Sylarnatraversen

Hejsan,

Är det någon som har bra koll på Sylarna traversen, vad behövs för utrustning (sommar/vinter). Finns det nån bra förare.
I alla reseberättelser jag läst, skrivs det,"så klättrade vi lite", "så firade vi lite". Vad är det för grad på klättringen? Hur långa är klättringspartierna? Finns det några fasta firningsankare?

Mer natur åt folket!!! / Manne

Hej på dig

För bra precis två år sedan gick jag Syltraversen och det var min första alpina klättringserfarenhet någonsin. Jag gick som tredje person i ett replag med, i mina ögon, rätt erfarna klättrare (bl.a. har de fixat Eiger och Munsch i Alperna efter det, om jag stavt fel, ursäkta).

I varje fall, min klättringsefarenhet innan härrörde sig till en ! gång inomhus på klättervägg.

Det var alltså i månadsskiftet Mars/April och en hel del snö.

Som jag upplevde det fanns det två "svåra" passager där den första egentligen berodde mer på att jag ALDRIG hade firat mig ned för en 10-12 meters väg och var välan lite nervös för det. Nemas problemas för den som har firningserfarenhet skulle jag tro.

Andra svåra passagen var när vi klättrade upp för den sista branten innan Storsylen, 5-7 meter rakt upp är inget problem heller, men när jag som ovan alpinist har stup till 3 dm till höger och MYCKET brant bergssluttning 3 dm till vänster så är det tillräckligt för att oroa.

Summa summarum, om du har alpin erfarenhet sedan tidigare, alternativt går i samma replag med erfaren person, kan jag inte se annat än att du kommer att få en förvisso tidkrävande och fysiskt jobbig vandring på kammar med tillhörande bitvisa klättring, men en rätt säker tur.

Så ... säkra upp (eller vad riktig alpinister säger) och ge dig iväg.

Mvh

Mikael

Ps.
Vår dag i traversen snöade och blåste det samt var dimma ... med klart väder och solsken skulle nog det hela vara lite mera psykiskt jobbigt för mig men inte fysiskt svårare för det.

En sak till

På det ställe där vi firade oss ner fanns det några hakar/ankare att använda så det var lugnt.

Mvh

Mikael

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
dodgy Sylarnatraversen Alpin / Bigwall 24
Matt Sylarnatraversen? Alpin / Bigwall 3

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg