Syntetchinos!

Tja!

Long time no see! Jag tänkte gå Camino de Santiago i april och skulle behöva ett "set" kläder för aftermiddagar/kvällar i byarna man bor i. Jag SKULLE kunna ta med mig ett par vanliga chinos och en vanlig skorta men skulle föredra (om man nu ändå måsta släpa med sig den extra vikten) att både skjortan och chinosen gick att vandra i. Dvs, syntetmaterial som torkar snabbt och helst väger så lite som möjligt.

Skjortan är redan fixad (en Columbia från Amazon.uk) men skulle nu behöva tips på syntet-chinos i Sverige (hinner inte beställa från utlandet). Några spontana idéer? Gärna tänka lite utanför boxen så man inte hamnat på Naturkompaniet som jag tycker är hutlöst dyrt.

Vad tror ni?

Friluftsmärken som skulle kunna vara intressanta
Royal robbins
Columbia
Patagonia

Kolla även tillverkare av golfkläder, sist jag kollade efter ett par liknande byxor så slutade det med ett par golfbyxor från Peak.

Tack för tipsen! Montane-byxorna du länkar till är mina vandringsbyxor jag kommer att använda på dagarna, dessvärre finns det för mycket "friluftsdetaljer" på dem för att kunna smyga in i en restaurang obemärkt med, där av behovet av ett par after-hours byxor. Houdini har sjuukt mycket snygga byxor som jag gärna hade lagt beslag på men ingenting under 1500 kr om man inte har flyt med rean.

Lutar mot att ta en promenad på stan och klämma på traditionella chinos från tex Dressman och se om de möjligtvis har ett par i nylon/supplex undangömda någonstans hehe..

Ps. Har nu tittat på Twill-byxorna igen. Fantastiskt snygga. De där skulle man ju vilja ha till vardags.. KAN vara värt priset..

Jag har ett par syntet-chinos från dressman hemma, (som f.ö. kallades lightweight chinos när jag köpte dem 2010) som jag kan rekommendera i vikt, andningsförmåga, snabbtorkande etc, men inte i hållfasthet.

Om jag var i din situation skulle jag nog ändå ta just dem, men inte använda dem mycket på stigen, eller vara beredd på att laga lite vid behov i så fall. Tyget var det inget fel, på, bara knappar/sömmar.

Ett par dyrare braxor från ett bättre ställe än dressman kan säkert klara sig bättre.

Dressmans Lightweight-chinos har tyvärr utgått från sortimentet fick jag höra, trist. Istället blev det ett par Cross Ozone H2Off Golf Pants från Barkarby Quality Outlet till det eminenta priset av 269 kr.

http://www.maximusgolf.co.uk/product.php/217/cross-ozone-h2off-golf-pants

Fick betala ytterligare 250 kr för att både sy upp dem och sy in dem hos skräddaren inne i Södra Station. Får reda på vikten när jag får tillbaka dem på tisdag. Ganska nöjd ändå! Svinbra tips med golvbyxor, hittade flera lätta byxor i bra material. Dessvärre var prislapparna ganska ofta rätt mustiga.

Den bästa byxan jag kände på var helt klart Adidas Flat Front Trousers. Fantastiskt superlätt material. Men utanför min budget. Skulle hugga direkt om man hittade den på rea dock..

http://www.adidasgolf.com/equipment/men/pants/product-detail/params/flat-front-tech-pant

EDIT: Men det var ju som F------N. 300 kr inkl frakt från Ebay.. :/ http://www.ebay.co.uk/itm/NWT-adida...SA_MC_Pants&hash=item3cc3b5cb52#ht_3823wt_802

Senast ändrad:
Om byxorna inte behöver vara snygga kan jag rekommendera ITABs traveler byxa i taslan. Billig ,Otroligt slitstark, lättvättad och hyfsat lätt. Jag har använt mina många år nu och och bortsett från en och annan fläck är de i toppskick.

Sent from my HTC Vision using Tapatalk

Det första jag gjorde var att kolla ITAB men missade Traveller. Nu verkar det dock som även den har utgått ur sortimentet. Finns endast kvar som kortbyxa.

Jag inser att själva tanken med en snygg "approach-byxa" går emot lättviktstänket. Dvs, lämna den hemma och res dit med vandringsbbyxorna, så spar man både vikt och pengar. Men just i det här fallet så känns det berättigat då jag bara kommer att vandra 50% av tiden och spendera resten på diverse tapas-restauranger.

Det har varit intressant att titta på golfbyxor dock. Även om de har onödiga detaljer som tex peg-hållare håller de i regel väldigt lätt vikt och saknar alla andra detaljer som vandringsbyxor oftas dras med (massa fickor och dragkedjor och förstärkningar på knän osv). Jag kravlar oftast inte runt och Bear Gryllar så mycket så för mig handlar det mest om att att de ska vara bekväma, torka snabbt och stoppa vind. Punkt.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg