Tack för alla svar.
Nix har ej lagt upp turen än, väntar på att fjällkartan skall dimpa ner i brevlådan. Men några tur tips skulle sitta fint. Vad gjorde du för tur 2007?
Jag var ute själv sista veckan i juni förra året och gick rutten Storulvån-Sylarna-Helags-Gåsen-Storulvån, tältade hyfsat nära fjällstationerna. Förra året var det ju ingen vinter att tala om (precis som i år...?). Bar backe för det mesta. Jag trivdes bra i mina kängor, särskilt med tanke på alla de små enklare vaden som kom på vägen.
Vägen Storulvån-Sylarna var vacker och vädret var helt underbart, troligen ca 15-18 grader varmt och solsken hela dagen. Gympaskor hade gått bra. Men det var alldeles för mycket folk. Jag stötte nog på ca 30 ekipage under vandringen den dagen.
Sylarna-Helags var det konstant regn och blåst i ryggen hela dagen och kallt (det var nära noll under natten lite ovanför bergsfoten). Regnställ, mössa och vantar gällde hela dagen, uppskattningsvis låg temperaturen kring 4-8 grader. Landskapet är härligt och jag mötte bara en enda människa under hela färden, den 2 mil långa vägen var dock lite dryg för mig som är tämligen ovan. För det mesta bar backe, och ibland tämligen opålitlig snö (jag gick igenom ett antal gånger). Ett par vad som skor inte skulle räcka till. Väl framme var det för dåligt väder både den dagen och nästa för ett topptur, det låg tjock dimma över halva berget.
Helags-Gåsen: Jag gick inte hela vägen, utan stannade innan ån ca 3 km från Gåsen. Vägen var trevlig, men kanske lite långtråkig. Precis norr om krönet på berget som går ner till ån hittade jag en underbar tältplats. Solnedgången rekommenderas! Det här var enda platsen under mina fem dagar som jag stötte på mygg ovanför trädgränsen.
Gåsen-Tjallingen. Dag fyra gick jag via Gåsens topp till Tjallingen. Toppturen var värd de möra benen, men jag valde fel väg ner. Jag gick alldeles för länge i våtmark och skog nedanför trädgränsen - det gör jag aldrig igen. Mygg, mygg, mygg. Bättre att dra sig närmare ån tidigare efter att man gått ned från berget.
Tjallingen-Storulvån är bara 8 km snäll och ganska tråkig väg, så det betade jag av rätt snabbt. Jag skulle ändå hem på tidig eftermiddag den dagen.
Det var en trevlig tur, kanske lite långt att gå vissa dagar. Toppstigningen av Helags får dock bli en annan gång.... Jag lade in två bilder på min sida från vandringen.
/Anton