Gillar Diablo
Jag gillar Diablo. En trevlig (men, tycker mina klätterkompisar - ful) klättersko som passar bra på mina fötter. Den är relativt mjuk, vilket gör att jag tycker att den passar bra för inomhusgrepp bra. Det är enkelt att få kontakt med väggen och skon känns skön mot riktigt små grejer, det är lätt att "hitta grepp".
Jag har använt dojan utomhus också, framförallt till bouldering och på överhängande terräng och där har den funkat bra, även om jag inte skulle använda den till fotjam och annat, som skulle göra för ont, i en sådan mjuk sko.
Det viktigaste när du väljer sko, såhär i början av klätterkarriären, är att du hittar något du kan ha på fötterna som känns bra. Hitta något som du kan ha på fötterna ett tag utan att du måste ta av dig dojorna hela tiden. Det kommer att göra att du faktiskt klättrar mer, och det är det man som nybörjare blir bättre av, för att sedan kunna koncentrera sig på tekniker där skorna faktiskt gör skillnad.
Mitt förslag är: Kolla in något par rätt mjuka skor, som du kan ha på fötterna ett tag (som känns bra). Försäljare och klättrare som hållit på "ett tag" kommer att tycka att du skall ha en amerikansk sko, som passade dina fötter när du var 7 år "för att man klättrar bättre i dem". Jag ger alltså, inser jag, något kontroversiella tips, men så jobbar jag som klätterinstruktör, just inomhus, VÄLDIGT mycket och har sett en och annan nybörjare i min dag. (Hell, vi har alla varit där - ingen jag känner har vaknat upp och varit bra på klättring sådär, bara därför att)...
Lycka till med skovalet.
/Kotten