sy rygga!

någon som har sytt sin egen ryggsäck?
jag skulle vilja utgå från en befintlig ram som jag trivs med och sy säcken precis som jag vill ha den! lagom volym, form (färg), fickor, fästen för att passa MINA ändamål!
man kan självklart modifiera en klar men det ger inte samma känsla när den är klar... har jag fel? =)

bärsystem kanske också kan fixas om man provar sig fram?

skulle vilja höra om någon har provat och isåfall veta hur det gick. blev den bra?

Själva säcken går säkert utmärkt att sy själv. Tittar man på billiga modeller av ryggsäckar så kan själva säcken många gånger vara mycket bra (och ha intressanta lösningar som tex innerficka med blixtlås). Men ram (inre eller yttre), stoppning (mot ryggen) och bärsystem kan vara svårare att göra bra (det skiljer bra och dåliga ryggsäckar åt). En del tillverkare kan man köpa separata bärsystem från, men det kostar också ganska mycket.

Bygga ryggsäck

Jag har en gammal ram från en fjällräven ryggsäck (man kan se en bild på den om man går in på fjällrävens hemsida under nostalgi/1979 och klickar på bilden med de fyra exhippievandrarna) som jag har sytt vattentäta packpåsar till med tyg från arméns regnkappa.
Det som saknas nu är ett bra avbärarbälte och ordentliga axelremmar (de som finns på ramen är av _gammal_ modell och ganska obekväma).

Någon som vet var jag får tag på det på enklast möjliga vis och vad det kostar, någon som köpt ett löst bärsystem någon gång?

Arméns

Arméns 35 liter ramsäck har OK axelremmar. En sån kan du nog hitta på överskottsbolaget. haglövs sålde lösa bälten till Skarja tidigare, kolla det.

Visst

Jag har sytt ett antal ryggsäckar under de senaste 18 åren. Dom flesta har blivit riktigt bra om jag får säga det själv.;-) Det svåraste är självklart bärsystemet, men med lite fantasi,tålamod och en hyfsat kraftig symaskin fixar man det också.
Är det något konkret du undrar över så är det bara att fråga. Jag svarar gärna utifrån mina egna erfarenheter.
/Thomas

bärsystem

Jag ringde Haglöfs och de var mycket hjälpsamma, mätte upp allt på bärsystemet och svarade på alla mina frågor, trots att jag sa att det var till en fjällräven ram.

Fjällräven själva var inte alls intresserade av att sälja ett bärssystem. De erbjöd ett par gamla axelremmar som de hade kvar sedan expeditionssäcken fortfarande byggdes, utan bröstrem eller andra innovationer.

Därför beställde jag ett (via naturkompaniet, samma pris som getout och dessutom minus fraktkostnaden, konstigt nog var Stadium billigare (ca 25% i den butiken jag var inne i) men de ville inte göra beställningar under 1000kr).

Slutsats: (1) Trevligt bemötande från Haglöfs, mindre trevligt från Fjällräven. (2) Get outs pris är OK men man kan lika gärna köpa i butik och spara en slant i fraktkostnad samt kunna utnyttja öppet köp.

(PS. Norröna hade också ett bärsystem att sälja löst som jag kikade på men det ligger såklart en prisklass över Haglöfs.)

Sy själv eller sätta ihop?

I början på sjuttiotalet såldes lösa packsäckar i olika storlekar och lösa ytterfickor. Lösa bärremmar och enkla höftbälten.
Mången personiferad säck mötte man i skogen och på fjället. På den här tiden var lättvikt ett honörsord.
Mycket tålde inte flyg och busstransporterna.
Att sy ryggsäckspåsar till ramryggsäckar är föga avancerat. Billig väv finner man bland stuvar och billiga yttertält. Prototypmodellen sys lämpligen i oblekt lakansväv och prövas under veckoslutsvandringar, med regnskydd. Köpebärremmar och höftbälten finns på nätet bl a från Globtrotter. En bra källa för begagnade grejor är loppisar och garageförsäjningar. Jag köpten en riven Grönland komplett, använd max två veckor, för 50:-, billigare ram, remmar och höftbälte får man leta efter.
Hur man syr bärremmar står väl beskrivet i Ray Jardines bok Beyond Backpacking. Höftbälten är inte så mycket konstigare. Båda sorterna kräver en kraftig symaskin eller handsömnad med ett par större nålar eller en handsymaskin. Finns hos de som säljer lädersygrejor och tapetserarverktyg. Eller köp syjobbet hos en som gör bilinredningar, sadlar, kapell etc.
Att som LEGO sätta ihop färdiga produkter är väl knappast att bygga utan mera att montera. Nog så trevligt för vissa.
Att sy själv innebär inte bara möjligheterna till att lägga till detaljer och därmed göra tyngre, utan även möjligheten att förenkla och lätta. Men framför allt möjligheten att göra i rätt storlek för ens egen utprovade packning.

Go sömnad

Johan K
[Ändrat av johankse 2003-05-23 kl 07:33]

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Smogz Bygga rygga Gör det själv 15
BadCash Hemmabyggd vattentät rygga Gör det själv 3
greendanger Bygga om rygga. Gör det själv 7
mnd Designa egen rygga? Gör det själv 7

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg