Sylarna

Jag och några kompisar ska dra till Jämtland och göra Syltraversen under mellandagarna. Dock undrar jag om det finns någon som har koll på det aktuella snöläget. Någon som gjort traversen nyligen och kan berätta mer om förhållandena på plats?

Är vägen öppen ända fram till Storulvån, eller måste man börja skidåkningen redan från storvägen?

Är det lätt att hitta bultarna vid fösta pinackeln? Alltså, jag har förstått att man ska gå lite till vänster, men faller sig vägen dit naturlig, eller måste man leta länge. Har läst om både och. Finns det risk att de kan vara täckta av is och snö?

Sedan vill jag passa på och önska alla här på Utsidan en God jul!

Mvh /Joel

Lite antaganden

Tyvärr inget exakt svar, jag har inte varit där i vinter men bor fem mil ifrån och det är ett liknande snöläge här i Åre.

Utgår från att du får skida från Handöls-trakten. Ring STF och fråga. De som sköter fastigheterna har koll, men om det mot förmodan skulle vara plogat pga reparationer Ulvån lär det inte vara en bra idé och lämna bilen där och låta den snöa fast.. Det blir en hyfsad färd första dagen. Packa lätt så går det ändå smidigt.

Här i Åre är det tunt med snö, och det lär vara det i Sylarna också, det är perfekt för traversen. Då blir den lite mer teknisk. Jag tycker november och december brukar vara bäst. Senare på vintern kan det bli så mycket snö att branta hammare försvinner i dimfrosten och blir till promenad. Ni har säkert råkoll, om inte kan det vara bra att ha med extra batterier till pannlampan, och batteripacket innanför kläderna. Det är kallt här nu. Traversen blir mest en pannlampshistoria. Kan vara bra med gps så man hittar tillbaka i bäckmörkret om det blir dåligt väder.

Utgår från att ni bor i nödutrymmet på Sylarna. Ett annat tips där är att göra Djävulskammen, en kvalitetsmässigt bättre tur, högre andel klättring, men betydligt kortare och mindre slitsam. Den hinner man lätt i dagsljus.

Firningspunkten lär ni hitta, den är uppenbar. Om inte får ni offra två kilar uppe på första pinackeln. Har ni med ett halvt set, räcker det till både klättringen och firning. Det sitter en bladbult ganska när stupet på Sylhammaren. Den är bra, med verglas och lite snö känns det bra med en säkring där. Annars är det mest kortrep och några få löpande säkringar som gäller för att hålla uppe farten.

Lycka till!

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg