Synpunkter rugged Loox n520?

I flera andra trådar förekommer den ruggade versionen av FS Loox n520. Eftersom jag är ruggigt(!) sugen på en skulle jag vilja höra mer sammanfattande kommentarer, för olika punkter.

Några som framkommit, som jag sett, har t.ex varit att man får skruva isär den för att byta minneskort. Andra aspekter av intresse är t.ex:

- Satellitmottagning: Som originalet, bättre, sämre?

- Extern antenn: Möjligt att ansluta? Vilken typ av kontakt, samma som originalet eller annan?

- Andra tillbehör: Kan man använda t.ex samma synkkabel, ciggkabel, öronsnäckor etc. som till originalet?

- Batteritid jmf med originalet?

- Skärmens ljusstyrka och tydlighet?

- Övriga erfarenheter och iakttagelser: t.ex vad gäller stöttålighet, vattentålighet etc.

Anledningen att jag frågar är flera; jag har en vanlig n520 nu, som jag är nöjd med förutom utomhuståligheten, och jag är förstås nyfiken på vilka tillbehör jag kan behålla och inte, t.ex.

Så alla synpunkter är av intresse...! ;-)

Mvh
Stefan Nilsson
 
Jotack, en del av dem. Men är t.ex 12 V-kontakten samma? Och hur är det med extern antenn och dess kontakt? Etc.
 
Arstuga; sa:
I flera andra trådar förekommer den ruggade versionen av FS Loox n520. Eftersom jag är ruggigt(!) sugen på en skulle jag vilja höra mer sammanfattande kommentarer, för olika punkter.

Några som framkommit, som jag sett, har t.ex varit att man får skruva isär den för att byta minneskort. Andra aspekter av intresse är t.ex:

- Satellitmottagning: Som originalet, bättre, sämre?

- Extern antenn: Möjligt att ansluta? Vilken typ av kontakt, samma som originalet eller annan?

- Andra tillbehör: Kan man använda t.ex samma synkkabel, ciggkabel, öronsnäckor etc. som till originalet?

- Batteritid jmf med originalet?

- Skärmens ljusstyrka och tydlighet?

- Övriga erfarenheter och iakttagelser: t.ex vad gäller stöttålighet, vattentålighet etc.

Anledningen att jag frågar är flera; jag har en vanlig n520 nu, som jag är nöjd med förutom utomhuståligheten, och jag är förstås nyfiken på vilka tillbehör jag kan behålla och inte, t.ex.

Så alla synpunkter är av intresse...! ;-)

Mvh
Stefan Nilsson

Hej Stefan
Du hade många frågor och en del kan jag besvara, har haft min RPDA N520 i ca 1,5 mån

Man skruvar inte isär apparaten för att komma åt minneskortet utan det rör sig om 2st små insexskruvar för att ta bort en liten vattentät kåpa över kortplatsen, inga större problem eftersom man kan köra med 4gb kort så är det inget man måste upp med särskilt ofta

Har ingen uppfattning om originalet men jag är otoligt nöjd med satellitmottagninen, överträffar allt jag provat tidigare, med råge

Ingen ingång för extern antenn, var orolig för detta innan jag fick den men helt ogrundat, hemma med yttertak av plåt, i bilen tom i en Citoen C5 med metallruta så är det inga som helst problem

Special ciggkabel vattentät, antar standard hörluraringång, synckabel borde vara standard men knappast vaggan (höljet begränsar tror jag)

Riktigt hyfsad batteritid, har dock ingen tidsangivelse

Skärmen klart ljusstarkare än ipaq 38-39xx, dock något mindre ca 5mm på bredden och ca 7mm på höjden om minnet inte sviker

Har inte tappat den i golvet ännu men den har varit med om regn o rusk under jakt utan bekymmer

Övriga synpunkter, jag gillar den mer o mer desto oftare jag använder den, kort sagt en trevlig o rolig leksak :)

Antar att batteriet är lätt åtkomligt på din 520, så är inte fallet med den ruggade, vete f-n om jag själv kan byta batteri

Du kan inte soft reset:a med originalpennan, för kort spets, har själv modifierat en originalpenna för detta ändamål samt för skruvarna till minneskortskåpan
Har skickat några bilder till Andres på "min" penna, ev. kanske han nappar på ideen "3 in 1"

/Runar
 
Hej Runar,
tackar för svar och synpunkter! Jo, det var en del frågor, men det är sånt som känns relevant om jag ska byta. Alternativet är ju att skaffa bara ett rugged case till den jag har, men dels känns RPDA:n säkrare, dels blir den ny med garanti mot min begagnade utan.

Så det låter bra att du är nöjd med din! :)

>> SN
 
Du kan ju skicka din 520 till Tyskland för ombyggnad, dom erbjuder den tjänsten, kommer inte ihåg priset men 200€ nånting....
 
Skärmen, ja, samt dubbel processorhastighet, blåtand, docka ingår - enligt en snabb spec.-jämförelse på Dustin. :)

>> SN
 

Liknande trådar