Sylarnatraversen?

Hej!
Jag tänkte göra Sylarnatraversen (dvs Templet, Storsylen och Lillsylen via kammen) i vår. Är det någon som har gjort den som kan tipsa om hur mycket klätterutrustning jag bör släpa med mig? Vad jag förstått är klätterpassagerna ganska korta.
/Mattias

Beror på...

Hej
Ev. firningsutrustning om du tänkt fira från första pinackeln på templet.(kan enkelt undvikas via rännan mellan pinacklarna)
Stegjärn
Sele
Rep (min ca 30-35 meter om du tänker fira)
Några mellanstora/stora kilar + expresser
Ett par extra långslingor (60/120 cm)

Skidor kan med fördel bäras med på (vår-)vintern för att snabba upp sträckan från Templet mot Storsylen samt på nedvägen. Se upp för ev. hängdrivor både längs Tempel- och Sylkammen.

/Lars

Dåligt m snö

När vi körde för ett par veckor sedan var det rätt avblåst på pinnacklarna. Vi behövde definitivt isyxor. En alpin yxa hade varit klumpigt. Vi överraskades av dåligt väder på toppen och hade nytta av gps'en när sikten gick ner mot 4-6 meter. Är det mer snö, är ngra isskruvar aldrig fel.

Lycka till

/P

Turen blir i runt Pingst.

Som det ser ut nu blir turen av i dagarna runt Pingst. Hur brukar snöförhållandena vara? Bör jag ta med stegjärn?
/Matt

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
dodgy Sylarnatraversen Alpin / Bigwall 24
permanne Sylarnatraversen Alpin / Bigwall 3

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg