Sy i neopren

Jag tänker sy några saker i neopren (2 mm dubbelnylon) men det går inte så bra i symaskinen. Riktigt jäv…dåligt för att vara mer exakt. Nålen står och stampar på samma ställe.

Jag tror att problemet är att matartänderna bara går in i neoprenet och att neoprenet är så elastiskt att det inte blir någon matning på tyget (neoprenet).
Jag har provat med att tejpa på undersidan för att matartänderna ska greppa bättre.
Jag har provat med teflonpressarfot för bättre glid mot pressarfoten. Jag har provat med att ändra pressarfotstrycket men inget har hjälpt.

Jag var in på den lokala dykshopen och pratade med personalen. Dom rådde mig att limma i stället för att sy, så jag köpte något neporenlim (Mares). Hon på dykshopen tycke jag kunde prova med ta bort matartänderna och ha noll i presserfotstryck, och mata för hand (quiltteknik).

Någon som har sytt i neopren och lyckats?

Per Brune

Inte i maskin, bara för hand. Och då härmade jag hur min dräkt var sydd. Och det handlade om att laga en söm som spruckit upp. Nu var detta 7mm så det fanns lite mer material att jobba i. Principen var att limma ihop sidorna mot varandra, sedan föra in nålen uppifrån från på ena sidan, sedan leda den i en båge in rakt igenom skarven och sedan upp på andra sidan. Alltså tråden går i en U-båge och aldrig igenom hela materialet och en böjd nål underlättar väldigt mkt, vet inte ens om man klarar det med en rak. Detta var en så kallad semidry dräkt så det kanske var därför den var sydd på detta sätt i och med att sömmen då blir helt tät.

/Kalle

håller med karl-petter. Jag har åtskilliga gånger lagat eller ändrat på mina dykdräkter. Både våt- och torrdito. Neoprene håller inte om man syr. Det måste limmas. Då blir skarven lika stark som själva neoprenematerialet. Tyget är ju ett ytlager vars funktion kan vara att minska slitaget på neoprenet alt vara skönt mot kroppen, göra lättare att ta av och på.
Enklast är att handsy på det sätt karl-petter bekriver.
Får man var nyfiken och fråga vad det är du bygger?

hodder; sa:
Får man var nyfiken och fråga vad det är du bygger?
Nej, det är superhemligt ;) Skämt åsido, det är ingen hemlighet.
Isolering till en Nalgene Lexanflaska för varm dryck. Ska sitta på ryggsäcken vid skridskoturer. Har gjort en variant med liggunderlag och en annan med dubbla lagar fleece. Nu vill jag kolla om neopren har bättre isolationsförmåga. Köpte på mig diverse tyger inklusive 0,5 längdmetermeter neopren senast jag handlade från Shelby.

Och så håller jag så att försöka göra en bättre GPS väska än den jag har gjort.

Per Brune

oki... förstår problemet. Har du köpt neoprene med tyg på en eller båda sidor?
Tror nog att handsömnaden kan funka för såpass små alster. tyvärr svårt att få det riktigt snyggt. Här i Göteborg kan man nog få gjort sömnaden hos nån av dräkttillverkarna.
För isolationen tror jag nog mest på din konstruktion med liggunderlagsmaterial.
Lycka till!

Det är tyg på bägge sidorna. Det är det jag kallar dubbelnylon, se första inlägget. Jag ska försöka sy allt från avigan och kränga rubbet in och ut när jag är klar.

Men nu har jag som jag skrev inledningsvis en tub med lim som är gjort för neopren (om jag inte blev lurad på dykshopen).

Per Brune

står det neoprenelim på tuben så är det nog rätt :)
alltid lite knepigt att få det riktigt bra på stycken som man vill ha "vinkelrätt". Neoprenet skall ju limmas kant mot kant. Stryk på lim på båda ytorna. Vänta tills det inte klibbar längre. Pressa (nyp) ihop det och låt det få vila en stund. Sen är det klart. Sen syr man ihop tyget. vad tror du om att limma på ett smalt band över skarvarna?

Per jag har inte sytt själv men jag har tittat på och försökt lära mig något.
Matartejp under, den jag var hos hade en kraftig maskeringstejp, 3M.
Hennes symaskin hade höj och sänkbar pressarfot, variabelt fottryck. Hon använde en pressarfot av nylon. Mycket grov nål. Påstod att det inte var helt lätt....
Amerikanska hemmapularskrifter talar om limning och förstärkningsband.

go tur

johankse; sa:
Amerikanska hemmapularskrifter talar om limning och förstärkningsband.

Precis så fick jag förklarat av en polack som lagar våtdräkter att man kan göra och att han gör så. Förstärkningsbandet gör han själv genom att klippa remsor av neopren med lining på både in och utsidan. Sedan stryker han på cellulosaförtunning på liningen och vips kan man dra loss den från gummit och har då ett förstärkningsband. Detta fäster man sedan över den skarv där man redan limmat neoprenet kant i kant. Han använder vanligt kontaktlim - neoprenlim verkar vara just det fast kontaktlim är billigare.

Lugnt och fint,
Oskar

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
fuchs Vit Neopren på rulle? Gör det själv 8
Vandrare Märka neopren. Hur? Gör det själv 5
larran Neopren på löpmeter? Gör det själv 4
echo6 Var Köpa Neopren? Gör det själv 10
fredrikw Neopren Gör det själv 0

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg