sykurs?

hejsan, jag skulle mer än gärna gå någon slags sykurs men jag har inte mycket tid alls. Så jag tänkte om det finns någon slags internet kurs. Ungefär som www.kladskolan.se men dem har hiskliga priser enligt mig iallafall. :p
Men om någon vet om någon annan som är kanske bara kring ett halvår långt och man kan arbeta hemifrån så vore det kanon!

De kurser du nämnde där är ju huvudsakligen till damkläder. Sykunskaper till friluftskläder är lite annorlunda. Enligt min åsikt skall utekläder hållas enkla med få, men genomtänkta, detaljer. Då behöver du inga speciella detaljkunskaper i sömnad av avancerade mönster. I tillägg är det bra med kunskaper i tyngre material som nylonband, läder etc. Här kommer lite moment som jag har haft nytta av i mina kreationer. Du kommer ganska långt med det.

Raksöm, zigzag, trestegszigzag och strechsöm (+ ev fuskoverlock)
Sy i dragkedja, sy genomgående ficka, sy knapphål, krage
Lägga upp/ut kläder (anpassa befintliga kläder)
Skomakarsöm, sätta i tryckknappar och öljetter
Anpassa ett mönster till dina mått.
Sprätta ett utslitet favoritplagg och kopiera/förbättra det.

Kryssa av det du kan. Biblioteket brukar ha bra böcker med steg för steg. Kolla med ett studieförbund nära dig. De kan ha kurser där du kan köra egna ideer. Finns ett forum med massor av tips: sysidan.se

Lycka till!

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg