Sy dunsovsäck

Har fått för mig att jag ska sy en dunsovsäck. Har tillgång till dun från gås och ejder. De flesta dunplagg i handeln är ju en blandning av dun och fjäder, är det en fördel funktionsmässigt (man kan tänka sig att fjädrarna har en viss strukturerande verkan, så dunet inte klumpar ihop sig?), eller är det enbart av kostnadsskäl? Mönster? Tyg? Dragkedja? Vad är bra, och var får man tag på det? Hur mycket dun, ungefär, till en bra höst/vår-säck? Form? Rak eller med "midja"? Hur breda kanaler? Bör man dela av kanalerna ytterligare, dvs sy stickningar i längsledd också (man kunde tänka sig att ha lite mindre dun på undersidan och mer på översidan), eller räcker det med att blixtlåset delar av i ena sidan?. Tänkte också sy ett "förstärkningstäcke" för riktigt kalla nätter, för att bli mer flexibel. Har någon erfarenheter av liknande? Alla tips mottagets tacksamt!

Boel

620327; sa:
De flesta dunplagg i handeln är ju en blandning av dun och fjäder, är det en fördel funktionsmässigt?
Jag tror inte att det finns någon fördel mer än ekonomisk med att ha mer fjäder i dunet. Alla tillverkare strävar efter att ha så lite fjäder som möjligt.

Mönster? Tyg? Dragkedja? Vad är bra, och var får man tag på det?

Här är en webbsida som du borde titta på innan du börjar.
http://www.thru-hiker.com/workshop.asp?subcat=5&cid=73
Tyg och dragkedja kan köpas på http://www.shelby.fi, han säljer även dragkedja på löpmeter.

Hur mycket dun, ungefär, till en bra höst/vår-säck?
En sovsäck med 90/10 dun/fjäder och ca 600 fillpower brukar ha mellan 5 och 600 gram dun. Mindre om dunet är an högre kvalitet. Det är svårt att veta hur bra dun du har men du kan fylla upp säcken och sedan mäta hur många cm tjock den är. Det är ett mycket bra mått på hur mycket kyla den tål. Bättre än tillverkarnas siffror. Min -5 dunsäck har ca 7 cm loft (över och undersidan tillsammans). Skall den räcka en bit in på hösten bör den nog vara upp mot 10 cm tjock.

Man kunde tänka sig att ha lite mindre dun på undersidan och mer på översidan)

Det fungerar om man vänder sig i säcken. Brukar man ta med sig säcken när man vänder blir det kallt.

Lycka till med ditt projekt. Jag har funderat på att försöka själv, men känner mig lite för lat, det är nog en hel del jobb.

Robert

Blir genomsydd

Syr man med en ”vanlig” symaskin får man en genomsydd sovsäck. D.v.s yttertyget ligger mot innertyget där man sytt. Volymen är där =0. Så är det på en billig dunjacka jag har. Och håller man upp den jackan mot en lampa så ser man att det är hål rakt igenom tygen som nålen har gjort. Läcker värme som bara den.

En ”riktig” dunjacka / sovsäck är sydd på något sätt, att det bildas celler. Hur det går till att sy på det sättet har jag ingen aning om, men gissnings är det något slag av specialmaskin.

Jag har något minne av att det skrivits en del om att sy något med dun i tidigare, och att någon trodde att man skulle få hela rummet fullt med lösflygande dun.

Använd sökfunktionen och sök på t.ex ”dun” och ”sy” så hittar du nog tips om hur man gör och hur man inte ska göra.

Per Brune

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg