Synpunkter på Boreal?

Jag skulle vilja ha synpunkter på Boreal Diablo resp. Quantum, efter följande förutsättningar:

* nybörjare
* till att börja med klättring inomhus
* EV. klättring utomhus (mycket osäkert...)
* är beredd att betala några hundringar mer för en bra sko som passar inomhusklättring (och som helst kan användas utomhus också)

Gillar Diablo

Jag gillar Diablo. En trevlig (men, tycker mina klätterkompisar - ful) klättersko som passar bra på mina fötter. Den är relativt mjuk, vilket gör att jag tycker att den passar bra för inomhusgrepp bra. Det är enkelt att få kontakt med väggen och skon känns skön mot riktigt små grejer, det är lätt att "hitta grepp".

Jag har använt dojan utomhus också, framförallt till bouldering och på överhängande terräng och där har den funkat bra, även om jag inte skulle använda den till fotjam och annat, som skulle göra för ont, i en sådan mjuk sko.

Det viktigaste när du väljer sko, såhär i början av klätterkarriären, är att du hittar något du kan ha på fötterna som känns bra. Hitta något som du kan ha på fötterna ett tag utan att du måste ta av dig dojorna hela tiden. Det kommer att göra att du faktiskt klättrar mer, och det är det man som nybörjare blir bättre av, för att sedan kunna koncentrera sig på tekniker där skorna faktiskt gör skillnad.

Mitt förslag är: Kolla in något par rätt mjuka skor, som du kan ha på fötterna ett tag (som känns bra). Försäljare och klättrare som hållit på "ett tag" kommer att tycka att du skall ha en amerikansk sko, som passade dina fötter när du var 7 år "för att man klättrar bättre i dem". Jag ger alltså, inser jag, något kontroversiella tips, men så jobbar jag som klätterinstruktör, just inomhus, VÄLDIGT mycket och har sett en och annan nybörjare i min dag. (Hell, vi har alla varit där - ingen jag känner har vaknat upp och varit bra på klättring sådär, bara därför att)...

Lycka till med skovalet.

/Kotten

Re: Gillar Diablo

Kotten; sa:
Det viktigaste när du väljer sko, såhär i början av klätterkarriären, är att du hittar något du kan ha på fötterna som känns bra... Mitt förslag är: Kolla in något par rätt mjuka skor, som du kan ha på fötterna ett tag (som känns bra)...
/Kotten

Har du något tips om specifik skomodell som brukar passa nybörjare?

Re: Re: Gillar Diablo

anders_lofgren; sa:
Har du något tips om specifik skomodell som brukar passa nybörjare?

Om dina fötter trivs bra i t.ex. Nämnda Diablo är den bra. Många, framförallt tjejer, kanske jag skall säga, tycker att den sitter bra på foten och kör med den. Mammut har annars en modell som heter "Tusk" som är mjuk (och billig) som jag vet att många nybörjare gillar. Själv har jag haft bl.a. LaSportiva Miura och Cobra, som "mjuka skor", mest för att DE passade bäst på MINA fötter. Det handlar alltså om att hitta något som är "typ skönt" på fossingarna, och där är vi ju lite olika skapta, var och en. Kolla ifall någon av de här modellerna funkar för dig, och återkom med Vad som inte passar, ifall de gör ont någonstans, så kanske vi kan hitta någon vettig modell...

Lycka till i skojungeln.

/Kotten

Re: Re: Re: Gillar Diablo

Kotten; sa:
...Kolla ifall någon av de här modellerna funkar för dig, och återkom med Vad som inte passar, ifall de gör ont någonstans, så kanske vi kan hitta någon vettig modell...

Lycka till i skojungeln.

/Kotten

Tack för tipsen! Schyst hemsida förresten, mycket läsvärd!

Jag tycker inte det finns nåt som heter nybörjarsko. Diablo brukar somliga säljare räkna som nybörjarsko. Jag håller inte med Jesper om att Diablon är mjuk. Tvärt om tycker jag det är en ganska hård sko som inte ger efter så mycket vilket innebär att om den inte sitter väldigt bra på foten kommer den att göra ganska ont efter ett tag. Vilket iof alla klätterskor gör efter ett tag.
Hur som helst. Nybörjarstadiet passerar man väldigt snabbt. Om du ska klättra mest inomhus skulle jag föreslå en mjukare sko. Fördelen med Diablon är att den är hållbar (i alla fall det par jag hade). Dom andra Boreal-skor som jag och mina kompisar haft slits väldigt snabbt. Annars tycker jag Boreal Laser är en hyffsat bra sko.
Som redan sagts, prova många olika märker det skiljer sig ganska mycket. Prestandamässigt och kvalitetsmässigt tycker jag om Scarpa. Men eftersom jag har breda fötter och höga vrister passar dom inte riktigt mina fötter och tårna blir lite deformerade.

Ojoj, det blev längre än jag hade tänkt mig det här. Det viktigaste är att skon passar din fot. Och köp ingen "nybörjarsko", som är ofta hårda och tråkiga och du kommer ganska snabbt förbi nybörjarstadiet och då kommer du vilja byta upp dig.

Lycka till!
/Kristian

Olika skor till olika fötter...

Kroppe; sa:
...Prestandamässigt och kvalitetsmässigt tycker jag om Scarpa. Men eftersom jag har breda fötter och höga vrister passar dom inte riktigt mina fötter och tårna blir lite deformerade...
Lycka till!
/Kristian

Jag har icke-existerande fotvalv (plattfot), är det någon modell som du vet som är mer "uppbyggd" (dvs inte helt platt inuti) än någon annan? Eller är det en nackdel om klätterskon är "uppbyggd"?

Mig veterligt finns det ingen klättersko som är uppbyggd i hålfoten. Däremot finns det dom som är "förböjda" och det anses vara bra om man klättrar brant överhäng. Mina Scarpa Dominator, finns både med snörning och kardborr, och är förböjda. Jag tycker som sagt om dom även om dom egentligen inte alls passar min fot.
Även Boreal Stinger är böjda. Stinger tycker jag om fast dom är jäkligt obekväma. Jag var tvungen att ta av dom mellan vare klättring.

Du kommer märka att nästan alla skor som sitter tillräckligt tight på din fot böjer sig automatiskt. Så om det blir någon egentlig effekt av att skorna är förböjda vet jag inte.

/Kristian

Skön sko

Hej!

Själv har jag haft Diablo i snart två år och tycker att det är en riktigt skön sko. Jag använder den både ute och inne och har inga planer på att köpa någon annan sko.

Köp inte Mammut Tusk... De må vara billiga men de kommer du att tröttna på.

Jag tröttnade efter ett halvt år...

Själv tycker jag om Miuran.

Som nybörjare ska man inte ha en för mjuk sko. En mjuk sko blir man tröttare i vaderna... Alltså en lite hårdare sko är att rekommendera.

Kanske LaSportiva Flash... de ser bra ut. Ngn som har dem?

/Gustag

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
seberik Längd på statiskt rep för topprepsankare Sportklättring 5
Ghost79 Ålder på QD? Sportklättring 4
seon Olyckan på Finnsvedsberget Sportklättring 7
Sverre_klättrare Tips på klätterberg Sportklättring 11
Albin_25 Bo billigt på Gran Canaria Sportklättring 1
Lindo 2 Quickdraws hittade på Ekoberget Sportklättring 0
Pandan Backup på bult vid topprep? Sportklättring 22
AnnaBacklund Har någon hittat karbin+slinga på ekoberget? Sportklättring 0
lyckegard Märkligt sätt att säkra på Sportklättring 29
Mike C Styrka på diverse expanderbultar? Sportklättring 15
Mezzner Kvarglömd sele på Ekoberget Sportklättring 1
climbrob Att tänka på när det sitter fasta slingor Sportklättring 0
AriGold Frankenjura på en dag - tips? Sportklättring 2
Mezzner Klättring på Brac, Kroatien? Sportklättring 0
Erik af Essingen Någon som har koll på access vid Älvnäs? Sportklättring 2
Iggle Skillnaden på olika QD Sportklättring 58
ArBr Tips på billig klätterresa Sportklättring 3
kirunathompa kvarglömda skor på Finnsvedsberget Sportklättring 1
Delphyn Ansvarig på Soffabacken Sportklättring 29
markan79 Billigt boende på Kalymnos? Sportklättring 2
zhenya_ren Sportklättring på Lidingö Sportklättring 1
Rimfrost_i_skägget Hängare som går att snurra på? Sportklättring 26
climbrob Klättertävling visas på SVT Sportklättring 0
desmo79 Tips på klippor/leder Frankenjura Sportklättring 10
Ainon Tips på lätt bultad klippa Sportklättring 5
Ainon Vänder ni på repets karbin på quickdrawn? Sportklättring 11
Mangster Vart ska jag åka och klättra (europa) på söndag? Sportklättring 1
klätterpojken Nyturer på Morarna Sportklättring 0
Fif Klättring på La Palma (Kanarieöarna) Sportklättring 0
karpowicz Hyra klätterutr. på Railay? Sportklättring 4
johnliungman Do´s and dont´s på inneväggen Sportklättring 51
martinan Tips på bra ledklätterkurs (inomhus) i Sthlm Sportklättring 1
ohwebe Hjälp mig med klätter o surf på teneriffa!! Sportklättring 5
Same Film på youtube sökes Sportklättring 6
Schneeberger Greppbräda - något att satsa på? Sportklättring 1
kille_84sth tips på bra startpaket för nybörjar klättrare Sportklättring 3
Anders.Appelqvist Köpa klätterrep på webben? Sportklättring 2
Perfections Tips på damsele Sportklättring 1
rockhopper Klättra på Lanzarote? Sportklättring 2
apfaktor Utsidangäng på centret. Sportklättring 0
jamo Knökfullt på centret Sportklättring 5
prylManne Klättring i hall i göteborg på tisdag? Var och hur? Sportklättring 2
headjam Löst på fredriksvik (sthlm)? Sportklättring 1
adventure_transport Automatsäkring för soloklättring på vägg? Sportklättring 8
Ylvan Bäst före datum på sele? Sportklättring 41
klätterpojken led på nacka kvarn Sportklättring 3
Anna Frimodig Matilda på Aftonbladet idag Sportklättring 9
akir Vad ska jag tänka på för att orka klättra långa leder? Sportklättring 15
camscott2 bulttjuver slagit till på talludden? Sportklättring 7
Mountainer Nybörjare inomhus - vad tänka på? Sportklättring 26

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg