SWEDEMOUNT Ryggsäck?????

Hejsan!!

Är nyfiken om nån har testat swedemounts produkter, har själv enbart testat deras tränings
kläder och är väldigt nöjd med vad man får för pengarna.
Nu funderar jag som nybörjare om deras ryggsäckar (columbus 90L) är något att satsa på??
Har iallafall testat det i butik och jämfört med MYCKET dyrare säckar men inte orkat se nån
stor skillnad. Tror kanske blixlås, plastspännen mm är av bättre kvalitet på de dyrare, för
inte kan väl världen vara så rutten att det är märket styr priset! (en smula ironi).
Tacksam för kommentarer på alla swedemount prylar.

Jag blir ju lite skeptisk till deras produkter när dom knappt skriver någonting om sina säckar på sin hemsida..
Att deras väska har varit i Anderna är inte tillräckligt för mej, lite mer info och kanske en återförsäljare hade varit en bra början.

Swedemount är ganska vanligt i Bohuslän. De säljs i Sportshopens butiker på t.ex. Nordby köpcentrum och I Grebbestad. Det verkar vara helt ok prylar.

Jag har aldrig sett den i verkligheten, men av bilden på deras hemsida att döma så ger den ett extremt sladdrigt och trist intryck. En ryggsäck som inte ens ser shysst ut på produktbilden lär inte se bättre ut i halvfuktigt tillstånd.

/Erik

Ser ut som Biltema/Rusta/Jula´s ryggsäckar.
Billiga kinesgrejor förmodligen.

Lite synd att TS var sâ trött, det hade ju varit kul att veta vilka skillnader det är jämfört med "riktiga" ryggsäckar. TS kanske kan dâ dit igen när orken är lite bättre?

Med tanke pâ att man fâr riktigt bra ryggsäckar för 2000-2500SEK förstâr jag inte varför man ska riskera att fâ sin vandring förstörd av en undermâlig produkt bara för att den är billigare i inköp.

Ja när jag tänker efter så ser väskorna ut lite som en "NorthFace" väska jag köpte i Skopje för 75 spänn för några år sen....den funkade bra att åka buss med. Men när man skulle bära den så blev det inte så bra.

Ursäkta min otydlighet!!

Jag ville ha svar av några som hade ERFARENHETER av swedemount ,gissningar utifrån
utseendet på prylarna är inte riktigt samma sak.....

Jag använde 90 literssäcken i 2-3 år 2-4v per år på vandringar. Fungerat bra för mig, dock märks det på bärkomfort främst att det är en billig säck. Det är väldigt små 90l jämfört med den jag har nu. Kompisen som köpte en likadan hade sönder dragkedjan efter några dagar, men fick pengarna tillbaks. Nål och tråd kan alltså vara bra att ha med sig om du köper den. Jag har inte haft några problem med min men har nu uppgraderat till större och bättre bärkomfort.

Tackar kjpil

Det du skrev var nog det jag väntat mej. Tyvärr är dyrare oftast bättre men inte alltid.
Anledningen till snålheten är att det kanske bara blir en vandring pga av att tjejen
har reumatism och kanske inte njuter lika av tältlivet... så 2500 för eventuellt en tur
är dyrt. Men av nyfikenhet undrar jag kjpil hur mycket vikt har du haft med dej på dina
turer? Jag som måste bära för två (nästan) gissar att 20kg blir det nog minst. Men som
total nybörjare på vandring är allt bara gissningar.
Tackar er andra också för svar , ni hade nog rätt men ni gissade också ;)

Jag har nog burit över 20kg i min, bl.a. upp över Glittertind och Besseggen. Det var min första väska och då packade jag mycket tyngre än jag gör idag. (För att bjuda på ett skratt hade jag 7 dagars mat + de flesta kläder i bomull, nytt set kallingar, strumpor och t-shirt för var dag plus dubbla underställ i väskan, alla gemensamma prylar var av tyngsta modell - min första vandring. Gissar att det blir en bra bit över 20kg :)) Väskan och axlarna höll i alla fall. Jag har gjort flera vecko- eller solovandringar med väskan med vikt på uppskattningsvis 15-20kg.

Ett tips är att kolla att du kan spänna höftbältet runt höften. Det kan inte jag eftersom jag är för lång för väskan, men det funka ändå. Blir det så att ni fortsätter vandra ofta är det nog sannolikt att du vill uppgradera vid något tillfälle om du behöver bära mycket packning.

Halloj! Har också deras 90-liters väska, har inte blivit används specielt mycket, har haft den till att packa kläder i perioder när jag flyttat runt mycket.

Kort så kan jag väl säga att det ger mycket rygga för pengarna och jag har inte haft några som helst problem med slitstyrka eller andra material fel förutom att bungeecorden till nätet på toppen släppte under premiären med den. Aldrig begripit vad man ska ha såna nät till ialla fall så det var ingen större förlust.

Upplever den också som 90 små liter jämfört med andra väskor jag har. Den är visserligen den största ryggsäcken jag har men men packar definitivt itne dubbelt så mycket som mina 50 liters ryggor.

Höftbältet upplever jag som alldeles för vadderat, helt fel design väg att ta enligt mig. Känns som om billigare ryggsäckar generellt sätt lider av det problemet, "vi kan inte designa ett bra avbärarbälte så vi trycker i flera cm stoppning istället, då blir det mjukt och skönt ändå"

Längsta jag har burit den var väl ca en mil med gissningsvis 20 kg, inga problem vad jag kommer ihåg. Väskan själv vägde strax under 2.5 kg om jag kommer ihåg rätt, inte så farligt tycker jag när det gäller den typen av väskor.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
GenomsnittligSarekLängtare Bra ryggsäck för små sarekturer? Utrustning allmänt 11
PsychoDave Smörja torra remmar på ryggsäck Utrustning allmänt 11
arktos Ryggsäck för en dag i skogen/på fjället Utrustning allmänt 15
Maxplosive Hur stor ryggsäck har ni som vandrar i Sarek? Utrustning allmänt 13
Fråga324 Val av ryggsäck Utrustning allmänt 14
Pelkin Exped Thunder 70 ryggsäck, ny version? Utrustning allmänt 3
BoJohan Lundhags Padje Light 60 ryggsäck Utrustning allmänt 2
Erikw96 Bergans Rodane v6 65 Utrustning allmänt 6
dloow Packpåsar och matlådor för ryggsäck Utrustning allmänt 15
Kvark Vilken FR ryggsäck? Utrustning allmänt 2
hsp Felsydd ryggsäck i bärsystemet Utrustning allmänt 7
cybermats Hjälp med mjölig gammal ryggsäck… Utrustning allmänt 9
Krösus Köpråd ryggsäck Utrustning allmänt 75
PetriU Äldre ryggsäck Utrustning allmänt 2
jl2359 Hur byter man bärsystem på ramryggsäck? Utrustning allmänt 14
UffeB Reparera ryggsäck i sthlm/uppsala Utrustning allmänt 4
Pla690 75 eller 90 liters ryggsäck Utrustning allmänt 8
Leonin Ryggsäck på, byxorna trillar av.... Utrustning allmänt 20
desireman Hur rengör man en ryggsäck med vätskesystem? Utrustning allmänt 7
seobserver Vattentät ryggsäck 35-45 liter? Utrustning allmänt 10
coffeegeek Ryggsäck för familjen Utrustning allmänt 11
Toppenkille Montera avbärarbälte från annan ryggsäck Utrustning allmänt 5
Thorsmurk Ryggsäck till 240 cm lång tjej Utrustning allmänt 7
Nosse Biltemas 70L ryggsäck , Omdöme någon???? Utrustning allmänt 3
Segagubben Ryggsäck Fjällräven KEB 72 Utrustning allmänt 16
Adelanteeee Checka in ryggsäck Utrustning allmänt 2
traser Ta bort dålig lukt i ryggsäck?! Utrustning allmänt 32
anders. Ryggsäck Swedteam soft rolltop? Utrustning allmänt 0
Sverimerica Ryggsäck jämförelse Utrustning allmänt 3
oformaterad Ryggsäck 60-75L, köpråd? Utrustning allmänt 16
Jojosurf Vandringsstavar på ryggsäck Utrustning allmänt 6
Småtärna Vem lagar ryggsäck i Sverige? Utrustning allmänt 4
mindful Bärsystem/ryggsäck Utrustning allmänt 14
Clashas Storlek och passform Ryggsäck Utrustning allmänt 3
Edstroom Ryggsäck kebnekaise Utrustning allmänt 6
Tstevg11 Praktisk torklina för ryggsäck Utrustning allmänt 9
pelka Hur stor ryggsäck till 2-3 dagar! Utrustning allmänt 18
85662 Mögel (?) i ryggsäck - hur tvätta? Utrustning allmänt 12
Blarf Lättvikts ryggsäck för längre vandring Utrustning allmänt 58
busnicke elastiskt snöre till ryggsäck Utrustning allmänt 5
tango Ryggsäck delaminerar invändigt Utrustning allmänt 9
gibfel Ryggsäck: Remmar som hänger och dinglar Utrustning allmänt 1
fekki Lätt ryggsäck Utrustning allmänt 15
driatic Klättermusen Fimmafäng + ryggsäck Utrustning allmänt 0
salvion Råd: Ryggsäck, Kniv och Camping/Fält-kök Utrustning allmänt 17
qalleponken Stereo-ryggsäck till skidåkning Utrustning allmänt 3
Nikolina Storleksförvirring ang ryggsäck Utrustning allmänt 8
Tobias.H Avgöra modell på ryggsäck Utrustning allmänt 2
danisko Funderingar kring ryggsäck och liggunderlag Utrustning allmänt 43
ÅsaE Ryggsäck Bergans Birkebeiner Lady 65 vs Glittertind 70 Utrustning allmänt 0

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg