Hej!
Jag och sambon planerar en tur i Jämtland med tält i mitten av augusti. Har i princip bestämt en rutt och planen är:
Storulvån – Blåhammaren - Storerikvollen – Nedalshytta – Sylarna – Storulvån.

Det jag funderar på är om en topp-tur på Storsylen går att få in här och om det är rimligt att klara av för hyfsat nya vandrare? (Har gått Hemavan-Ammarnäs med tält samt en del nere i Blekinge/Skåne). Om ja, var/när är det ”smidigast” att få in den? Har inte bokat resa ännu så finns flexibilitet för en extra dag eller två.

Bonusfråga: Har just nu varsin Haglöfs Tarius +5 sovsäck och liggunderlag med R-värde på 3,9 men jag börjar tvivla på om sovsäcken klarar av natttemperaturen på fjället i augusti. Vad är en rimlig komforttemperatur för turen? Har ni tips på sovsäck som är i billigare regionen, runt 1500kr?

Tack för hjälpen!
 
Senast ändrad:
Vill du har varmare sovsäck (3säsongers) så är jag nöjd med min Mountain hardwear lamina -9 som går att få under 2ksek, (jag hittade min för omkring 1500 sek på lite rea hos någon av de stora svenska webshopparna) den finns i olika längder och priserna är inte alltid som man kan tro, dvs att längre är dyrare. Just nu verkar röda dammodellerna vara billigare än blåa herr/unisex

Min blå levererades med fluffig stor förvaringspåse och en väldigt komprimerbar påse att använda på turerna.

Kanske inte UL men inte heller supertung tycker jag.

/Patrik
 
Hejsan. Att knata upp på Storsylen är nog enklast från Sylarnas fjällstation, har dock aldrig gått från den Norska sidan.

Det är en ganska enkel topptur om vädret är fint och man inte är höjdrädd. Man bör dock räkna med en extra dag. Visst går det att gå från Nedalhytta till Sylarna och sen upp på toppen. Men det är klart utmanande.

/ Stefan
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.