grader C. Men stor volym blir det.

syntetsäck

Jag är övertygad om att en syntetsäck är bättre i vårt klimat, ok volymen och vikten blir större fast då är man också garanterad en varm säck, har inte sovit så mkt ute på vintern men det jag vet är att frysa, det funkar inte..

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg